סגור

כך שמרה צרפת על מעמדה כיעד המוביל להשקעות זרות באירופה

למרות חשיפתה למגזרים המושפעים ביותר מהמשבר ובזכות תוכנית התמריצים הממשלתית, מדד האטרקטיביות של ארנסט אנד יאנג הציב את צרפת בראש הרשימה זו השנה השנייה ברציפות

האם זהו סופו של ה־French bashing, תהה בשבוע שחלף ה"לה מונד" הצרפתי. במה שנראה כשמץ של שמחה לאידה של השכנה שממערב לתעלת למנש, השתמש העיתון בצמד המילים הכולל "השמצה" דווקא בשפה האנגלית, בכותבו כי ללא קשר לעתיד ההשמצות, צרפת היא המדינה האטרקטיבית ביותר באירופה, זו השנה השנייה ברציפות, לפני בריטניה וגרמניה. במילים אחרות, הנתונים מראים כי צרפת היא המדינה המתאימה ביותר ביבשת להתמקם ולהשקיע בה.


לפי מדד האטרקטיביות של ענקית ראיית החשבון ארנסט אנד יאנג (EY) שפורסם בשבוע שחלף, משבר הקורונה לא השפיע על דירוגה של צרפת, וזאת למרות צניחה של 13% במספר פרויקטי ההשקעה העולמיים. גם מבחינת יצירת משרות ניצבה צרפת בראש עם כ־30 אלף מקומות עבודה חדשים. וכפי שקבע העיתון "לה פריזיין", החשיבות של מדליית הזהב האירופית הזו טמונה בכך ש־20 אלף החברות הזרות הפועלות במדינה מייצרות 2 מיליון מקומות עבודה שאחראיים ל־30% מהייצוא הצרפתי.
"זה שלוש שנים שצרפת משפרת מאוד את יכולתה למשוך השקעות זרות", אמר מרק לרמיט, שותף ב־EY ללה מונד, "ובשנת 2020 לא היתה נטישה של המשקיעים למרות חשיפתה למגזרים המושפעים ביותר מהמשבר, כמו אווירונאוטיקה, רכב ותיירות".


בניגוד לביקורת שנמתחה על אסטרטגיית הבריאות של צרפת בהתמודדותה עם הנגיף, המשקיעים דווקא שיבחו את עוצמת התגובה הכלכלית למשבר ואת תוכנית התמריצים שעליה הוכרז בסתיו 2020. 44% מהמשקיעים שהשיבו לסקר EY, סבורים שצרפת מתפקדת טוב יותר מאשר מדינות אחרות בעקבות המשבר. לעומת שני שלישים מהמשקיעים שדיווחו בשנה שעברה על כוונה לצמצם חשיפה לצרפת, רק 44% הגיבו כך במרץ־אפריל השנה. 18% הצהירו כי יעבירו לפחות חלק מפעילותם לצרפת בשלוש השנים הקרובות.
ממשלת צרפת רתמה את תוצאות הסקר כדי להביע תמיכה במדיניות הכלכלית של הנשיא עמנואל מקרון ולהרחיק את האיום המרחף של הימין הקיצוני לזכות בבחירות לנשיאות בשנה הבאה. מקרון עצמו הביע את התלהבותו מהממצאים בטוויטר, וציין כי מדובר ב"חדשות מצוינות עם השלכות קונקרטיות: יותר מקומות עבודה נוצרו (+ 30,000!) ועוד תוכניות של רילוקיישן, במיוחד בתעשייה". שר האוצר, ברונו לה מר, הביע אף הוא שביעות רצון. "זהו הישג שמעיד על חיותה ויציבותה של הכלכלה (הצרפתית), שנובעת מהמדיניות שננקטה מאז 2017", אמר בראיון ל־AFP, "בראש ובראשונה הקיצוץ במסי חברות ובמיסוי ההון וכן הקיצוץ במסי הייצור שהתקבל בינואר 2021 כחלק מתוכנית ההבראה. המכלול יוצר מערכת מסים יציבה ואטרקטיבית לעסקים".
אך לא כולם זוקפים את ההצלחה לקוד המס הצרפתי. "מיסוי אינו חזות הכל", אמר פסקל קניי, לשעבר מנהל אפל אירופה, וכיום שגריר לענייני השקעות בינלאומיות ונשיא פורום הפיתוח העסקי Business France. "עבור משקיעים, צרפת היא שוק מקומי של 66 מיליון איש שבה שיעור החיסכון גבוה מאוד, התקיימה בה מהפכה דיגיטלית שצברה תאוצה עצומה בשנים האחרונות, איכות הפס שלה טובה מאוד, ומחירי האנרגיה נמוכים".
ואמנם, המגזר שאליו זרמו מירב ההשקעות בצרפת ב־2020 היה טכנולוגיות מידע, שלמרות ירידה של 29% בהשוואה ל־2019 מנה עדיין 146 פרויקטים. עוד נרשמו עליות בהשקעות במגזרי הפארמה (32%), הריהוט (31%) והשירותים הפיננסיים (11%). האזורים האטרקטיביים ביותר להשקעה הם איל דה־פרנס (שכולל את פריז), אוברן־רון־אלפ (שבירתו ליון) ואו־דה־פרנס (שבירתו ליל). באיל דה פרנס, ההשקעות הפיננסיות עקפו את אלה של לונדון וצמחו מ־30 ב־2019 ל־41 ב־2020. בלונדון לעומת זאת, מספרם צנח מ־67 ל־38.
מן העבר השני של התעלה, ה"גרדיאן" ציין בצער שבריטניה שלטה בהשקעות הזרות הישירות (FDI) באירופה מאז החל הסקר ב־2001 ולמשך 18 שנה. אך העיתון לא תלה את אובדן הכתר לצרפת ביתרונות הכלכלה והאסטרטגיה שלה, אלא בהשלכות הברקזיט ובעובדה שעסקים נאלצו להתמודד עם חוסר הוודאות סביב הסכם סחר בין בריטניה לאיחוד האירופי. ההסכם נחתם בסופו של דבר בדקה ה־90, בערב חג המולד 2020, שבוע לפני יציאת בריטניה מהשוק האחיד.

