סגור

האינפלציה בארה"ב בשיא של 40 שנה: עלתה בשנה האחרונה ב-7%

מדד המחירים לצרכן עלה בדצמבר בקצב השנתי החד משנת 1982; מדד הליבה (ללא מוצרי מזון ואנרגיה) בעלייה השנתית החדה זה 31 שנה; גובר מכבש הלחצים על הבנק המרכזי בארה"ב לזרז את סיום הסיוע למשק ולהעלות ריבית

עוד קפיצה ביוקר המחיה - לשיא של 40 שנה: מדד המחירים לצרכן בארה"ב עלה ב-7% בדצמבר בחישוב שנתי (לעומת דצמבר 2020). בשוק אכן ציפו לקפיצה שנתית של 7%-7.1% - בהמשך לנתון של 6.8% בחודש שקדם לו. בחישוב חודשי עלה המדד ב-0.5%, התחזית היתה לעלייה של 0.4%, מול עלייה של 0.8% בנובמבר.


מדד הליבה (ללא מוצרי מזון ואנרגיה) עלה בדצמבר ב-5.5% בקצב שנתי, לעומת תחזיות לעלייה של 5.4%. מדובר בקצב השנתי החד מאז שנת 1991. בחישוב חודשי עלה מדד הליבה בדצמבר ב-0.6% מול צפי לעלייה של 0.5% לעומת נובמבר. מחירי המזון זינקו בקצב השנתי החד מזה 13 שנה, עלו בדצמבר ב-6.5% מאז דצמבר 2020, אחרי עלייה חודשית של 0.5% לעומת נובמבר האחרון.

1 צפייה בגלריה
שרת האוצר של ארה"ב ג'נט ילן ויו"ר הפדרל ריזרב ג'רום פאוול בעדות בסנאט
שרת האוצר של ארה"ב ג'נט ילן ויו"ר הפדרל ריזרב ג'רום פאוול בעדות בסנאט
שרת האוצר של ארה"ב ג'נט ילן ויו"ר הפדרל ריזרב ג'רום פאוול
(גטי)

סקטור הרכבים המשומשים בלט - מחירי מכוניות יד שנייה קפצו ב-37.3% בדצמבר לעומת דצמבר 2020 וב-3.5% לעומת נובמבר האחרון.
מחירי האנרגיה דווקא רשמו ירידה של 0.4% בצדמבר לעומת נובמבר. מחירי הנפט נחתכו ב-2.4% ומחירי הגז ירדו ב-0.5%. אך בחישוב שנתי מחירי האנרגיה זינקו בדצמבר עם עלייה חדה של 29.3% בקצב שנתי. בלט - מחיר הגז שנסק ב-49.6% לעומת דצמבר 2020.
הבנק המרכזי בארה"ב מאותת לאחרונה כי הוא צפוי להעלות ריבית השנה לפחות שלוש פעמים, כחלק מהמהלך שהוא מוביל כדי להיאבק בעליית המחירים המהירה. השיא האינפלציוני הטרי עשוי לסייע לפד בהחלטתו לזרז את צמצום הסיוע למשק ולהקדים את העלאת הריבית הראשונה לשנת 2022.
"אנחנו רואים אינפלציה בכל התחומים, אבל היא גבוהה באופן מיוחד בסקטורים החיוניים, מזון, אנרגיה ובריאות. בנקודת הזמן הנוכחית, היא פוגעת בכולם", אומרת לאה הארטמן (Leah Hartman), מרצה לכלכלה ופיננסים באוניברסיטת New Haven בקונטיקט.
"הגורמים לאינפלציה הם זמניים. אבל ההשלכות שלהם, איתם אנחנו נחיה עוד הרבה זמן", אמרה לורה ולדקאמפ (Laura Veldkamp), עמיתת מחקר הלאומי לחקר הכלכלה בארה"ב ופרופסור מרצה בבית הספר לעסקים בקולומביה.