סגור

תעלומת מקור הקורונה: "חלון ההזדמנויות נסגר, הסינים לא משתפים פעולה"

מומחים ששלח ארגון הבריאות העולמי לסין לגלות את מקור הנגיף עומדים בפני שוקת שבורה. רמות הנוגדנים שיורדות עם הזמן מסכנות את גורל הבדיקה. בינתיים, סין רומזת ש"ההתפרצות אולי קשורה למעבדות אמריקאיות"

המדענים הבינלאומיים שנשלחו לסין מטעם ארגון הבריאות העולמי (WHO) כדי לגלות מה מקורו של נגיף הקורונה, הודיעו אמש (יום ד') שהחיפוש מתעכב, והזהירו שחלון ההזדמנויות לפתרון התעלומה מהיכן הגיע הנגיף נסגר במהירות.
4 צפייה בגלריה
ווהאן סין קורונה
ווהאן סין קורונה
במחוז ווהאן שבו התרפצה הקורונה
(צילום: איי אף פי)
במקביל, בדיקה של המודיעין האמריקאי שהוזמנה על-ידי הנשיא ג'ו ביידן לא הניבה תוצאות חד-משמעיות לגבי מקור הווירוס, ולא מצאה בוודאות האם "דילג" מבעל חיים לאדם או דלף ממעבדה סינית, כך דיווח אתמול "וושינגטון פוסט".
המומחים מטעם ארגון הבריאות העולמי צוטטו בכתב העת Nature שהחקירה לגבי מקור הנגיף נמצאת בצומת קריטי, ומצריכה שיתוף פעולה דחוף, אך נמצאת כרגע במבוי סתום. הם ציינו, בין היתר, שפקידים סינים עדיין מסרבים לחלוק עמם חלק מהמידע. הסינים מנמקים זאת ב"שיקולים של שמירה על פרטיות החולים".
4 צפייה בגלריה
ווהאן סין קורונה
ווהאן סין קורונה
חיטוי בסין. מידע רב נותר סמוי
(צילום: רויטרס)
4 צפייה בגלריה
ווהאן סין קורונה
ווהאן סין קורונה
בדיקה לגילוי קורונה בסין
(צילום: איי אף פי)
4 צפייה בגלריה
ווהאן סין קורונה
ווהאן סין קורונה
בית חולים בווהאן
(צילום: איי אף פי)
מוקדם יותר השנה שלח ארגון הבריאות העולמי צוות מומחים לווהאן, שבה התגלו המקרים הראשונים של נגיף הקורונה בדצמבר 2019, על מנת לחקור מה הוביל אולי לפרוץ המגפה, שכיום אחראית ל-4.5 מיליון מקרי מוות ברחבי העולם. בניתוח שלהם, שפורסם במרץ, אמר הצוות שהנגיף ככל הנראה עבר מבעלי חיים לבני אדם. המומחים תיארו את האפשרות שהנגיף דלף ממעבדה כמאוד בלתי סבירה.
עם זאת, מומחי ארגון הבריאות אמרו גם שהדו"ח שלהם הוא רק צעד ראשון, והוסיפו ש"חלון ההזדמנויות לעריכת החקירה הקריטית הזאת נסגר במהירות". אחת הסיבות לכך, לדבריהם, היא ש"הנוגדנים הולכים ומתפוגגים, לכן איסוף דגימות נוספות של אנשים שנחשפו לנגיף לפני 2019 עלול להפוך לפחות יעיל עם הזמן".
סין אמרה אתמול ש"יש להתרכז בהשערות אחרות שעשויות לגלות את מקור הנגיף". לדבריה, יש לחקור את הנושא גם במדינות אחרות. מנכ"ל משרד החוץ הסיני פו קונג אמר שהחקירה בנושא מקור הנגיף מתעכבת, אך הוסיף שזו אינה אשמתה של בייג'ינג, "סין תמיד תמכה ותמשיך להשתתף בחקירה המדעית לגבי מקור הנגיף". הוא האשים את ארה"ב ב"קידום תאוריית הזליגה מהמעבדה", ובניסיון להטיל את האשמה על סין. עוד רמז שהתפרצות הנגיף עשויה להיות קשורה למעבדות אמריקאיות, ולכן על ארה"ב להזמין את ארגון הבריאות העולמי לחקור חלק ממתקניה.