סגור
בני משפחות של נספים בהתרסקות מטוס ה בואינג 737 מקס של אתיופיאן איירליינס מפגינים מול משרד התחבורה בוושינגטון ב2019
בני משפחות של נספים בהתרסקות מטוס ה בואינג 737 מקס של אתיופיאן איירליינס מפגינים מול משרד התחבורה בוושינגטון ב2019 (צילום: בלומברג)

בואינג הגיעה להסדר עם הממשל: לא תישא באחריות פלילית בפרשת התרסקויות ה-737 מקס

יצרנית המטוסים האמריקנית לא תעמוד לדין פלילי על שתי ההתרסקויות של מטוסי 737 מקס בשנים 2018 ו-2019 שגבו את חייהם של 346 בני אדם. המשפחות זועמות: "עסקה מתוקה לענקית התעופה" 

משרד המשפטים האמריקאי הודיע היום (ו') כי הגיע להסכם עם בואינג שיאפשר לחברה להימנע מהעמדה לדין בגין שתי התרסקויות מטוסי 737 מקס בשנים 2018 ו-2019 שגבו את חייהם של 346 בני אדם.
ההסכם, המכונה "הסכם אי-תביעה", יאפשר לבואינג, להימנע מלשאת באחריות פלילית. משמעות ההחלטה שבואינג לא תעמוד למשפט כמתוכנן בחודש הבא.
משרד המשפטים נפגש עם בני משפחות קורבנות ההתרסקויות בשבוע שעבר כדי לדון בעסקה האפשרית. במסמך שהגיש לבית המשפט היום (ו') ציין המשרד כי "לפי שיקול הדעת של הממשל, ההסכם מהווה פתרון הוגן וצודק המשרת את האינטרס הציבורי".
"ההסכם מבטיח אחריות נוספת והטבות משמעותיות מבואינג באופן מיידי, תוך הימנעות מאי-ודאות וסיכון משפטי שהיו כרוכים בהליכה למשפט", נכתב בהודעה. בואינג לא הגיבה באופן מיידי.
בואינג מנסה כבר שנים להשאיר מאחוריה את שתי ההתרסקויות של מטוסי המקס המובילים שלה בטיסת ליון אייר באוקטובר 2018 ובטיסת אתיופיאן איירליינס פחות מחמישה חודשים לאחר מכן. מטוסי המקס הושבתו ברחבי העולם למשך כמעט שנתיים לאחר ההתרסקות השנייה, שהות שהעניקה ליריבה איירבוס יתרון בהתאוששות ממגפת הקורונה.
אולם משפחות קורבנות ההתרסקויות ביקרו הסכמים קודמים כ"עסקאות מתוקות" לבואינג, דרשו להטיל אחריות רבה יותר על החברה וטענו שמנהליה צריכים לעמוד למשפט. בשנת 2022, טייס בכיר לשעבר בבואינג זוכה מאישומי הונאה הקשורים לפיתוח המקס.
ענקית התעופה הגיעה להסדר בשנת 2021 בימים האחרונים של ממשל טראמפ הראשון, שהגן עליה מפני העמדה לדין למשך שלוש שנים. במסגרת ההסכם ההוא, בואינג הסכימה לשלם קנס של 2.5 מיליארד דולר כדי להימנע מהעמדה לדין. הסכום כלל קנס פלילי של 243.6 מיליון דולר, קרן של 500 מיליון דולר למשפחות קורבנות ההתרסקויות ו-1.8 מיליארד דולר ללקוחות חברות התעופה שלה.
הסדר זה משנת 2021 עמד לפוג יומיים לאחר שפאנל דלת התעופף ממטוס 737 מקס 9 כמעט חדש של אלסקה איירליינס ב-5 בינואר 2024, לאחר שהמטוס יצא ממפעל בואינג ללא ברגים חיוניים מותקנים.
אך בשנה שעברה, תובעים אמריקאים טענו כי בואינג הפרה את ההסדר משנת 2021, והאשימו את החברה בכישלון בהקמת ואכיפת תוכנית ציות ואתיקה לאיתור הפרות של חוקי ההונאה האמריקאים.
ביולי האחרון, לקראת סוף ממשל ביידן, הסכימה בואינג להודות באשמת הונאה פלילית בהסדר חדש. שופט פדרלי דחה מאוחר יותר את הסדר הטיעון, תוך ציון חששות לגבי דרישות גיוון, שוויון והכללה לבחירת מפקח תאגידי.
במסגרת הסדר 2024, בואינג הייתה עומדת בפני קנס של עד 487.2 מיליון דולר, אם כי משרד המשפטים המליץ שבית המשפט יזכה את בואינג במחצית מהסכום ששילמה במסגרת ההסכם הקודם.
ארה"ב האשימה את בואינג בקשירת קשר להונות את הממשלה על ידי הטעיית רגולטורים לגבי הכללת מערכת בקרת טיסה במקס שהייתה מעורבת מאוחר יותר בשתי ההתרסקויות.
"עובדי בואינג בחרו בדרך הרווח על פני הכנות על ידי הסתרת מידע מהותי מה-FAA בנוגע לתפעול מטוסי 737 מקס שלהם והשתתפות במאמץ לחפות על ההונאה שלהם", אמר אז דייוויד ברנס, העוזר לתובע הכללי של המחלקה הפלילית במשרד המשפטים, בעת דחיית ההסדר משנת 2021.
הודעות שנחשפו בחקירה אודות פיתוח המקס הראו כי הטייס הבכיר לשעבר של בואינג שנמצא לא אשם בהונאה בשנת 2022, מארק פורקנר, הורה ל-FAA למחוק את מערכת בקרת הטיסה הידועה כ-MCAS מספרי ההדרכה, ובאימייל נפרד, התפאר ב"עשיית טריק-ג'דיי" לרגולטורים כדי שיאשרו את חומר ההדרכה.