סגור
קידוח נפט ב קליפורניה ארה"ב
קידוח נפט בקליפורניה (צילום: REUTERS/Nichola Groom)

קליפורניה תובעת את חברות הנפט: "הסתירו הנזקים מדלקי מאובנים"

המדינה הגישה תביעה נגד של, אקסון מוביל, שברון, קונוקו-פיליפס ו-BP: "בכירי החברות ידעו במשך עשרות שנים כי הסתמכות על דלקי מאובנים תגרום לתוצאות סביבתיות קטסטרופליות - אבל הסתירו את המידע". עוד נטען כי החברות הטעו את הציבור גם בנוגע לצמצום הפליטות בשנים האחרונות. מושל קליפורניה: "הן שיקרו לנו, זה מחליא"

מדינת קליפורניה הגישה תביעה נגד חמש חברות נפט גדולות - של, אקסון מוביל, שברון, קונוקו-פיליפס ו-BP, בטענה כי המעיטו בסיכונים הנובעים מהשימוש בדלקי מאובנים. כך מדווח "ניו יורק טיימס".
לפי התביעה, שהוגשה לבית משפט בסן פרנסיסקו, ענקיות האנרגיה הונו את הציבור וגרמו נזקים של עשרות מיליארדי דולרים. עוד נטען כי החברות הרסו משאבי טבע והפרו את החוקים נגד פרסום כוזב. קליפורניה דורשת להקים קרן שתממן פיצויים על אסונות אקלימיים במדינה.
שבע מדינות נוספות בארה"ב ועשרות עיריות הגישו תביעות דומות בשנים האחרונות. ואולם ב"ניו יורק טיימס" מציינים כי התביעה בקליפורניה היא אחד האתגרים המשפטיים המשמעותיים ביותר העומדים בפני תעשיית הנפט. זאת, מאחר שהמדינה היא יצרנית גדולה של נפט גז, ולמשרד התובע הכללי שלה יש מוניטין של פורץ דרך.
כמו כן קליפורניה סובלת מאירועי מזג אוויר קיצוניים הקשורים לשינויי האקלים - שריפות, שטפונות, חום, עלייה בגובה פני הים, וסופות טרופיות.
לפי התביעה, שהוגשה בשם תושבי קליפורניה על ידי התובע הכללי של המדינה, רוב בונטה, החל משנות ה-50 חברות הנפט הסתירו באופן מכוון את הסיכונים לציבור הנשקפים מדלקי מאובנים, למרות שהבינו שהם יובילו להתחממות משמעותית של כדור הארץ. לדברי התביעה, החברות המשיכו להטעות את הציבור בנוגע למחויבותן לצמצום הפליטות בשנים האחרונות, כשהן מתגאות בהשקעות מינוריות בדלקים חלופיים, ורושמות רווחי שיא מייצור דלקי מאובנים.
עוד נטען בתביעה כי "בכירי חברות הנפט והגז ידעו במשך עשרות שנים שהסתמכות על דלקי מאובנים תגרום לתוצאות הקטסטרופליות הללו, אבל הסתירו את המידע הזה מהציבור ומקובעי המדיניות באמצעות הצפת דיסאינפורמציה. בגלל התרמית שלהם, התגובה להתחממות הגלובלית היתה מאוחרת".
מושל קליפורניה, גאווין ניוסום, אמר כי "לחברות האלה היה את המידע הדרוש - אבל הן שיקרו לנו. זה מביש ומחליא".
ריצ'רד ויילס, נשיא המרכז לשקיפות באקלים, ארגון ללא מטרות רווח העוקב אחר תביעות בתחום, אמר: "התביעה של קליפורניה היא הצעד המשמעותי ביותר שננקט במסגרת משבר האקלים נגד תעשיית הנפט והגז בהיסטוריה של ארה"ב".
ריאן מאיירס, היועץ המשפטי של מכון הנפט האמריקאי, מסר כי "הקמפיין המתואם והמתמשך לניהול תביעות פוליטיות חסרות ערך נגד תעשייה אמריקאית ועובדיה הוא בזבוז של כספי משלם המסים. הקונגרס הוא זה שצריך לקבוע את מדיניות האקלים, לא בתי המשפט".