סגור
מפעל של טויוטה בקיוטו יפן
מפעל של טויוטה בקיוטו (צילום: בלומברג)

אכזבה ביפן: הצמיחה ברבעון השני עודכנה כלפי מטה

הכלכלה היפנית התרחבה בשיעור של 4.8% לעומת הרבעון הקודם; זאת לעומת נתון ראשוני של 6% וצפי אנליסטים ל-5.5%; הייצוא אמנם עלה, אך הוצאות ההון והצריכה הפרטית ירדו

הצמיחה הכלכלית של יפן ברבעון השני עודכנה כלפי מטה לעומת הנתון הראשוני שהתפרסם, זאת בשל הוצאות הון נמוכות יותר. בעקבות כך נרשמו ירידות במסחר שהתנהל היום (ו') בבורסות אסיה, כשמדד ניקיי מאבד 1.2%. בכל זאת, הכלכלה השלישית הגדולה בעולם שמרה על רצף של שלושה רבעונים של צמיחה.
לפי הנתונים הרשמיים שפורסמו, הכלכלה התרחבה בין אפריל ליוני בשיעור שנתי של 4.8% לעומת הרבעון הקודם, זאת בעוד שהנתון הראשוני שפורסם באוגוסט הצביע על התרחבות של 6%. תחזיות האנליסטים שנסקרו על ידי רויטרס ציפו להתרחבות של 5.5%.
הנתונים כוללים עלייה שנתית של 12.9% בייצוא ברבעון, בין השאר הודות לחולשה של הין מול הדולר. לעומת זאת, הצריכה הפרטית נפלה בשיעור שנתי של 2.2% על רקע חולשה בביקוש המקומי. לעומת הרבעון הקודם, הצריכה הפרטית ירדה ב-0.6% בעוד שבתחזית הקודמת הירידה עמדה על 0.5%. כמו כן, הוצאות ההון ירדו ב-4%, אף שבתחזית המוקדמת העריכו כי נותרו ללא שינוי.
לפי דו"ח נפרד שפורסם היום (ו'), השכר המותאם לאינפלציה נמצא בירידה כבר 16 חודשים רצופים. ממשרד הבריאות, העבודה והרווחה נמסר כי השכר ירד ביולי ב-2.5%. עוד דווח כי הייצוא לסין נפל ב-13.4% ביולי, ומדובר בחודש השמיני ברציפות של ירידות. "יצוא חלש לסין עלול לגרום ליצרנים היפנים להיות זהירים בגישתם לגבי השקעות", אמר הכלכלן טאקשי מינאמי ממכון המחקר נוריצ'וקין.