סגור
משרדי לייב ניישן
משרדי לייב ניישן (צילום: AFP)

צרות בצרורות: תביעה ייצוגית בסך 5 מיליארד דולר נגד לייב ניישן

השבוע הגיש משרד המשפטים האמריקאי תביעה שדורשת לפרק את ענקית הבידור והחברה הבת שלה טיקטמאסטר - בטענה שיצרו מונופול; עתה מוגשת גם תביעת ענק מטעם הצרכנים, ויש סיכוי שהיא לא האחרונה

ענקית הבידור לייב ניישן והחברה הבת שלה טיקטמאסטר ספגו תביעת ענק שעשויה להיות הראשונה בגל של תביעות בתחום ההגבלים העסקיים. זאת לאחר שמשרד המשפטים האמריקאי כבר הגיש שלשום (ה') תביעה בדרישה לפרק את שתי החברות.
לפי דיווח בסוכנות הידיעות רויטרס, התביעה הייצוגית הראשונה הוגשה בבית המשפט המחוזי של מנהטן, בבקשה לפיצוי של 5 מיליארד דולר בשמם של מיליוני רוכשי כרטיסים. התביעה מאשימה את לייב ניישן בהפעלת שליטה מונופוליסטית על שוק ההופעות החיות, וזאת באופן שמאיים את אתרי הופעות שעובדים עם מתחרותיה. תביעות דומות נוספות עשויות להצטבר ולהגביר את הלחץ המשפטי על החברות.
לייב ניישן קראה ביום חמישי לתביעה מטעם משרד המשפטים "חסרת בסיס" ומסרה שיש "יותר תחרות מאי פעם" בשוק ההופעות. תביעה זו הוגשה לשופט המחוזי ארון סוברמניאן ( Arun Subramanian), שמונה ע"י הנשיא ג'ו ביידן והצטרף לבית המשפט בשנה שעברה. סוברמניאן ייצג בעבר תובעים בתביעות ניגוד עניינים במסגרת עבודתו בחברת סוסמן גודפרי, וכעת מדובר בתיק ניגוד העניינים הראשון בו הוא מטפל כשופט.
עורכי דין שקראו את התביעה אמרו שלייב ניישן תוכל לבסס את הגנתה בחלקה על החלטת משרד המשפטים לאשר את רכישת חברת טיקטמאסטר, העוסקת במכירת כרטיסים להופעות, לפני יותר מעשור. עורך הדין אריק אנסון שאינו מעורב בתביעה אמר שהיא מעלה "שאלות משפטיות ועובדתיות לגבי השאלה האם הפרדת החברות היא סעד משפטי ראוי". במשך זמן רב מתלוננים צרכנים לגבי מחירי כרטיסים, הוא אמר, "אבל הוכחת מקרי ניגוד עניינים לחבר מושבעים היא משימה קשה".
מומחית ניגוד העניינים רבקה אלנסוורת' מאוניברסיטת וונדרבילט אמרה שבעוד דעת הציבור על לייב ניישן אינה חשובה מבחינה משפטית, "מראית העין חשובה במקרה הזה, במיוחד כאשר הוא מוכרע ע"י חבר מושבעים".
משרד המשפטים אמר שבחינתו את מיזוג שתי החברות ב-2010 היה קשור בחוק ניגוד עניינים אחר, ושמאז הראתה לייב ניישן "צורות יותר נרחבות" של התנהלות הפוגעת בתחרות.
התביעה שהגיש השבוע משרד המשפטים האמריקאי באה בעקבות חקירה שביצע בחשד למונופול של לייב ניישן בתעשיית הכרטיסים, בדיקה שהחלה בשנת 2022 וצברה תאוצה עקב תלונות של מעריצים על בעיות במכירת כרטיסים לסיבוב ההופעות של טיילור סוויפט. החברה סופגת כבר שנים ביקורת ותלונות על אופן התנהלותה, הכוללות בין השאר גביית עמלה מופרזת על מכירות כרטיסים ושירות לקוחות כושל.