2 צפייה בגלריה
בניין העירייה של פריז בשבוע שעבר
בניין העירייה של פריז בשבוע שעבר
בניין עיריית פריז
(צילום: רויטרס)
משיכת השקעות זרות ל"בריטניה הגלובלית" — כפי שממשלתו של בוריס ג'ונסון מבקשת להציג את הממלכה — היא מטרה מרכזית של הנהגתה השמרנית, שטענה שפרישה מהאיחוד תהפוך אותה ליעד אטרקטיבי יותר. אלא שאנליסטים כבר מוצאים עדויות לתגובה הפוכה. כך, למשל, באוניברסיטת אסטון בברמינגהם פורסמו בחודש שעבר מחקרים שלפיהם ב־2019-2016 גרם תהליך הברקזיט לירידה בייצוא שירותים בהיקף של 114 מיליארד ליש"ט.
לפי EY, הירידה בהשקעות ממדינות כמו יפן פירושה כי הברקזיט גרם לשחיקה במעמדה של בריטניה כבסיס יצוא.

משאיות חשמליות ופסטה

לפי דיווח בערוץ Europe1, עם המשקיעים הגדולים שהכריזו השנה על השקעות בצרפת נמנות, בין היתר, יצרנית כלי הרכב השבדית סקניה שדיווחה על יצירת 250 משרות באזור מן־אה־לואר, שם תקים קו ייצור חדש למשאיות חשמליות, וחברת הפטרוכימיקלים התאילנדית אינדוראמה שתשקיע 35 מיליון יורו בהרחבת מפעל מתקן מיחזור באזור מז. חברות בינלאומיות נוספות שמזרימות השקעות לצרפת מונות את ענקית הפסטה האיטלקית ברילה וכן את קוקה קולה ופרוקטר אנד גמבל.
בבריטניה, ענקית הקמעונאות המקוונת אמזון הודיעה בחודש שעבר כי תייצר 10,000 משרות קבועות, ובכך יגיע היקף המשרות שלה בממלכה ל־55 אלף.
אנליסטים תולים כעת תקוות בקצב ההתחסנות בבריטניה, המדורגת שנייה באירופה אחרי מלטה. גרמניה וצרפת מדורגות במקום שביעי ו־19, בהתאמה. בשיחה עם הגרדיאן אמרה אליסון קיי, מנהלת שירות לקוחות ב־EY בבריטניה ואירלנד, כי "הדומיננטיות הקודמת של בריטניה בשוק ההשקעות הזרות הוחלפה בתחרות משולשת שבה שותפות גרמניה וצרפת". כעת, היא אומרת, סטטוס ההשקעות עשוי להשתפר בזכות ההתחסנות הזריזה.