סגור

סינגפור מצאה שימוש לפרי המסריח ביותר בעולם: תחבושות אנטי-בקטריאליות

ריחו של הדוריאן מזכיר ריח ביוב, ומלונות באסיה אוסרים על הכנסתו לחדרים. אולם כעת מדענים מצאו שימוש לקליפת הפרי - שאולי ישפר מעט את תדמיתו

הדוריאן (Durian), שיש המגדירים אותו כפרי המסריח ביותר בעולם, אסור לנשיאה בתחבורה הציבורית בסינגפור עקב ריחו – שיש המשווים אותו לריח של ביוב. כמה מלונות באסיה אפילו אוסרים על אורחיהם להביא עמם את הפרי לחדר. אך כמה מאוהבי הפרי מוכנים לשלם כסף רב עבור "מלך הפירות" – וב-2019 אחד מהם אף שילם עבורו 48 אלף דולר.

ואולם כעת יש סיבה חדשה להעריך את הפרי השנוי במחלוקת. CNBC מדווחת כי מדענים בסינגפור החלו להשתמש בקליפות הדוריאן כדי לייצר תחבושות אנטי-בקטריאליות שלדבריהם יכולות גם לרפא פצעים שנגרמו מניתוח. הטכנולוגיה לייצור התחבושות – שפותחה על ידי צוות חוקרים מהאוניברסיטה הטכנולוגית נניאנג (NTU) – משתמשת בתהליך לא יקר כדי לחלץ צלולוז מהקליפה העבה של הפרי. הצלולוז מעורבב עם גליצרול ליצירת ג'ל רך, אותו ניתן לחתוך כדי ליצור תחבושות, על פי האוניברסיטה.
הפרסום הביא לשאלות רבות של גולשים שהופנו ליוצרי התחבושות, שרבות מהן התמקדו בריחו החריף של הפרי. היו שתהו אם ריחו החזק של הדוריאן מורגש גם מהתחבושות, והאם עוטי התחבושות לא יוכלו לנסוע בתחבורה הציבורית. לדברי המפתחים, לתחבושות אין ריח. אחרים כתבו בצחוק שזה לא מפתיע שתחבושות הדוריאן יכולות להרוג בקטריות.

1 צפייה בגלריה
דוריאן פרי הדוריאן
דוריאן פרי הדוריאן
פרי הדוריאן
(גטי)
ואולם למרות התגובות המבודחות, החוקרים אומרים שההמצאה תוכל לעזור לפתור בעיה סביבתית נוספת: בזבוז מזון. "זה קשור לרצון שלנו לפתח שיטות להפחית את בזבוז המזון בעולם", אמר ויליאם צ'ן, מנהל תוכנית טכנולוגיית המזון של NTU.
"ההמצאה הזאת היא דרך מצוינת למחזר את הקליפות", כתב ג'יימס וונג, שמוכר דוריאנים בסינגפור. לדבריו, קליפות הדוריאן נזרקות כיום לפח, והוא נאלץ לשלם לחברות פינוי זבל כדי לפנות אותן. "הרבה יותר כדאי למכור אותן ולהרוויח מהן כסף".
המזון בסינגפור זול יחסית, מאחר שהוא מסובסד על ידי הממשלה. לדברי צ'ן, "הצד השלילי של הסבסוד הוא שאנשים לא מעריכים מספיק את המזון". כדי למזער את בעיית בזבוז המזון, צ'ן חיפש שימוש לקליפות הדוריאן, שמהוות 80% ממשקל הפרי. כעת נותר לראות אם הפיתוח החדש ישפר גם את התדמית המפוקפקת של הפרי.