סגור
משבר אקלים
פוטו משבר האקלים שריפות יוון
שריפה ביוון בקיץ 2021 (צילום: איי אף פי)

"הבנקים בגוש היורו אינם מתחשבים מספיק בסיכוני האקלים"

לפי מבחני לחץ ראשונים מסוגם שערך הבנק האירופי המרכזי, לכ-60% מהבנקים אין מסגרות לבדיקת סיכוני האקלים; עוד נמצא כי רק 20% מהבנקים מחשיבים סיכון אקלים כמשתנה בעת הענקת הלוואות

מרבית הבנקים בגוש היורו לא משלבים במידה מספקת את סיכוני האקלים בתוך מסגרות מבחני הלחץ והמודלים הפנימיים שלהם - כך עולה מתוצאות מבחן הלחץ הראשון שערך הבנק האירופי המרכזי בנוגע לסיכוני האקלים.
לפי הדו"ח, הממצאים מחזקים את התפיסה של הבנק המרכזי שהבנקים חייבים לחדד את ההתמקדות שלהם בסיכוני האקלים.
הדו"ח מתפרסם בעוד בדרום אירופה מתמודדים עם חום כבד ומיעוט גשמים, עלייה במחירי האנרגיה והאפשרות הגדלה של עצירת משלוחי הגז מרוסיה בתגובה לסנקציות שהשיתו עליה מדינות המערב בשל הפלישה לאוקראינה.
"הבנקים בגוש היורו חייבים בדחיפות להגביר את המאמצים לניהול סיכוני האקלים, לסגור את הפערים הנוכחיים במידע ולאמץ נהלים טובים שכבר קיימים בתחום", אמר אנדראה אנריה, יו"ר הוועדה המפקחת של הבנק האירופי המרכזי.
לפי הודעת הבנק האירופי, במבחנים השתתפו 104 בנקים והם הראשונים מסוגם. המבחנים סיפקו מידע לגבי שלוש קטגוריות: יכולות בדיקת סיכוני האקלים של הבנקים, התלות שלהם במגזרים עם פליטה גבוהה של פחמן והביצועים שלהם תחת כמה תרחישים שונים.
בקטגוריה הראשונה נמצא כי לכ-60% מהבנקים אין מסגרות לבדיקת סיכוני האקלים. בדומה, רק 20% מהבנקים מחשיבים סיכון אקלים כמשתנה בעת הענקת הלוואות. בנוגע לתלות במגזרים מזהמים, בחישוב מצטבר קרוב לשני שלישים מהכנסות הבנקים מלקוחות לא מתחום הפיננסים נובעים מתעשיות עם פליטה גבוהה של גזי חממה.
בקטגוריה השלישית התבקשו הבנקים לחזות הפסדים במקרה של תנאים כמו חום קיצוני תחת תרחישים משתנים.
"התרגיל הזה הוא אבן דרך קריטית במסלול שלנו להפוך את המערכת הפיננסית לעמידה יותר לסיכוני אקלים", אמר פרנק אלדרסון, סגן יו"ר הוועדה המפקחת של הבנק האירופי המרכזי. "אנחנו מצפים מבנקים לנקוט פעולות החלטיות ולפתח מסגרות יציבות לבחינת סיכוני האקלים בטווח הקצר והבינוני".
המסקנה של הדו"ח היא שמרבית הבנקים יצטרכו לעבוד יותר לשיפור מבנה בדיקת סיכוני האקלים שלהם, כולל שיפור זמינות המידע.