סגור
משבר אקלים

מחקר: אנרגיה מתחדשת יכולה להחליף את דלקי המאובנים עד שנת 2050

לפי מכון החשיבה קארבון טראקר, אם האנרגיה המופקת משמש ורוח תמשיך לצמוח בקצב הנוכחי, היא תוכל להביא להוצאת דלקי המאובנים מתחום ייצור חשמל עד אמצע שנות השלושים של המאה הנוכחית; עם זאת, הפוטנציאל הנוכחי רחוק מאוד משימוש בפועל

אנרגיה מתחדשת, המופקת ממקורות סולאריים ומרוח, עשויה להחליף את דלקי המאובנים באופן מלא ולהפוך למקור הכוח העולמי עד 2050, כך נטען בדו"ח חדש. הדו"ח של מכון החשיבה קארבון טראקר ( Carbon Tracker) שפורסם אתמול (ו') גם ניבא שאם השימוש באנרגיית רוח ובאנרגיה סולארית ימשיך לצמוח בקצב הנוכחי, הן יביאו להוצאת דלקי מאובנים מייצור החשמל עד אמצע שנות השלושים של המאה הנוכחית


הטכנולוגיה הנוכחית מאפשרת לקלוט 6,700 שעות פטאוואט (PWh) של אנרגיית שמש ורוח - יותר מפי 100 מכמות האנרגיה שנצרכה בעולם בשנת 2019. למרות הפוטנציאל לקליטת כמויות אדירות של אנרגיה, רק 0.7 PWh של אנרגיה סולארית ו- 1.4 PWh של אנרגיית רוח יוצרו בשנת 2019, על פי הדיווח.

2 צפייה בגלריה
חווה סולארית במחוז גאנסו הגובל ב שינג'יאנג
חווה סולארית במחוז גאנסו הגובל ב שינג'יאנג
חווה סולארית בסין
(צילום: רויטרס)

עם זאת, מחברי הדו"ח משוכנעים שהמשך הירידה בעלויות עשוי להוביל לצמיחה אקספוננציאלית בייצור אנרגיה סולארית ואנרגיית רוח. קצב גידול שנתי של 15% יביא לכך שהשמש והרוח ייצרו את כל החשמל בעולם באמצע שנות השלושים, וכאמור יספקו את כל האנרגיה ברחבי העולם עד שנת 2050. מחברי הדו"ח מציינים עוד כי עלות האנרגיה הסולארית פחתה ב-20% בממוצע בשנה מאז 2010, בעוד שמחירי אנרגיית הרוח צנחו בממוצע ב-9% בכל שנה באותה תקופה.
האנרגיה הסולארית גדלה בקצב שנתי ממוצע של 39% בעשור האחרון, כלומר כמעט הכפילה את עצמה אחת לשנתיים, כך על פי הדו"ח. במקביל, אנרגיית הרוח צמחה בקצב של 17% בשנה, כאשר פיתוחם של פאנלים וטורבינות גבוהות יותר סייעו להפחתת עלויות.
עם זאת, מדעני אקלים מסוימים עדיין מאמינים שכבר "כמעט בלתי אפשרי" להגביל את עליית הטמפרטורה של כדור הארץ ל-1.5 מעלות צלזיוס מעל הרמות הקדם תעשייתיות - יעד מהותי שהוצג באמנת האקלים של פריז.

2 צפייה בגלריה
תחנת רוח מגדל
תחנת רוח מגדל
תחנת רוח
(צילום: שאטרסטוק)

ובעוד תאגידים גלובליים רבים התחייבו לסייע במאמצים להאט את שינויי האקלים, אחרים מכפילים את מימון הדלקים המאובנים. מבין 60 הבנקים הגדולים בעולם, 33 הגדילו את המימון שלהם לתחום זה בין השנים 2016-2020, כך על פי ניתוח CNBC.
חוקרי קארבון טראקר שביקשו לבחון את הפוטנציאל של מדינות לייצר אנרגיה מרוח ושמש זיהו ארבע קבוצות מפתח: מדינות בעלות הכנסה נמוכה וצריכת אנרגיה נמוכה באפריקה שמדרום לסהרה הוגדרו כ"בעלות שפע רב" ( “superabundant"), כלומר בעלות פוטנציאל לייצר לפחות פי 1,000 יותר אנרגיה מהביקוש המקומי שלהן; מדינות עם פוטנציאל לייצר לפחות פי 100 יותר אנרגיה מהביקוש המקומי שלהן, כמו אוסטרליה, צ'ילה ומרוקו, שהוגדרו מדינות "בעלות שפע" ( abundant ); סין, הודו וארה"ב, שהן בעלות הפוטנציאל לייצר מספיק כדי לספק את הביקוש המקומי שלהן, הוגדרו כמדינות "גדושות" ( replete); ואילו יפן, דרום קוריאה וחלק גדול ממדינות אירופה הוגדרו "מתוחות" ( stretched ) בכל הנוגע לניצול יעיל של משאביהן המתחדשים.