סגור
סטודנטים פרו פלסטינים מוחאים באוניברסיטת בראון
הפגנות של פרו פלסטינים (צילום: Joseph Prezioso / AFP)

"אף אחד לא רוצה הפגנה פרו פלסטינית בפסטיבל הסרטים בקאן או בניו יורק"

עולם התרבות סופג ביטולים וחרמות בעקבות המלחמה בעזה. המפיקה מאיה פישר: "הבעיה המרכזית היא שאנחנו 'רעילים' וכולם מעדיפים לא לגעת בנו", לדבריה, בתוך שנה תהיה ירידה של 50-40 אחוז בכמות ההפקות וחצי מחברות ההפקה יסגרו. עדי שעל, מנהל להקת המחול ורטיגו: "אוהבים להשתמש במילה דחייה ולא ביטול, כי זה מקל מבחינה חוזית"

עולם התרבות סופג ביטולים וחרמות בעקבות המלחמה. שיתופי פעולה בתחומי הטלוויזיה והקולנוע, הופעות של להקות מחול בעולם וגם הרכבי מוזיקה זוכים לכתף קרה מצד מפיקים ומנהלים בעולם. האירוע בעל הפרופיל הציבורי הגבוה ביותר הוא תחרות האירוויזיון אליו יצאה המשלחת הישראלית מלווה באבטחה כבדה ותחת אזהרת מסע לישראלים, על רקע קריאות רבות להחרים את ישראל ולמנוע את השתתפותה (למשל בפינלנד ובאיסלנד) .
השבוע פורסם כי ענקית הדיגיטל אפל אסרה על "כאן 11" לשדר את העונה השלישית והמסקרנת של "טהרן", שבהפקתה היא מושקעת, והוקפאו צילומי העונה הרביעית. כפי שפורסם ב-ynet הסיבה היא דמיון ממשי בין התסריט לבין אירועי המלחמה. בחודש שעבר בוטלה הקרנת הסרט "העיר הזאת" בפסטיבל הקולנוע הבינלאומי בבייג'ין על רקע היחסים המתוחים בין ישראל לסין בעקבות המלחמה. בנובמבר בוטלה ברגע האחרון גם השתתפות סדרת הטלוויזיה "חאנשי" של HOT בפסטיבל הסרטים בשטוקהולם. יוצרת הסדרה עליזה חנוביץ' מסרה שהיא "מופתעת מהפחדנות של הפסטיבל".
מאיה פישר, מפיקה בכירה ומנהלת מחלקת הטלוויזיה והקולנוע בחברת ההפקות גרין פרודקשנס, שהפיקה בין השאר את "סינמה סבאיא" שהיה הנציג של ישראל לאוסקר, הלהיט "לשחרר את שולי" ו"פיגומים", אומרת: "את המשבר אנחנו מרגישים כבר שנה וחצי מרגע שהממשלה הנוכחית נכנסה, אבל מאז שהתחילה המלחמה בעזה המצב קטסטרופה, ואני מדברת במונחים של חרם מוחלט שהמאפיין הקשה שלו הוא 'חרם שקט' והוא הכי מסוכן בעיני".
"קיימים מפיצים, פסטיבלים וסטרימרים שהם אנטי ישראלים ואנטישמיים אבל הם בקיצון, הבעיה המרכזית היא שאנחנו 'רעילים' וכולם מעדיפים לא לגעת בנו. רוב הקניינים - אפל, נטפליקס וכו', המפיצים בחו"ל והפסטיבלים לא אומרים באופן רשמי וגלוי שהם לא מקבלים תוכן ישראלי, אבל הם לא רוצים צרות. יש משקיעים, מפיצים או קניינים ולקוחות שאמורים להשקיע כסף בפרויקטים שלנו והתעשיה הישראלית מאוד הסתמכה עליהם בעשורים האחרונים ואנחנו רואים ירידה חדה הדרגתית שחד משמעית קשורה למצב הפוליטי, אבל בחצי השנה האחרונה זה נהיה אירוע נדיר עד כמעט בלתי אפשרי: ההשקעות בתוכן ישראלי כמעט קפאו, חלק מההתחייבויות שהיו קודם בוטלו ואלה שלא ביטלו אנחנו חיים בחרדה מתמדת שאולי תיכף כן. לפסטיבלים יש אופי של אירוע אז אף אחד לא רוצה בקאן או בטרייבקה הפגנה פרו פלסטינית, אז גם אם הם לא אנטי ישראלים למה הם צריכים את הצרות האלה, ואלה פסטיבלים שמלכתחילה קשה להתקבל אליהם. היה אפילו פסטיבל יהודי שביטל סרט בגלל שהיתה בו סצנה אחת ראיון עם חיילת".
