סגור
משבר אקלים
שריפה ב ספרד גל חום
שריפה בשל גל החום האחרון בספרד (EPA)

משבר האקלים
שמונה השנים האחרונות היו החמות בהיסטוריה - וגם 2023 לא מבשרת טובות

שמונה השנים האחרונות מבטאות מגמה ארוכת טווח של התחממות, הגובה מחיר כלכלי ואבידות בנפש ברחבי העולם מדי שנה; רק בשנה החולפת 12 אסונות מזג אוויר עלו לכלכלה האמריקאית 165 מיליארד דולר; גם בפורום הכלכלי העולמי מסמנים את משבר האקלים כאחד הסיכונים הגדולים ביותר בפניהם ניצבת האנושות; מדענים: ״זהו תהליך שילך ויחמיר כל עוד נמשיך להפנות את הראש לצד השני״

שמונה השנים האחרונות הן החמות ביותר שתועדו מתחילת מדידות הטמפרטורה במאה ה-19. כך עולה מניתוח קופרניקוס - שירות האקלים של האיחוד האירופי, שפורסם אתמול בערב (ג׳). 2022 הדגימה מגמה מתמשכת של שינויי אקלים בעולם הולך ומתחמם, כשטמפרטורות קיצון נשברו בקיץ במדינות רבות באירופה, וכן בהודו, סין וארה״ב – ולוו בשריפות ענק, ובצורות כבדות הקדימו שיטפונות שגבו חיים וגרמו לנזקים כלכליים משמעותיים במדינות.
הטמפרטורה הממוצעת לאורך 2022, הפכה אותה לשנה החמישית החמה ביותר מאז החלו המדידות, אך היא רק שנה בודדת על רצף ארוך שנים במהלכו הגדילו בני האדם את שריפת הדלקים ובראשם פחם, נפט וגז, באופן שגרם להצטברות משמעותית של גזי חממה באטמוספרה, ולהתחממות המובילה לאירועי קיצון אקלימיים ברחבי העולם, שנה אחר שנה. שמונה השנים האחרונות הן החמות שתועדו, ושנת 2022 התברגה למקום החמישי למרות תופעת האל נינה - דפוס אקלים המתרחש מזה שלוש שנים, במסגרתו טמפרטורות פני הים קרות מהרגיל באוקיינוס השקט ומורידות את הטמפרטורה הגלובלית הממוצעת.
מדעני קופרניקוס אמרו כי קיץ 2022 באירופה היה השני החם ביותר אי פעם, עם כמה גלי חום שהכו ביבשת וקבעו שיאי טמפרטורה במדינות רבות כמו צרפת, בריטניה, ספרד, איטליה ופורטוגל. אותם גלי חום, הצטרפו לבצורות קשות, שגרמו לנזקים חקלאיים ולמחסור במים. מחקר שנעשה השנה הראה שגלי חום באירופה גדלים בתדירות ובעוצמה בקצב מהיר יותר כמעט מכל מקום אחר. פקיסטן וצפון הודו נצרבו מגל חום אביבי שנמשך חודשיים עם טמפרטורות של מעל 40 מעלות צלזיוס, ובימים מסוימים במאי, אף 51 מעלות צלזיוס. אחריו, שיטפונות בפקיסטן הובילו למותם של כ-130 בני אדם, השפיעו על 33 מיליון תושבים, וגרמו לכ-30 מיליארד דולר בנזק ובהפסדים כלכליים.
השינויים מורגשים היטב גם באזורים הקפואים ביותר. קרח הים האנטרקטי הגיע להיקף המינימלי הנמוך ביותר בשיא הלוויין של 44 שנים בפברואר, במהלך הקיץ של חצי הכדור הדרומי. בקצה השני של כדור הארץ, גרינלנד חוותה בספטמבר טמפרטורות גבוהות ב-8 מעלות צלזיוס מהממוצע, מה שהאיץ את איבוד יריעות הקרח - תורם מרכזי לעליית גובה פני הים. "שנת 2022 הייתה עוד שנה של קיצוניות אקלימית ברחבי אירופה ובעולם", אמרה סגנית ראש שירות שינויי האקלים קופרניקוס, סמנתה בורגס. "האירועים מדגישים שאנחנו כבר חווים את ההשלכות ההרסניות של עולמנו המתחמם".
לפי קופרניקוס, השנים החמות ביותר שנרשמו בעולם עד כה היו שנת 2016, 2020, 2019 ו-2017. העולם כבר התחמם בכ-1.2 מעלות צלזיוס מאז העידן הטרום תעשייתי, ואילו לא תצליח האנושות לעמוד בהתחייבויות המדינות לבלימת מגמת ההתחממות לעלייה של מעלה וחצי עד סוף המאה, תעלה משמעותית ההסתברות לריבוי אירועי אקלים קיצוניים במשכם, תדירותם ועוצמתם מדי שנה, ולקריסה של מערכות אקולוגיות ברחבי העולם. לעת עתה, מדינות העולם לא מפחיתות את פליטות גזי החממה במידה הנדרשת – כשהן נדרשות להפחיתן ב-40% עוד בעשור הנוכחי, והעולם מצוי על מסלול התחממות של יותר מ-2.8 מעלות, לו יהיו השלכות כבדות בכלל תחומי החיים.
