סגור

סין תשיק פיילוט מס רכוש, גם הפעם ג'ק מא על הכוונת

מאז הופרט שוק הדיור הסיני בשנות התשעים, מחירי הבתים זינקו ב־2,000% ותוכניות למיסוי נתקעו בצנרת. במסגרת רפורמה כוללת, הממשלה הודיעה על פיילוט למיסוי נכסים וקרקעות. אחד האזורים שאוזכרו: המחוז שבו פועל המטה של עליבאבא

ברקע החשש מקריסת ענקית הנדל"ן אוורגרנד, ובמסגרת הניסיונות לבלום פעילות ספקולטיבית בשוק, ממשלת סין הודיעה בסוף השבוע כי תשיק פיילוט בן חמש שנים שבמסגרתו תשית מס רכוש באזורים מסוימים במדינה. על כך מדווח "הוול סטריט ג'ורנל".
התוכנית היא חלק מרפורמה כוללת שמטרתה להביא לחלוקה מאוזנת יותר של ההון במדינה.

סוכנות הידיעות הרשמית שינחואה דיווחה כי הוועדה המתמדת של הקונגרס הלאומי העממי, גוף החקיקה המרכזי במדינה, אישרה שלשום את תוכנית הפיילוט, וכי הקבינט צפוי להשלים את הפרטים האחרונים בחודשים הקרובים, כולל האזורים שייכללו ביוזמה וכיצד ייקבעו שיעורי המס.

2 צפייה בגלריה
פרסומת לפרויקט של אוורגרנד ב סין
פרסומת לפרויקט של אוורגרנד ב סין
פרסומת לפרויקט של אוורגרנד. "שינוי מדיניות מהותי"
(צילום: AP)

להערכת אנליסטים, משכה הארוך של התוכנית מדגיש את הזהירות שנוקטים קובעי המדיניות, החוששים לפעול נגד מגזר הנחשב כמגדיר את סין המודרנית.
הרעיון עלה עוד ב־2003
נשיא סין שי ג'ינפינג מנסה כבר זמן מה להטיל מס רכוש כלל ארצי, שמטרתו גם להביא להורדות מחירים ולהקל על משפחות שכורעות גם תחת נטל מימון החינוך והבריאות.
הטענה היא כי המס יסייע בצינון מחירי הבתים, שזינקו ביותר מ־2,000% מאז הופרט שוק הדיור הסיני בשנות התשעים. העליות החדות יצרו רכישות ספקולטיבית וגלים של בנייה שמומנו לעתים קרובות על ידי מינוף גבוה, מהסוג שעלול להביא לקריסתה של אוורגרנד ובכך לפגוע בכלכלה כולה.
לפי הדיווח בשינחואה, המס יושת על נכסי מגורים ועל נכסים מסחריים וקרקעות. הנשיא שי מאמין שמס כזה, שיוטל מדי שנה בהתאם לשווי הנכס, יעזור לקדם את תוכניתו המוגדרת "שגשוג לכולם" ואשר מטרתה לפזר את העושר בצורה מאוזנת יותר בקרב 1.4 מיליארד תושבי המדינה. אולם, תוכנית המסים סבלה מעיכובים ודחיות ולאחרונה גם נתקלה בכיסי התנגדות בתוך המפלגה. הרעיון, שעלה לראשונה ב־2003, לא הצליח להמריא בשל החשש שיפגע בביקוש לנכסים, במחירי הבתים ובפרויקטי נדל"ן עתידיים וגם יעורר תסיסה חברתית.
2 צפייה בגלריה
אינפו מי צפוי להשתתף בפיילוט
אינפו מי צפוי להשתתף בפיילוט
מי צפוי להשתתף בפיילוט
לפי הדיווחים האחרונים, אחד הרעיונות הנשקלים הוא לבדוק בשלב ראשון את תוכנית המס בערים גדולות, בהן שנגחאי וצ'ונגקינג. זאת משום ששתיהן גובות מאז 2011 מס שנתי על בית שני ונכסים ברמת מחירים גבוהה. הצעה נוספת כוללת את שנז'ן בדרום המדינה ואת האי היינאן, שהוגדו על ידי הנשיא הסיני כמקומות שבהם ניתן לבחון בניית "כלכלת שוק סוציאליסטית".
לפי המקורבים לנושא, גם המחוז העשיר יחסית ג'ג'יאנג צפוי לקחת חלק בפיילוט. המחוז, שבו שוכנת ענקית הטכנולוגיה עליבאבא של ג'ק מא, כבר עלה כאפשרות לבחינת המדיניות של שי לצמצום אי־השוויון. מא נמצא על כוונת הממשל מאז החורף שעבר, אז ביקר את המערכת הפיננסית בנאום שנשא. אחד המהלכים שננקטו להקטנת אחיזתו בשוק היה הקפאת ההנפקה של אנט, הזרוע הפיננסית של עליבאבא. מא, ששהה החודש בהונג קונג, מבלה כעת על סיפון יאכטה במיורקה שבספרד.
ההתנגדות העיקרית לתוכנית מגיעה כעת מצד הרשויות המקומיות, שחוששות כי המס יוביל לצניחה בביקושים לקרקעות, ובכך יפגע בהכנסותיהן ממגזר זה, שעמדו בשנה שעברה על 1.3 טריליון דולר.
נכס ל־90% ממשקי הבית
לארי הו, כלכלן בכיר בבנק ההשקעות האוסטרלי מקוורי גרופ, העריך בשיחה עם הוול סטריט ג'ורנל כי השווי הכולל של הדיור העירוני בסין עומד על כ־55 טריליון דולר, כך שמס רכוש ארצי בגובה 1% יכניס לממשלה 550 מיליארד דולר בשנה, כלומר 40% בלבד מההכנסות שהניבו מכירות של קרקעות. עם זאת, מקורבים לממשל ציינו כי שיעור המס קרוב לוודאי ישתנה בהתאם לאזור ולגודל הנכס. הכלכלן רוקי פאן מחברת סילנד סקיורטיז הדגיש כי יש לתת לשוק ארכה לעכל את השינוי ולהגיב למדיניות. "יישום בבת אחת יוביל לצניחת מחירים ויסכן את החוסן הפיננסי", ציין.
לפי נתונים רשמיים שפרסם בשנה שעברה הבנק המרכזי של סין, מעל 90% ממשקי הבית מחזיקים בבעלותם נכס למגורים אחד לפחות, וכ־10% ממשקי הבית מחזיקים בשלושה נכסים לפחות.
האזורים שייבחרו בסופו של דבר לפיילוט יפרסמו תוכניות מפורטות ליישום התוכנית, אבל ההערכה היא כי בחלקם, הרשויות יפרסמו גם תנאים לקבל הקלות במס. "זה יהיה שינוי מדיניות מהותי בתולדות פיתוח הנדל"ן הסיני", ציינה בפני רויטרס בטי וונד, כלכלנית בכירה ב־ANZ בהונג קונג. "זה יהיה שינוי מדיניות לטווח הבינוני עד ארוך".