סגור
ראשת הממשלה איטליה ג'ורג'יה מלוני
ראש ממשלת איטליה הנבחרת ג'ורג'יה מלוני, לאחר ניצחונה בבחירות (צילום: AFP)

FT
מהפך איטלקי: טיקטוק והמשבר הכלכלי הזניקו את מלוני

שימוש נועז ברשתות החברתיות, כולל סרטון עם מלונים, הטיס את המפלגה האולטרה־שמרנית "האחים של איטליה" מהשוליים הפוליטיים לניצחון בבחירות. כעת מגיע המבחן האמיתי: חילוץ הכלכלה משני עשורים של קיפאון

ביום ראשון, ג'ורג'יה מלוני, הילדה הרעה של הימין הקיצוני שהתמודדה על ראשות הממשלה, העלתה סרטון בטיקטוק בניגוד לתקנות האוסרות על קמפיינים ביום הבחירות.
מלוני (45) מנהיגת מפלגת האחים של איטליה, ששם משפחתה פירושו "מלונים", כלומר, שדיים בסלנג איטלקי, החזיקה שני מלונים גדולים מול החזה שלה ולחשה תוך כדי קריצה, "25 בספטמבר — אמרתי הכל".
השימוש הנועז ברשתות החברתיות הוא שסייע למלוני להטיס את המפלגה האולטרה־שמרנית שלה בת העשור מהשוליים הפוליטיים לניצחון בבחירות הכלליות שהתקיימו בסוף השבוע האחרון. המפלגה, ששורשיה האידיאולוגיים נעוצים בניאו־פאשיזם הפוסט־מלחמתי, זכתה ב־26% מהקולות, לעומת 4% ב־2018 — פער ניכר על פני היריבה המרכזית, מפלגת השמאל־מרכז הדמוקרטית, שזכתה ב־19% מקולות הבוחרים.
בבחירתם, האיטלקים העלו לשלטון מורדת ימנית קיצונית המתנגדת לגלובליזציה, שבעבר ביקרה את בריסל באופן בוטה, זאת בדיוק בעוד הגוש מנסה לשמר חזית אחידה מול הפלישה הרוסית לאוקראינה. היא תחליף את ראש הממשלה מריו דראגי, לשעבר נשיא הבנק האירופי המרכזי ותומך נלהב באיחוד האירופי, שאמינותו שיקמה את ביטחון המשקיעים ואת ביטחון בריסל ביכולתה של רומא לבצע רפורמות נרחבות לאישוש הצמיחה הכלכלית.
"זה הלם גדול", אמר לואיג'י סקאציירי, עמית בכיר במרכז לרפורמה אירופית, על העלייה המטאורית של המפלגה. "זה משקף את הלך הרוח בקרב ציבור הבוחרים, שמרגיש שניסה הכל וכעת מחפש פיתרון קיצוני וחדש".
"הניגוד הגמור הזה לדראגי, זה מה שמקשה על אנשים להבין", הוסיף סקאציירי, והסביר כי הבחירה משקפת "מדינה שבאמת מרגישה שהכל הולך בכיוון הלא נכון" אחרי שני עשורים של קיפאון כלכלי.
ג'ובאני אורסינה, מנהל בית הספר לממשל ברומא LUISS אמר כי התוצאה משקפת "ארגון מחדש של הפלג הימני באיטליה" שנהג להיאסף סביב מפלגת המרכז ימין של סילביו ברלוסקוני, פורצה איטליה, ומאוחר יותר סביב מפלגת הליגה של מתיאו סלביני. שתי המפלגות הללו סייעו לקואליציה הימנית קיצונית של מלוני לזכות ב־44% מהקולות.
מצביעים שמרנים רבים חשים כעת כי מלוני, האידיאולוגית יותר, היא המועמדת השמרנית האמינה ביותר, לאחר שסייעה לאחים של איטליה לפלס דרך למעוזים המסורתיים של הליגה. "מדובר כאן בשמרנות ימנית לאומנית טהורה", ציין אורסינה, בהוסיפו כי שיעור ההצבעה שהיה הנמוך ביותר אי־פעם, 63%, הראה כי "לא מדובר במנדט חזק".
