סגור
רישי סונאק ו ליז טרוס מועמדים לראשות ממשלת בריטניה
רישי סונאק וליז טראס (צילום: AFP)

סונאק מול טראס: אלה שני המועמדים להחליף את ג'ונסון בתפקיד ר"מ בריטניה

שר האוצר היוצא, שהתפטרותו הובילה בסופו של דבר לעזיבתו של בוריס ג'ונסון, יתמודד מול שרת החוץ - בפריימריז שבהם יצביעו 160 אלף חברי המפלגה השמרנית; הערכות: סיכויי טראס לנצח גבוהים יותר

נקבעו המתמודדים בפריימריז של המפלגה השמרנית על המחליף (או המחליפה) של בוריס ג'ונסון בתפקיד ראש המפלגה – שר האוצר היוצא רישי סונאק ושרת החוץ ליז טראס.
תהליך הבחירה שהחל בעקבות הודעת ההתפטרות של ג'ונסון נפתח עם 8 מועמדים. המצביעים בשלבים אלה היו חברי הפרלמנט של המפלגה השמרנית, כשבכל סיבוב נשר האחרון מבין המועמדים. בסיבוב האחרון התמודדו סונאק, טראס ושרת הסחר פני מורדנט. סונאק קיבל 137 קולות, טראס קיבלה 113 ומורדנט 105.
כעת, סונאק וטראס יתמודדו בפריימריז שבהם יצבעו כל חברי המפלגה השמרנית – 160 אלף במספר; ההצבעה תיסגר ביום שישי 2 בספטמבר וההכרזה על הזוכה צפויה בים שני, 5 בספטמבר, בשעה 12:40 שעון אנגליה. זמן קצר מאד לאחר מכן תחל כהונתו או כהונתה של הזוכה כראש ממשלת בריטניה.
סונאק הוביל לכל אורך הדרך, אך לפי הערכות וסקרים, לטראס יש סיכוי גבוה לנצח בסיבוב האחרון, שכן יש לה אהדה רבה בקרב חברי המפלגה – כאמור הסיבוב האחרון פתוח לכלל החברים.
את כל הסבבים הקודמים סיימה מורדנט במקום השני, אך בכל סבב עלה כוחה של טראס – שזכתה ביותר ויותר קולות של תומכי המתמודדים שפרשו. היה ברור שהמאבק על המקום השני יהיה צמוד, ותומכי מורדנט האשימו בשעות האחרונות כמה מכלי התקשורת המרכזיים שתקפו אותה ישירות ופגעו בכוחה לקראת הסוף.
טראס, ילידת 1975, היא חברת פרלמנט משנת 2010 ומשנת 2021 היא מכהנת כשרת חוץ בממשל ג'ונסון. מ-2019 עד 2021 כיהנה כשרת הנשים ושוויון ההזדמנויות. סונאק, יליד 1980, כיהן כשר אוצר בממשלת ג'ונסון מ-2020 עד 2022
התפטרותו של סונאק בתחילת יולי (לצד התפטרות שר הבריאות) – בעקבות השערורייה האחרונה מני רבות שיצאו מדאונינג 10 - היתה הקש האחרון בלחץ שהוביל להתפטרותו של ג'ונסון. ימים קודם לכן נחשף שג'ונסון מינה את חבר המפלגה כריס פינצ'ר לתפקיד "המצליף הראשי" של הממשלה, אף שידע כבר מ-2019 על תלונות נגד פינצ'ר על התנהגות בלתי הולמת.