סגור

"למען האינטרס הלאומי": סגן היו"ר של סמסונג השיג שחרור מוקדם מהכלא

ג'יי לי, שהורשע בשוחד ובמעילה, זכה לשחרור על תנאי מהכלא בדרום קוריאה לאחר שריצה 18 חודשים מתוך ה-30 שנגזרו עליו; ברקע למהלך השנוי במחלוקת: יכולתו לסייע לענקית הטכנולוגיה בעת משבר השבבים העולמי, וכן להשיג חיסוני קורונה עבור תושבי המדינה

סגן יו"ר חברת סמסונג, ג'יי לי, שהורשע בשוחד ומעילה, שוחרר היום (ו') מהכלא על תנאי, כשנשיא דרום קוריאה מון ג'יי אין קרא לציבור להפגין הבנה לשחרורו השנוי במחלוקת.


לפי סוכנות הידיעות רויטרס, התמיכה בשחרורו הלכה וגברה על רקע החשש מכך שהחלטות אסטרטגיות חשובות אינן מתקבלות בלעדיו ביצרנית הסמארטפונים והשבבים הגדולה בעולם.

2 צפייה בגלריה
ג'יי לי סגן יו"ר סמסונג כלא
ג'יי לי סגן יו"ר סמסונג כלא
לי. מרכין ראש ביציאה מהכלא
(צילום: רויטרס)

מטעם הנשיא מון נמסר כי שחרורו של לי הוא לטובת האינטרס הלאומי, אך גורמים שונים בדרום קוריאה תקפו את המהלך כעוד סימן לגישה הרכה כלפי האליטה העסקית של המדינה, אשר פוגעת במערכת הצדק.
מנהיגים עסקיים ומחוקקים במדינה טענו שללי השפעה מספקת מעבר לים כדי לעזור לדרום קוריאה להשיג יותר חיסונים לקורונה. בנוסף קיימת תקווה שהוא יעזור לסמסונג להישאר תחרותית במגזר השבבים מול מתחרות כמו TMSC ואינטל, אשר ביצעו לאחרונה השקעות גדולות, כשברקע המחסור העולמי בשבבים. אחת ההחלטות הראשונות המצפות לו נוגעת למיקומו של מפעל בארה"ב לייצור שבבים מתקדמים שיוקם בהשקעה של 17 מיליארד דולר.

"גרמתי הרבה כאב, מצטער"

לי בן ה-53 נראה מחוץ לבית המעצר של סיאול כשהוא לבוש בחליפה אפורה כהה, ונראה רזה בהרבה מאשר בעת מועד כניסתו לכלא. הוא הורשע במתן שוחד לחבר של הנשיא לשעבר פארק גון הי, וריצה 18 חודשים מתוך 30 החודשים שנגזרו עליו בכלא.
"גרמתי להרבה כאב לאנשים. אני מצטער מעומק הלב. אני שומע את החששות, הביקורת, הדאגות והציפיות הגבוהות ממני. אעבוד קשה", הוא אמר בצאתו. מיד לאחר מכן נסע למשרדי החברה.

2 צפייה בגלריה
ג'יי לי סגן יו"ר סמסונג יוצא מ הכלא
ג'יי לי סגן יו"ר סמסונג יוצא מ הכלא
לי יוצא מהכלא
(צילום: רויטרס)

לאזרחי דרום קוריאה יש מערכת יחסים בעייתית עם המשפחות המייסדות של התעשייה במדינה, והיא נעה בין כעס על השערוריות הרבות שהן מייצרות ואורח חייהן מנקר העיניים, לבין ההכרה שהקונגלומרטים שלהן אחראים לחלק גדול מההצלחה הכלכלית של המדינה.
"אנחנו יודעים שיש עמדות שתומכות ושמתנגדות לשחרורו על תנאי של סגן היו"ר לי. גם האנשים שמתנגדים לכך - יש צדק בדבריהם", כך נמסר ממשרדו של מון, "מצד שני, היו הרבה אנשים שקראו לשחרורו על תנאי במהלך המשבר החמור הזה, בתקווה שהוא יעזור למדינה בכל הקשור לתעשיית המוליכים למחצה וחיסונים".
השחרור המוקדם מתקבל לאחר שמשרד המשפטים הקוריאני הקל בחודש שעבר על תנאי השחרור של עבריינים שהורשעו לראשונה והפגינו התנהגות טובה בכלא. כדי לשוב לעבודתו, על לי להשיג אישור נפרד מטעם משרד המשפטים, וזה צפוי להתקבל.