סגור

אחרי חשד לשוחד תמורת סיקור חיובי: קנצלר אוסטריה מתפטר

קנצלר אוסטריה סבסטיאן קורץ הודיע על התפטרותו – ימים ספורים אחרי שנפתחה חקירה נגדו בחשד לעבירות של שוחד והפרת אמונים. בחקירה נבדק אם קורץ ומעורבים נוספים העניקו שוחד תמורת סיקור חיובי בתקשורת

קנצלר אוסטריה סבסטיאן קורץ הודיע הערב (שבת) על התפטרותו - כמה ימים אחרי שנפתחה חקירה נגדו בחשד לעבירות שוחד והפרת אמונים. קורץ הציע ששר החוץ שלו, אלכסנדר שלנברג, יחליף אותו בתפקיד הקנצלר. קורץ הוסיף שבכוונתו להמשיך להנהיג את מפלגת השלטון בפרלמנט.
ביום רביעי הודיעה אוסטריה על פתיחת החקירה, אחרי פשיטות שנערכו בלשכת הקנצלר בווינה ובמשרדי מפלגת השלטון, "מפלגת העם" מהמרכז-ימין. בהודעה של משרד התובע האחראי למאבק בשחיתות נאמר כי מלבד קורץ עוד תשעה אנשים נוספים נמצאים תחת חקירה במסגרת הפרשה.

1 צפייה בגלריה
סבסטיאן קורץ קאנצלר אוסטריה
סבסטיאן קורץ קאנצלר אוסטריה
סבסטיאן קורץ
(צילום: גטי אימג'ס)

התקשורת האוסטרית דיווחה כי במוקד הפרשה עומדות טענות שקורץ ומעורבים נוספים שיחדו את העיתון היומי "אוסטרייך" על מנת שהעיתון יפרסם סקרים שיציגו באור חיובי את מפלגת השלטון. בעיתון הכחישו את הטענות האלה. לפי חלק מהדיווחים, משרד האוצר בממשלה של קורץ רכש פרסומות בעיתון תמורת אותם סקרים וכן עבור סיקור חיובי. רשות השידור הציבורית באוסטריה, ORF, דיווחה כי גם הסקרים מומנו על-ידי משרד האוצר. בדיווחים צוין כי העבירות בוצעו לפי החשד בין 2016, אז כיהן קורץ כשר החוץ ורץ לראשות "מפלגת העם", לבין 2018 – כשכבר היה קנצלר.

השותפים דרשו את החלפתו, קורץ הסכים: "למנוע כאוס"

במפלגתו של קורץ התייצבו לצדו אחרי פתיחת החקירה, אך מפלגת "הירוקים", שחברה בקואליציה, אמרה אתמול שקורץ אינו יכול להישאר בתפקיד ודרשה שמפלגתו תבחר ב"אדם ללא דופי" שיחליף אותו. האופוזיציה קראה לקורץ להתפטר, ותכננה לקיים הצבעת אי-אמון נגדו ביום שלישי בפרלמנט.
"אנחנו זקוקים עכשיו ליציבות", אמר קורץ הערב במסיבת עיתונאים בווינה, וציין שהוא יעזוב את התפקיד "כדי למנוע כאוס ולהבטיח את היציבות". בהצהרתו הערב הצהיר הקנצלר האוסטרי פעם נוספת שההאשמות נגדו שקריות, ושהוא משוכנע שביכולתו להוכיח זאת.
קורץ בן ה-35 הוא מהמנהיגים הצעירים בעולם. ב-2017, כשהתמנה לראשונה לתפקיד, הבטיח למגר את השחיתות באוסטריה - אך אולם החקירה שנחשפה השבוע אינה הראשונה שבה הסתבך: במאי השנה הודיעה אוסטריה כי הוא חשוד במתן הצהרות שקריות לוועדה פרלמנטרית, בנוגע למעורבותו במינוי מקורב לחברה ממשלתית. בחודש שעבר נחקר בנוגע לחשד הזה במשך שעות ארוכות.
הקנצלר נחשב לאחד מבעלי הברית הגדולים של ישראל באירופה ויצא להגנתה פעמים רבות. במבצע "שומר החומות" הונף דגל ישראל על גג לשכתו של קורץ, שצייץ בטוויטר: "דגל ישראל הונף כאות הזדהות עם ישראל. יש לגנות את פיגועי הטרור על ישראל בכל תוקף. יחד אנו עומדים לצד ישראל".