סגור
אפליקציות שיין ו טמו
אפליקציות שיין ו-Temu. ליצואניות אחרות לא נשאר מקום במטוסים (צילום: שאטרסטוק, CFOTO/Sipa USA via Reuters)

FT
הביקוש במערב לשיין ול־Temu הקפיץ את תעריפי השילוח האווירי

הענקיות הסיניות המקוונות שמציעות אופנה מהירה ומוצרים אחרים מוכנות לשלם תעריף כפול לחברות השילוח כדי לעמוד בלוחות הזמנים. בכיר בתחום הלוגיסטיקה: "הביקושים יוצאים מן הכלל, אנחנו נמשיך לחוות עליות"

הביקוש הגדל במערב לאופנה מהירה ולשלל המוצרים האחרים שמציעות ענקיות המסחר המקוון הסיניות טמו (Temu) ושיין מוביל לעליית תעריפי ההובלה האווירית ויוצר תחרות קשה בין חברות הלוגיסטיקה הפועלות מאסיה.
הפופולריות של פלטפורמות המסחר המקוון הסיניות בקרב הצרכנים באירופה ובארצות הברית טיפסה לשיא בימי המגפה, אז גם חלק מההזמנות סופקו בתוך שבוע בלבד. הביקושים הללו נמשכו, מה שאפשר לשמור את מחירי התובלה הגבוהים ולתמוך בחברות הלוגיסטיקה שמתמודדות עתה עם שוק מטענים חלש יחסית. בחלק מהמקרים, פלטפורמות המסחר המקוון משלמות תעריף כמעט כפול, וזאת כדי להבטיח שיעמדו בלוחות הזמנים הקפדניים, כך לפי בכירים בחברות לוגיסטיקה. "יש שינוי בהתנהגות. אפליקציות כמו טמו ושיין הן מהפופולריות ביותר בארצות הברית", אמר ג'ייקוב קוק, מנכ"ל WPIC Marketing + Technologies שמנהלת עבור מותגים באסיה את הלוגיסטיקה הנלווית למסחר המקוון. "הכל נשלח בתובלה אווירית".
לפי בכירים בתעשייה, הצלחתן של פלטפורמות המסחר המקוון הסיניות משתקפת במיוחד בפער בין תעריפי התובלה האווירית, שעלו משמעותית במחצית השנייה, לבין תעריפי השילוח הימיים שנמצאים במגמת ירידה מאז תוקנו השיבושים בשרשראות האספקה שהתלוו למגפה. לפי נתוני מכס רשמיים, במחצית הראשונה נשלחה מסין סחורה בשווי 1.1 טריליון יואן (155 מיליארד דולר) שהוזמנה בפלטפורמות המסחר המקוון, היקף המשתווה ל־5.5% מכלל המסחר שלה בסחורות.


