סגור
שביתה פנסיה צרפת מפגינים חוסמים כבישים בעיר פרפיניאן
מפגינים חוסמים כביש בצרפת (צילום: Jc Milhet / Hans Lucas via Reuters )

מחאת הפנסיה בצרפת: רכבות הושבתו, בתי ספר נסגרו, משלוחי דלק נחסמו

האיגודים במדינה פתחו היום בשביתה השישית במספר מאז ינואר במחאה על העלאת גיל הפרישה לפנסיה ל-64 - ולראשונה לא נקבו במועד לסיומה; ""אם מקרון לא רוצה שצרפת תעצור מלכת - עליו למשוך את הרפורמות שלו"

צרפת לקראת שיתוק? היום החלה במדינה שביתה נוספת, השישית מאז ינואר, נגד רפורמת הפנסיות השנויה במחלוקת של הממשלה, הכוללת את העלאת גיל הפרישה בשנתיים, ל-64. עם זאת בשונה משביתות קודמות, לזו הנוכחית אין מועד סיום ידוע.
בשביתה משתתפים מגזרים רבים, בהם מורים, נהגי רכבות, עובדי גז וחשמל ועובדי תעשייה. ה-BBC דיווח כי מפגינים חסמו משלוחי דלק מכל בתי הזיקוק בצרפת. מרבית הרכבות ורכבות התחתית הושבתו, ובתי ספר רבים נותרו סגורים. ברחבי המדינה צפויות היום לפחות 260 הפגנות, בהן צפויים להשתתף, לפי הערכת המשטרה, 1.1-1.4 מיליון מפגינים.
בצרפת יש שמונה בתי זיקוק, ולפי איגוד CGT, הדוגל בקו נוקשה, מפגינים חסמו את היציאות מכולם - כולל בתי הזיקוק שמופעלים על ידי טוטאל אנרג'יס ואקסון מוביל. עם זאת לא ברור האם המפגינים יצליחו לשמור על החסימות לאורך זמן.
בשונה משביתות קודמות, איגודי עובדים גדולים הודיעו שיערכו בסוף כל יום שביתה הצבעה – האם להמשיך ביום המחרת. האיגודים מקווים ששביתה ממושכת תפריע לחיי היום יום ותאיים על הכלכלה בצורה חמורה מספיק כדי שהממשלה תיאלץ לסגת. "אמרנו כל הזמן שנעביר להילוך גבוה אם יהיה צורך בכך", אמר פיליפ מרטינז, ראש איגוד CGT.
4 צפייה בגלריה
הפגנה בעיר ריימס ב צרפת במחאה על העלאת גיל הפרישה לפנסיה
הפגנה בעיר ריימס ב צרפת במחאה על העלאת גיל הפרישה לפנסיה
הפגנה בעיר ריימס, היום
(AFP)
4 צפייה בגלריה
שביתה ב צרפת תחנת רכבת שוממה בפריז מחאה על העלאת גיל הפרשיה לפנסיה
שביתה ב צרפת תחנת רכבת שוממה בפריז מחאה על העלאת גיל הפרשיה לפנסיה
תחנת רכבת שוממה בפריז
(AFP)
עובדי הגז והחשמל החלו בשביתה כבר ב-3 במרץ, והיא תימשך "עד שננצח", לדברי מזכ"ל קונפדרציית האיגודים CGT Energie, סבסטיאן מנספלייר. ביום שישי הופחתה הפקת האנרגיה בצרפת בכמה תחנות כוח גרעיניות באופן מכוון. נציגי האיגודים אמרו כי התפוקה תרד עוד יותר ככל שיימשכו השביתות, על מנת להשפיע לרעה על הכלכלה הצרפתית.
בשבוע הקרוב חוזה מנספלייר הפסקות חשמל, מצורים, שביתות ופעולות "רובין הוד". לדבריו, "אם הנשיא עמנואל מקרון לא רוצה שצרפת תעצור מלכת, ושבוע שחור לתעשיית האנרגיה, כדאי לו למשוך את הרפורמות שלו".
כאמור, מספר המשתתפים בשביתות היום צפוי להיות גבוה, עם עובדים ממגוון מגזרים. במגזר התחבורה צפויות שביתות ממושכות בחברת הרכבות הלאומית SNCF וב-RATP, עם אזהרה של רשויות התחבורה מ"הפרעות קשות" בפריז. רשות התעופה האזרחית של צרפת המליצה לשדות תעופה בערים גדולות להפחית את תנועת האוויר בעד 30%, מה שיגרום לעיכובים וביטולים.
שבעת איגודי עובדי ההוראה הגדולים הכריזו על "סגירה מוחלטת" של בתי הספר היום. תלמידי תיכונים וסטודנטים צפויים להצטרף להפגנות לצד סגל ההוראה, בעוד ה-9 במרץ מיועד להיות יום המוקדש ל"הנעת הנוער". בשביתה היום משתתפים גם, בין היתר, עובדי בתי הזיקוק, עובדי תעשיית הפטרוכימיה והתרופות, עובדי המתכת, עובדי הנמל, נהגי המשאיות ואנשי התברואה. לפי סקרים בצרפת, 56% מהאוכלוסייה תומכת בהפגנות.
הנשיא מקרון אמר כי הרפורמה "הכרחית" בשל הגירעון הצפוי במערכת הפנסיה במדינה ב-25 השנים הבאות. עד כה ההפגנות לא גרמו לנזקים מהותיים לכלכלת צרפת, והממשלה ממשיכה בהליכי החקיקה של הרפורמה, שלפיה עובדים יצטרכו להפריש לפנסיה במשך 43 שנה לפני שיוכלו ליהנות מקצבה מלאה.
יצוין כי במדינות אחרות באירופה גיל הפרישה לפנסיה גבוה יותר - איטליה, גרמניה וספרד כבר נקטו צעדים להעלאתו ל-67, ואילו בבריטניה הוא עומד כיום על 66.