סגור
לונדון אוספורד סטריט בריטניה אוטובוס קומותיים
רחוב אוקספורד בלונדון (צילום: AFP)

המיתון באופק: הכלכלה הבריטית התכווצה ברבעון השני

התמ"ג קטן ב-0.1% על רקע משבר יוקר המחיה במדינה; הבנק המרכזי צופה שהכלכלה תיכנס ברבעון הרביעי למיתון הארוך ביותר מאז משבר 2008, כשברקע מחירי האנרגיה המאמירים לקראת החורף

הכלכלה הבריטית התכווצה ברבעון השני של 2022 על רקע משבר יוקר המחיה במדינה. נתונים רשמיים שפורסמו היום (ו') מראים שהתמ"ג הבריטי התכווץ ב-0.1% לעומת הרבעון הקודם, וצפי האנליסטים לירידה של 0.3%. זאת לאחר שהתמ"ג כבר צמח ב-0.8% ברבעון הראשון של השנה.
לפי כתבה ב-CNBC, בשבוע שעבר הזהיר הבנק של אנגליה שהוא מצפה שהכלכלה הבריטית תיכנס ברבעון הרביעי למיתון הארוך ביותר שלה מאז המשבר הפיננסי העולמי של 2008. האינפלציה, שרשמה ביולי שיא של 40 שנה עם 9.4%, חזויה לעלות אל מעל 13% באוקטובר.
אומדנים חודשיים מראים שהתמ"ג ירד ב-0.6% ביוני, פחות מ-1.3% שנחזו בסקר, אך במגמה הפוכה מצמיחה של 0.4% שנרשמה במאי.
"הצמיחה הבריטית מתקרבת לעצירה עקב האתגרים עמם מתמודדת הכלכלה כמו שחיקת ההכנסות של משקי הבית על רקע שיעורי אינפלציה וריבית גבוהים", כך אמר חוסיין מהדי, אסטרטג כלכלת מקרו והשקעות ב-HSBC. "על הרקע הזה יהיה קשה להימנע ממיתון, במיוחד עם פוטנציאל סיכון גובר ככל שמתקרבים לחורף ומחירי האנרגיה שנותרים גבוהים".
משרד הסטטיסטיקה הלאומי, המפרסם את נתוני הצמיחה, מסר שההתכווצות הונעה בעיקר מנפילה בתפוקת השירותים, בעיקר בתחום הבריאות והרווחה - בעיקר ערב הירידה בהיקף הפעילויות סביב הקורונה במדינה. הוא ציין גם שנרשמה ירידה של 0.2% בצריכת משקי הבית ברבעון השני, שקוזזה על ידי מאזן יצוא חיובי.