סגור
הפגנות נגד הרפורמה בפנסיה בצרפת מקרון בצורת מרגרט תאצ'ר
הפגנות נגד הרפורמה בפנסיה בצרפת. רוב המורים הצטרפו לשביתה (צילום: גטי)

שביתות המוניות והפגנות בצרפת במחאה על העלאת גיל הפרישה

השביתות, שהוכרזו בשל התנגדות כ-70% מהציבור לרפורמה שתעלה את גיל הפרישה ל-64, משבשות את פעילות בתי הספר והתחבורה הציבורית. בפריז פועלים עתה רק שני קווים במטרו, ובשדה התעופה אורלי בוטלו כ-20% מהטיסות

שביתות המוניות הוכרזו היום (ה') ברחבי צרפת, זאת במחאה על הרפורמה המתוכננת במערכת הפנסיה שתוביל לעליית גיל הפרישה ל-64 מ-62.
בפייננשל טיימס דיווחו השביתות משבשות את הפעילות בבתי הספר ובתחבורה הציבורית. בפריז פועלים רק שני קווים במטרו, בעוד שבשדה התעופה אורלי בוטלו כ-20% מהטיסות. כמו כן, הופעלו רק שליש מהרכבות המהירות, ובוטלו חלק מרכבות יורוסטאר ללונדון וממנה.
זאת בנוסף לכך ש-70% מהמורים בבתי הספר היסודיים הצטרפו לשביתה, כך שבפריז לבדה שליש מבתי הספר היסודיים סגורים היום. בהמשך היום מתוכננות הפגנות ענק שבהן ישתתפו עשרות אלפי אנשים בפריז ובערים אחרות. המארגנים אמרו כי ברצונם להגיע למיליון מפגינים ב-215 הפגנות המתוכננות מליל בצפון ועד לקאן. בחצות יכריזו ראשי האיגודים אם השביתות יימשכו. "זה היום הראשון, אך יהיו עוד", אמר פיליפה מרטינז, שעומד בראש איגוד CGT.
צעדי המחאה הן כתגובה לתוכנית שהציגה בשבוע שעבר ראשת הממשלה אליזבת בורן. לפי הרפורמה החל מ-2027 אנשים ידרשו לעבוד 43 שנים כדי להיות זכאיים לפנסיה מלאה, זאת לעומת 42 שנים הנדרשות היום.

1 צפייה בגלריה
הפגנות נגד הרפורמה בפנסיה בצרפת בשלט: פנסיה, לא לרפורמה
הפגנות נגד הרפורמה בפנסיה בצרפת בשלט: פנסיה, לא לרפורמה
הפגנות נגד הרפורמה בפנסיה בצרפת בשלט: פנסיה, לא לרפורמה
(צילום: Reuters)

הממשלה הציגה את התוכנית כצעד חיוני לשמירה על מערכת הפנסיה של המדינה, אולם לפי סקר שנערך השבוע 68% מהציבור מתנגד לה. גם כל איגודי העובדים במדינה הביעו התנגדות לתוכנית, וכן מפלגות האופוזיציה. "ביום חמישי קירות ארמון האליזה ירעדו", הבטיח מנהיג המפלגה הקומוניסטית פביאן רוסה.
מכיוון שלמפלגה שלו אין רוב בפרלמנט, הנשיא עמנואל מקרון יצטרך להסתמך על תמיכת חברי המפלגה השמרנית הרפובליקנים, אך חלקם כבר הזהירו כי יצביעו נגד התוכנית. ההליך בפרלמנט עתיד להימשך מספר שבועות ובממשלה מקווים לאשר את התוכנית עד סוף מרץ. מקרון ניסה כבר לבצע שינוי במערכת הפנסיה בכהונתו הראשונה, אז הציג גם תוכנית שאפתנית ורחבה יותר, אך לאחר חודשיים של שביתות ומחאות ולנוכח התפרצות הקורונה נאלץ לסגת.