תעריפי התובלה האווירית בנתיבים החוצים את האוקיינוס השקט מהונג קונג ושנגחאי עלו בהתמדה לאורך התקופה העמוסה לקראת חג המולד, ועומדים כעת מעל הרמות של 2022, כך לפי ניל וילסון, העורך של ספקית נתוני תעריפי התובלה האווירית TAC Index. לעומת זאת, תעריפי המשלוחים הימיים, כולל בנתיבים חוצי האוקיינוס השקט, נמצאים בירידה מאז המגפה. מחירי מכולה באורך 12 מטר נפלו בין דצמבר 2022 לסוף החודש שעבר ב־35%, כך לפי נתונים של חברת הייעוץ Drewry. "השנה, שוק המשלוחים בדרום סין הוא יציב יותר בעיקר הודות לעסקי המסחר המקוון", הוסיף וילסון. להערכתו, המסחר המקוון מייצג כ־40%־50% מנפחי המשלוחים במרבית הנתיבים, ובחלק מהמקרים הנתון אף עומד על 70%.
צ'נדלר סו, מנהל המשלוחים בצפון אסיה עבור גאודיס, חטיבה של החברה הצרפתית הממשלתית SNCF, אמר כי פלטפורמות כמו טמו ושיין, שמשכו את הקונים במערב עם דגמים זולים, חשפו "ביקוש חבוי" בקרב הצרכנים בארצות הברית ובאירופה, שקונים יותר פריטים מכפי שהם צריכים. "מודל המסחר המקוון הזה יוצר גם ביקוש לתובלה אווירית ברמות שלא נתקלנו בהן לפני כן", אמר. עם זאת, הביקוש הגבוה מגביל את היכולת של הלקוחות המסורתיים להוזיל תעריפים בסין. כך למשל, סונאנדאן ריי, מנכ"ל החברה האמריקאית יוניק לוגיסטיקס, שמנהלת את המסחר עבור יצואנים ברחבי העולם, אמר שהעובדים שלו בסין "הולכים לחברות התעופה ומנסים לנהל מו"מ על התעריפים", אך הם שומעים כי "חברות המסחר המקוון הסיניות מנצלות את כל התפוסה".
בהתאם, חברות המטענים העולמיות מגדילות את השקעותיהן בניהול מסחר מקוון ומזיזות מטוסים, זאת כדי לעמוד בזרם ההזמנות. במקביל, פלטפורמות המסחר המקוון הסיניות הרחיבו את ציי המטוסים שלהן וחלק מהיצרניות המקומיות אף חוכרות מטוסים בעצמן כדי לשנע את הסחורה. כך למשל, לזרוע הלוגיסטיקה של JD.com יש כעת צי משלה המונה לפחות חמישה מטוסים, כך לפי חברת הייעוץ אישקה. לחברת המטוסים הפרטית סנטרל איירליינס מהיינאן יש מיזם עם חברת הלוגיסטיקה למסחר מקוון YunExpress לטיסות משנז'ן לפריז, שטסות הלוך ושוב שש פעמים בשבוע. שירות הלוגיסטיקה Cainiao של עליבאבא מפעיל, לפי הדיווחים, 170 טיסות צ'רטר או הסכמי חכירת מושבים בממוצע בשבוע. "זה תחום מאד תחרותי במיוחד בהתחשב בחולשה בסקטורים אחרים של התובלה האווירית", אמר טום אואן, מנהל חטיבת המטען בקת'אי קרגו בהונג קונג. "אלו טיסות מבוקשות ביותר".
להערכתו, המסחר המקוון ייצג כמחצית מהתובלה האווירית שהעבירה קת'אי קרגו דרך הונג קונג, ולפיכך החברה הגבירה את קצב ההשקעות במסחר מקוון ובדרום סין כדי לעמוד בביקוש. עם זאת, הוא סירב לספק נתונים ספציפיים. עוד הוסיף, כי לקת'אי יש הסכמים להחכרת מטוסים לחברות המסחר המקוון בסין.
אולם, חברות הלוגיסטיקה מביעות חשש מפני התלות הגדלה בחברות מסחר מקוון סיניות, זאת לנוכח מתיחות הסחר בין וושינגטון ובייג'ינג. "המכ"ם של כולם מכוון ליחסי סין־ארצות הברית", אמר בכיר בחברת הובלה אווירית באסיה. "אם פתאום תהיה פסיקה משפטית בארצות הברית נגד שיין או חברת מסחר מקוונת אחרת בסין, תהיה לכך השפעה גדולה". עם זאת, בחברות התובלה הגדולות בטוחים שהביקוש הגבוה למסחר מקוון ולאופנה מהירה ימשיך למנף אותם. "אני מעריך שזה יימשך גם בשנה הבאה. אף שלא נחווה שוב את השיאים של ימי המגפה, אני לא חושב ששוק התובלה האווירית יאט", אמר טוביאס מאייר, מנכ"ל DHL גרופ. "אנחנו נמשיך לחוות עליות, שכן חלק מהשווקים מראים ביקושים יוצאים מן הכלל".
צ'אן הו־הים, וויליאם לנגלי ואוליבר טלינג, פייננשל טיימס