סגור
פרופ' ג'רמי סיגל
פרופ' ג'רמי סיגל (בלומברג)

"מדיניות הפד - אחת הטעויות הגדולות בהיסטוריה שלו, אין בה היגיון"

פרופ' ג'רמי סיגל, אחד החוקרים המובילים של שוק המניות האמריקאי, סבור שהבנק המרכזי טועה, ומוביל את ארצות הברית למיתון: "הם היו מקלים מדי ב-2020 ו-2021, וכעת רוצים 'לשחק אותה קשוחים' עד שירסקו את הכלכלה"

"השנתיים האחרונות הן אחת מטעויות המדיניות הגדולות בהיסטוריה בת 110 השנים של הפדרל ריזרב - הוא נותר רגוע בזמן שהכל התפוצץ", כך אמר פרופ' ג'רמי סיגל בריאיון ל-CNBC.
הפרופסור למימון בבית הספר למנהל עסקים וורטון בפילדלפיה נחשב לאחד החוקרים המובילים של שוק המניות האמריקאי, ונודע כ"קוסם מוורטון" בזכות תחזיותיו הקולעות. בין השאר חזה את העליות של 2016.
ביום רביעי העלה הפד את שיעור הריבית ב-0.75% נוספים, והודיע שהוא צופה העלאות נוספות בתחילת 2023. סיגל אמר: "כשכל המחירים עלו בקצב מהיר, היו"ר ג'רום פאוול והפד אמרו 'אנחנו לא רואים שום אינפלציה. אנחנו לא רואים צורך להעלות את הריבית ב-2022'. כעת, כשהמגמה הפוכה והמחירים יורדים, הוא אומר שמדובר ב'אינפלציה עיקשת שמצריכה את הפד להמשיך במדיניות אל תוך 2023'. אין בזה שום היגיון".
לדבריו, מחירי הנפט ירדו בחזרה לרמות שלא נראו מאז תחילת 2022 – לפני פלישת רוסיה לאוקראינה, ומחירי הדיור והבנייה מתחילים לרדת גם כן. "הדבר היחיד שלא יורד זה השכר, ודרך אגב השכר מנסה לקזז פערים, כלומר העובדים מנסים להחזיר לעצמם משהו ממה שהאינפלציה לקחה", אמר. "למה הוא שם את כל המשקל על האנשים העובדים האלה, על המועסקים, כאשר כל המחירים האחרים יורדים... אני חושב שהפד נוקשה מדי. הם עושים בדיוק את אותה טעות שהם עשו לפני שנה".
סיגל ציין כי לפד מוניטין גרועים במיוחד בחיזוי יעדי הריבית הרצויים, גם לטווח הקצר. רק לפני שנה התחזית החציונית לשיעור הריבית של הפד היתה פחות מ-1% עד סוף 2022, ו-1.75% עד סוף 2024. זאת לעומת שיעור ריבית נוכחי של 3%-3.25%, ושיעור ריבית חזוי של 4.5% עד סוף השנה. הוא צופה שהצעדים הנוקשים של הפד ימשיכו להשפיע לרעה על מחירי המניות, ואם הידוק המדיניות יימשך לאורך 2023, "אפשר להיות בטוחים שמיתון גדול מחכה מהצד השני".
לדבריו, "אני מאוד כועס, זה כמו מטוטלת. הם היו מקלים מדי ב-2020 ו-2021, וכעת רוצים 'לשחק אותה קשוחים' עד שירסקו את הכלכלה. עבורי, לקרוא לזה מדיניות כלכלית ירודה זה אנדרסטייטמנט".