גם אם לא תשבור שיאים, שנת 2023 אף היא אינה נושאת בשורה חיובית וצפויה להיות חלק מהמגמה. לפי תחזיות השירות המטאורולוגי הבריטי, השנה הנוכחית צפויה להצטרף לצבר השנים החמות ביותר שתועדו. אפקט האל נינה המקרר עלול להסתיים, והטמפרטורה הממוצעת עלולה להיות גבוהה ב-1.08-1.32 מעלות מעל הממוצע הטרום תעשייתי.
משבר האקלים גובה מחירים כלכליים ממדינות ברחבי העולם. על פי דו"ח חדש של המנהל הלאומי לאוקיינוס והאטמוספרה (NOAA) שפורסם אתמול, 12 אסונות מזג אוויר, עלו לכלכלה האמריקאית 165 מיליארד דולר ב-2022 וגרמו לפחות ל-474 מקרי מוות. בחמש מתוך שש השנים האחרונות, העלויות של אסונות הקשורים לאקלים ומזג האוויר עלו על 100 מיליארד דולר בשנה, אות לכך שאירועי מזג אוויר קיצוניים הופכים ליקרים והרסניים יותר ככל ששינויי האקלים מואצים. במהלך שבע השנים האחרונות, 122 אסונות נפרדים עלו לכלכלה יותר ממיליארד דולר הרגו לפחות 5,000 בני אדם ועלו לארה"ב יותר מטריליון דולר בנזקים, כך מסרה הסוכנות.
כלכלני הפורום הכלכלי העולמי גם לא נותרו אדישים לנושא, והדגישו בדו"ח הסיכונים שפורסם היום לקראת התכנסות הפורום, כי "החלון לפעולה" בנוגע לאיומים החמורים ביותר לטווח הארוך ובהם המשבר האקלימי, נסגר במהירות. "אם העולם לא יתחיל לשתף פעולה בצורה יעילה יותר בהפחתת שינויי האקלים והסתגלות לאקלים המשתנה, במהלך 10 השנים הבאות זה יוביל להתחממות גלובלית מתמשכת ולהתמוטטות אקולוגית”, נכתב בדו"ח, שהציב את סיכוני מזג האוויר הקיצוני במקום השני מבין 5 הסיכונים הגדולים ביותר בפניהם תעמוד האנושות בשנתיים הקרובות, ואת כישלון ההסתגלות לשינויי אקלים שכבר מתרחשים לאחר שהאנושות פספסה את ההזדמנות לבלום אותם – במקום הרביעי.
לדברי ד״ר אבנר גרוס, מבית הספר לקיימות ושינויי אקלים באוניברסיטת בן גוריון, "תחזיות האקלים העתידיות מלמדות כי אירועי הקיצון שנראו ב-2022, יהפכו להיות המצב הנורמלי החדש שלנו כבר בעשור הבא. הנתונים האקלימיים שפורסמו על ידי קופרניקוס הם עדות לעובדה שאנחנו בתוך תהליך של שיבוש אקלימי גלובלי מעשה ידי אדם, שלא ניתן להתעלם ממנו יותר. זהו תהליך שילך ויחמיר כל עוד נמשיך להפנות את הראש לצד השני. עלינו לעשות כל מה שנדרש כדי להפחית במהירות שיא את פליטות גזי החממה שמלהיטות את כדור הארץ.
"אך למרות שמדענים זועקים זאת מעל כל במה אפשרית, פליטות גזי החממה ממשיכות לשבור שיאים, והמצב האקלימי משתנה במהירות לנגד עינינו. אם מקבלי ההחלטות היו רואים את מה שאנחנו המדענים רואים במעבדות שלנו, הם היו פועלים באופן נחרץ למנוע את הנזקים החמורים ביותר של השיבוש האקלימי ושמים את הנושא בראש סדר העדיפויות".
לדברי ד״ר אבנר גרוס, מבית הספר לקיימות ושינויי אקלים באוניברסיטת בן גוריון, ״תחזיות האקלים העתידיות מלמדות כי אירועי הקיצון שנראו ב-2022, יהפכו להיות המצב הנורמלי החדש שלנו כבר בעשור הבא. הנתונים האקלימיים שפורסמו אתמול על ידי קופרניקוס הם עדות לעובדה שאנחנו בתוך תהליך של שיבוש אקלימי גלובלי מעשה ידי אדם, שלא ניתן להתעלם ממנו יותר. זהו תהליך שילך ויחמיר כל עוד נמשיך להפנות את הראש לצד השני. עלינו לעשות כל מה שנדרש כדי להפחית במהירות שיא את פליטות גזי החממה שמלהיטות את כדור הארץ. אך למרות שמדענים זועקים זאת מעל כל במה אפשרית, פליטות גזי החממה ממשיכות לשבור שיאים, והמצב האקלימי משתנה במהירות לנגד עינינו. אם מקבלי ההחלטות היו רואים את מה שאנחנו המדענים רואים במעבדות שלנו, הם היו פועלים באופן נחרץ למנוע את הנזקים החמורים ביותר של השיבוש האקלימי ושמים את הנושא בראש סדר העדיפויות״.