למרות שזכתה באמון הבוחרים, מלוני תצטרך להתמודד עדיין עם מבחן קשוח בעוד הלחצים גוברים סביב הכלכלה האיטלקית. באחרונה היא התחייבה להמשיך את קווי המדיניות המובילים של דראגי, כולל השתת תוכנית ההתאוששות מקורונה של האיחוד האירופי בהיקף של 200 מיליארד דולר ושימור הסנקציות נגד רוסיה. אך אנליסטים אומרים כי היא עדיין קלף פרוע ומסוגלת לשלוף הפתעות לא קונבנציונליות שעלולות להוביל לחיכוכים עם בריסל. "אנחנו לא באמת יודעים מי היא ג'ורג'יה מלוני האמיתית", אומר וולפאנגו פיקולי, נשיא משותף בחברת הייעוץ Teneo. "עמימות היתה עד כה הקלף המנצח שלה, אבל זה הרבה יותר קל לשמר את העמדה הזו כשאתה בקמפיין, ועדיין לא עלית לשלטון".
במפלגת האחים של איטליה אין מועמדים ראויים לתפקידים מרכזיים, אף כי לפי הערכות מלוני מחפשת אחר מועמדים חיצוניים לעמדות המפתח, כולל משרד האוצר. העיתוי מאתגר. איטליה חייבת להציג תקציב חדש לאישור הפרלמנט והאיחוד האירופי לפני סוף השנה, למרות שתהליך הרכבת הממשלה עשוי להימשך שבועות ארוכים.
בירות אירופה, וושינגטון והשווקים הבינלאומיים יעקבו כולם מקרוב, זאת לאחר שקריסת הליש"ט הבריטי בעקבות הצגת קיצוצי מסים חדשים שיקפה את רמת הסיכון הגבוהה ואת הענישה הזריזה של השווקים על מה שנתפס כמהלכים שגויים. התשואות על אג"ח איטלקיות לעשר שנים טיפסו ב־0.27% ל־4.6% אתמול, הפער הגדול ביותר לעומת האג"ח הגרמניות מאז מאי 2020.
"כל מה שנאמר בקמפיין ובהצהרת הכוונות כבר נשכח", אמר פיקולי. "המוקד כעת יהיה הכלכלה, והתקציב יהיה המבחן הראשון. מרחב התמרון שלה מאוד מוגבל בגלל האקלים הקודר מאוד בחוץ".
"יום עצוב לאיטליה ולאירופה"
בעוד אנליסטים אומרים כי מלוני תבקש בשלב ראשון להימנע מעימות עם בריסל, פיקולי סבור כי החיכוכים עלולים להתגבר עם הזמן. "אם החורף יהיה קשה יותר מכפי שאנחנו סבורים והפופולריות שלה תתחיל לדעוך, אנחנו נצטרך לראות אם היא תחזור להקשיב לתחושות הפנימיות שלה או תנסה לשמר סוג מסוים של גישה מאוזנת".
אנריקו לטה, מנהיג המפלגה הדמוקרטית וראש הממשלה לשעבר שהכריז כי הוא יפרוש בעקבות הביצועים הכושלים של מפלגתו, הגדיר את ניצחון הימין הקיצוני "יום עצוב לאיטליה ולאירופה".
בעוד הניצחון של מלוני התקבל בברכה על ידי ראש הממשלה הימני קיצוני של הונגריה ויקטור אורבן והפוליטיקאית הצרפתיה מהימין הקיצוני מרין לה פן, לשכתו של נשיא צרפת עמנואל מקרון פרסמה הודעה צוננת. "העם האיטלקי ביצע החלטה דמוקרטית וריבונית. אנחנו מכבדים זאת. כשכנים וידידים, אנחנו חייבים להמשיך לעבוד בשיתוף פעולה. האחדות האירופית תאפשר לנו להתגבר על האתגרים המשותפים שלנו", אמר ארמון האליזה.
בה בעת, אורסינה אומר כי האיחוד האירופי יצטרך להשלים עם ניצחונה של מלוני ועם ההשלכות הרחבות שלו על הגוש, שבו מפלגות שמרניות לאומניות צוברות כעת כוח.
"בראשה של איטליה — מהאבות המייסדים של הקהילה האירופית — תעמוד מפלגה לאומנית שמרנית", הוא הוסיף. "הדבר הזה פותח משחק כללי יותר. אירופה צריכה להבין איך להתמודד עם התחזקות העמדות השמרניות הלאומניות, שהן כבר לא בהכרח נגד האיחוד האירופי".
עם זאת, להערכתו אין סיכוי שאיטליה תנסה לפרוש מהאיחוד האירופי. "איטליה חייבת לעבוד עם אירופה ואירופה חייבת לעבוד עם איטליה. אין דרך אחרת. הם יישבו סביב השולחן ויגיעו לפשרות".