זה לא בירקין בלי ג'יין: גלגולו של תיק יוקרה
40 שנה אחרי שיוצר לראשונה וזכה לאינסוף חיקויים, תיק בירקין המקורי של הרמס, שהוכן עבור השחקנית והזמרת האייקונית, יוצע למכירה פומבית
בחודש הבא יוצע למכירה פומבית תיק הבירקין המקורי הראשון שייצר מותג היוקרה הצרפתי הרמס לפני כ־40 שנה. הדגם שנהפך לאייקון אופנה וסמל סטטוס נחשק בקרב בעלי ממון וסלבריטאים — מוויקטוריה בקהאם ועד קים קרדשיאן — נוצר בעקבות מפגש מקרי בטיסה ב־1984 בין הזמרת והשחקנית הבריטית ג'יין בירקין שמתה ב־2023 לבין מי שהיה יו"ר המותג אז, ז'אן־לואי דומא. "טסתי ללונדון והדיילת שדרגה אותי למחלקת עסקים", סיפרה בירקין בריאיון לסי־בי־אס. "הושיבו אותי ליד ג'נטלמן מאוד מנומס, וכשהוצאתי את היומן שלי שהיה עמוס בפתקים וניירות הכל התפזר על הרצפה. האדון שלצידי אמר לי שאני צריכה שיהיו ביומן הזה כיסים ואני עניתי לו שהרמס לא עושים תאים. 'אני הרמס', הוא אמר לי ובתגובה שאלתי אותו למה שלא יעשה תיק גדול יותר מדגם קלי שלהם ושרבטתי לו על שקית הקאה של המטוס דוגמה. אחרי חודש צלצלו אליי מהרמס שאבוא לראות את התיק. הוא היה עשוי מקרטון ונראה נהדר. אחרי שייצרו אותו מעור שחור הם שאלו אם אפשר לקרוא לו על שמי. לא הבנתי בהתחלה, אבל כל כך הוחמאתי מהשאלה. וכך היה. פעם בריאיון באמריקה שאלו אותי 'בירקין כמו התיק?' בסוף ככה יזכרו אותי - בתור התיק".
זה פריט אספנות נדיר והיסטורי, והמכירה מעוררת עניין בקרב אספנים וחובבי אופנה. הבירקין הוא לא רק אייקון תרבותי או הצהרת סטטוס, אלא גם נכס כלכלי. כשהושק בראשונה היה מחירו של תיק בירקין ממוצע כ־2,000 דולר. כיום קשה להשיג את התיקים, המיוצרים בצרפת בעבודת יד מעורות משובחים, ורשימות ההמתנה ארוכות מאוד. מי שירצה לרכוש בירקין חדש באחת מחנויות הרמס יצטרך — אחרי שיעמוד בתור ויצליח לקבוע פגישה אישית — להמתין חודשים ארוכים עד שיקבל לידיו את התיק הנכסף. המחירים בהתאם והם מאמירים משנה לשנה: מחירו של תיק בירקין מגיע לכמעט 12.7 אלף דולר, ותיקים מעורות נדירים יכולים להימכר גם בכ־30 אלף דולר. בשל המחסור — יש האומרים המלאכותי - מחירי יד שנייה גבוהים אף יותר: מ־20 אלף דולר ועד יותר מ־100 אלף דולרים. ב־2016, אגב, נמכר במכירה פומבית דגם הימלאיה מעור קרוקודיל עם מנעול זהב מצופה יהלומים, ב־300 אלף דולר.
באחרונה נוצר באזז ברשתות החברתיות ובעיקר בטיקטוק סביב תיקי הרמס, ולא במובן החיובי. סרטונים ויראליים הציגו חיקויים איכותיים וערערו על האקסקלוסיביות של המותג. תעשיית החיקויים הסינית מאתגרת את המותג הוותיק עם מפעלים שמתמחים בהעתקת פרטים מדויקים. לא אחת רמת הגימור כה גבוהה שקשה להבחין בינם לבין המקור ומחירם בהתאם - החל באלף דולר ועד כמה אלפים. זה מאתגר לא רק את המותג, אלא גם את הצרכנים, את שוק היד השנייה ואת רשויות האכיפה. כך גם החיקוי של ענקית הקמעונאות האמריקאית וולמארט עם תיק שכונה Walmes - הלחם של וולמארט והרמס. התיקים, שצורתם דומה מאוד לבירקין, נמכרו במהירות באתר החברה במחיר של 78־102 דולר ואזלו, ואף נמכרו בשוק משני במחירים גבוהים יותר של עד 300 דולר. הם עשויים מחומרים סינתטיים וזמינים במגוון צבעים. הגרסה של אמזון לתיק האייקוני מוצעת באתר ב־54־118 דולר. התיקים עוררו סערה בעולם האופנה. יש מי שראו בהם אתגר לאי השוויון בארה"ב, אחרים טענו כי החיקויים הזולים מתעלמים מעבודת היד והקראפט של התיק המקורי.
אפשר היה לחשוב שחשיפת היתר הזאת לא תיטיב עם המותג, אלא שעל אף ההאטה במכירות שניכרת אפילו במותגים החזקים ביותר בענף היוקרה ולמרות עליית מחירים של כ־9% - בהרמס מדווחים על עלייה במכירות ברבעון הראשון של השנה לעומת השנה שעברה, ועל הכנסות של 4.1 מיליארד דולר ברבעון. והבירקין — הוא, כך נראה, שומר על מעמד בלתי מעורער.