סגור

דו"ח מודיעין אמריקני: פוטין קיבל טיפול לסרטן מתקדם, וניצל מניסיון התנקשות

בכירים אמריקנים חושפים למגזין "ניוזוויק": לפי דו"ח שחובר עבור הנשיא ביידן פוטין חולה – כנראה אף חולה מאוד – ובקרמלין יש תסיסה והתחושה שסוף שלטונו קרוב. עם זאת הזהירו: "לא ברור מתי ימות, וצריך שלא להיגרר אחרי משאלות לב כמו שהמודיעין שלנו עשה במקרים של סדאם ובן לאדן"

המגזין האמריקני "ניוזוויק" דיווח הערב (חמישי) כי דו"ח מסווג של המודיעין האמריקני שחובר עבור הנשיא ג'ו ביידן קובע כי נשיא רוסיה ולדימיר פוטין עבר בחודש אפריל טיפול לסרטן מתקדם.
לפי הדיווח, שנשען על שלושה בכירים במודיעין האמריקני שנחשפו לדו"ח, נכתב בו גם כי בחודש מרץ ניצל פוטין מניסיון התנקשות. הפרסום ב"ניוזוויק" בא אחרי שבחודשיים האחרונים נפוצו שלל דיווחים והשערות שלפיהם מצבו של נשיא רוסיה מידרדר בצל המלחמה באוקראינה.
שלושת הבכירים האמריקנים שהתראיינו לעיתון עשו זאת בעילום שם, ולצד הצגת הפרטים מהדו"ח הם הזהירו כי ניסיון העבר מלמד שיש להתייחס להערכות הללו בזהירות. בין השאר הזכירו כיצד ארה"ב התפתתה להאמין בקלות רבה מדי לדיווחים השגויים שמנהיג אל-קאעידה אוסאמה בן לאדן גוסס או שהרודן העיראקי סדאם חוסיין מחזיק בנשק להשמדה המונית. לדבריהם אין ספק שפוטין חולה, אבל את מצבו המדויק קשה להעריך בוודאות, בשל ההתבודדות ההולכת וגוברת שלו.

2 צפייה בגלריה
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין במצעד הצבאי במוסקבה במאי 2022
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין במצעד הצבאי במוסקבה במאי 2022
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין במצעד הצבאי במוסקבה במאי 2022
(רויטרס)

לפי הדיווח ב"ניוזוויק", הבכירים האמריקנים ששוחחו עם העיתון הביעו חשש שפוטין נעשה יותר ויותר פרנואיד בנוגע לאחיזתו בשלטון, ושחששו זה הופך את מהלכיו נגד אוקראינה לבלתי צפויים: "אחיזתו של פוטין בשלטון אמנם חזקה עדיין, אבל היא כבר לא מוחלטת", אמר אחד הבכירים. "בשום שלב מאז עלייתו לשלטון הרחש בתוך הקרמלין לא היה גדול כפי שהוא עכשיו, וכולם מרגישים שהסוף קרוב". לפי "ניוזוויק", ה-CIA ושירותי מודיעין זרים אספו בחודשים האחרונים עוד ועוד דיווחים על עימותים בצמרת הביטחונית הרוסית ועל רצונם של דיפלומטים רוסים לערוק למערב.
במגזין נטען כי המודיעין האמריקני מייחס חשיבות רבה לתמונות מהפגישות שפוטין קיים בחודשים האחרונים עם מנהיגים זרים, ושבהן ניכר כי הוא נמנע מכל מגע איתם, בין השאר על-ידי התיישבות בקצהו השני של השולחן הארוך המפורסם בקרמלין. כך היה למשל בפגישותיו עם נשיא צרפת עמנואל מקרון ועם קנצלר גרמניה אולף שולץ, ואחד המקורות ששוחחו עם "ניוזוויק" אמר לעיתון כי המודיעין הצרפתי למד מהפגישה בין מקרון לפוטין במוסקבה דברים רבים. הוא לא פירט.

"מתי הוא ימות? זו רק ספקולציה"

בדיווח של "ניוזוויק" מוזכרת גם הפגישה בין פוטין לשר ההגנה שלו סרגיי שויגו ב-21 באפריל, שבה נראה פוטין, אחרי שמיעט להופיע בציבור לאורך אותו החודש, יושב בכיסאו שמוט-משהו ואוחז בשולחן בידו הימנית. לפי "ניוזוויק", הסרטון ההוא נבחן לעומק על-ידי מומחים של קהילת המודיעין, בהם כאלה המיומנים באבחון מרחוק של מחלות, ו"הושגה הסכמה כללית שפוטין חולה וכנראה גוסס". גם הופעתו במצעד הניצחון על הנאצים ב-9 במאי מוזכרת בדיווח כהופעה שבה הוא נראה שלא במיטבו: "קהילת המודיעין האמריקנית הסכימה שמצבו חמור מכפי שחשבו קודם לכן, ושהתשישות הפיזית שלו תואמת את התשישות של רוסיה כולה (מהמלחמה)".
על כל פנים, הבכירים האמריקנים שהתראיינו ל"ניוזוויק" הזהירו כאמור שלא לאפשר למשאלות לב להכתיב את ההתייחסות להערכה המודיעינית. "האם פוטין חולה? בהחלט", אמר אחד מהם, "אבל אסור לנו להניח להמתנה למותו להכתיב את הפעולות שלנו. ואקום שלטוני אחרי פוטין יכול להיות מסוכן מאוד לעולם". אחר אמר: "פוטין ללא ספק חולה, אבל השאלה אם הוא הולך למות בקרוב או לא – זו כבר רק ספקולציה". לדבריו למערב אסור להרגיש בטוח מדי ולהאמין רק למודיעין שתואם את הרצון שלו: "הוא עדיין מסוכן, ועדיין יש סכנה לכאוס אם הוא ימות. אנחנו צריכים להתמקד בזה. להיות מוכנים".

2 צפייה בגלריה
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין ושר החוץ סרגיי לברוב
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין ושר החוץ סרגיי לברוב
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין ושר החוץ סרגיי לברוב. "אני לא חושב שיש איזשהו אדם שפוי שיכול לחשוד או לראות סימנים כלשהם שהאיש הזה חולה"
(גטי)
את השמועות והדיווחים שלפיהם בריאותו של פוטין ירודה חיזקה באמצע החודש שעבר טענתו של ראש המודיעין האוקראיני קירילו בודנוב שהנשיא הרוסי נמצא במצב נפשי רע מאוד ושהוא חולה למדי. עם זאת, בין קייב למוסקבה מתנהלת מלחמה פסיכולוגית בלתי פוסקת, ולכן רבים הביאו בחשבון כי הצהרתו של בודנוב עשויה להיות חלק מהמלחמה הזו. הדו"ח שפרטיו מובאים ב"ניוזוויק" צפוי לעורר התייחסות משמעותית יותר.
במוסקבה דחו בשבועות האחרונים את הדיווחים שפוטין חולה, ובריאיון לטלוויזיה הצרפתית אמר בשבוע שעבר שר החוץ הרוסי סרגיי לברוב: "אני לא חושב שיש איזשהו אדם שפוי שיכול לחשוד או לראות סימנים כלשהם שהאיש הזה חולה". אחד הבכירים ששוחחו עם "ניוזוויק" אמר כי הדברים שאמר לברוב הם יותר הצהרת נאמנות לפוטין מאשר אבחנה רפואית שיש לייחס לה משמעות גדולה.