סגור
שר האוצר של אירלנד מייקל מקגראת'
שר האוצר של אירלנד מייקל מקגראת'. "ההחלטה הנכונה" (צילום: Geert Vanden Wijngaert | AP)

ממשלת אירלנד יוצאת מהשקעה ברמי לוי וחמישה בנקים ישראליים

מדובר בהשקעה של 2.95 מיליון יורו של קרן ההשקעות האסטרטגית האירית ברמי לוי, בנק הפועלים, בנק לאומי, בנק דיסקונט, בנק מזרחי טפחות, והבנק הבינלאומי

ממשלת אירלנד משכה מיליוני יורו שהיו מיועדים להשקעה במספר חברות ישראליות. לפי דיווח ביאהו פיינס, סוכנות ניהול האוצר הלאומית של אירלנד (NTMA) אישרה שקיבלה את ההחלטה לצאת מהשקעה של קרוב ל-3 מיליון יורו במסגרת תיק ההשקעות העולמי שלה ששייכים לקרן ההשקעות האסטרטגית האירית (ISIF).
ההחלטה על ביטול ההשקעה תשפיע על מניות בסך כולל של 2.95 מיליון יורו של בנק הפועלים, בנק לאומי, בנק דיסקונט, בנק מזרחי טפחות, הבנק הבינלאומי, ורשת רמי לוי. שר האוצר האירי מייקל מקגראת' (Michael McGrath) אמר שזו הייתה "ההחלטה הנכונה".
"ה-ISIF החליטה שפרופיל הסיכון של ההשקעות האלה כבר חורג ממדדי ההשקעה שלנו, ושהיעדים המסחריים של ההשקעות האלה יכולים להיות מושגים באמצעות השקעות אחרות. ההחלטה תיושם מוקדם ככל שניתן, בשבועות הקרובים", אמר שר האוצר האירי. "נאמר לי שה-ISIF תמשיך לבדוק את הימצאן של ההשקעות הרלבנטיות בתוך מדדי ההשקעה והיעדים המסחריים שלה. בעודנו מכירים בעצמאותה של ה-ISIF בניהול השקעותיה, אני מאמין שזוהי ההחלטה הנכונה ביחס לנכסים שהיא מנהלת מטעם המדינה".
ה-ISIF מנוהלת על ידי ה-NTMA מטעם המדינה, ומכילה תיקי השקעות שנועדו לתמוך בפעילות כלכלית ובתעסוקה באירלנד. היעד המרכזי של ההשקעות הגלובליות היא לספק נזילות לתיק ההשקעות האירי, תוך השארת רמת הסיכון של ה-ISIF נמוכה. ההשקעות בתיקי ההשקעות של ה-ISIF בסוף 2022 הסתכמו ב-15 מיליארד יורו, כאשר מתוכם 5.2 מיליארד הושקעו בתיק ההשקעות הגלובלי.
מנהיגת מפלגת הלייבור האירית בירכה על ההחלטה: "האלימות הבלתי פוסקת והסבל של תושבי עזה דורשים תשומת לב עולמית מיידית. משמח לראות שה-NTMA נוקטת צעדים כדי לצאת מהשקעותיה בחברות שפועלות בשטחים הכבושים, אבל זוהי רק ההתחלה. היקף ההרס שנחווה על ידי תושבי עזה הוא לא פחות מאיום. הצורך בהפסקת אש מתגבר מדי יום, בעוד מספר ההרוגים גדל. אנו עדים להרס נוראי שנוצר על ידי הממשלה הישראלית נגד אוכלוסיה אזרחית שלכודה במובלעת קטנה ונצורה".