"אנחנו נכנסנו לרשימה שחורה יחד עם רוסיה צפון קוריאה. והמשמעות של זה היא קטסטרופה, כי התעשיה הישראלית היתה במצב כלכלי קשה עוד לפני וכרגע היכולת למכור סרט או סדרה בחו"ל כמעט מתה. אנחנו נכנסים למשבר חמור שלא נוכל להפיץ תוכן ואני צופה שתוך שנה תהיה ירידה של 50-40 אחוז בכמות ההפקות וחצי מחברות ההפקה יסגרו. שחקנים ואנשי צוות יהיו מובטלים. אנחנו במשבר הכי חמור שאני זוכרת ואנחנו לא יודעים כמה זמן הוא יימשך".
"יצירות כמו "פאודה", "שטיסל" או "ואלס עם באשיר" עשו הסברה הרבה יותר טובה בעולם מכל מה שמשרד התפוצות של שיקלי יוכל אי פעם לעשות והדבר הזה ימות אם לא תהיה היערכות מבפנים, שינוי פוליטי ובתקווה שגם החלפת הנהגה. אבל אם שני הדברים האלה יסתדרו זה יקח שנים אבל נתאושש".
מנכ"לית קרן הקולנוע הישראלי, נועה רגב, מנסה לשמור על אופטימיות ואומרת "כמו בכל שאר התחומים בארץ, לצערנו גם תעשיית הקולנוע הישראלית נפגעה קשות בשל המלחמה, בין היתר בגלל החשש של שותפים ושל פלטפורמות בינלאומיות לשתף פעולה עם גופים ישראלים בימים אלה. ואולם, הקשרים המקצועיים של הקולנוע הישראלי בעולם עמוקים והדוקים (עד כדי שחלקם נמשכים גם בימים אלה). אני מאמינה שלאחר תום המלחמה נוכל לשקם את הקשרים הבינלאומיים ולהמשיך בשיתוף הפעולה הפורה שמתקיים לאורך השנים.
להקת האוריינטל מטאל "אורפנד לנד", אחת מהלהקות הישראליות המצליחות ביותר בעולם שצברה פופולריות רבה בעיקר בטורקיה ומדינות ערב היתה צריכה להופיע בטורקיה ב-23 לאוקטובר. "בהתחלה ההופעה נדחתה, אחר כך בוטלה ואלוהים יודע מתי נשוב לשם עם העוינות הזו, למרות שיש שם אנשים נפלאים, גם בקרב הקהל שלנו", מספר סולן הלהקה קובי פרחי. "זו הופעה שבדרך כלל באים אליה לטורקיה לראות אותנו מעל אלף איש ממדינות ערב - סורים, עיראקים, אירנים ולבנונים. הדבר הזה נלקח מאיתנו, זה נוראי ומצער ועצוב, אבל אנחנו והקהל תמיד קורבנות של הפוליטיקה והמצבים שהיא מייצרת".
אחד משגריריה הבולטים של ישראל הוא עולם המחול. להקות מחול רבות מסיירות בעולם לאורך השנה וגם בתעשייה הזו מתחילים לצוף חששות מביטולי סיורים. "אנחנו חווים ירידה בהזמנות מחו"ל בתקופה זו. אוהבים להשתמש במילה דחייה ולא ביטול, גם כי זה מקל מבחינה חוזית", אומר עדי שעל, מנהל להקת המחול ורטיגו שחזרה השבוע מסיבוב הופעות בארצות הברית. "בסין ביטלו ואמרו באופן גלוי שלא מזמינים להקות מישראל כרגע, זה זמן לא טוב לישראל בגלל המצב ודעת הקהל. היו מקומות שפשוט מלמלו משהו ובזה נגמר העניין".
להקת ורטיגו חזרה השבוע מסיור בארצות הברית – בוסטון, דאלאס, קליבלנד ופיטסבורג ורגע אחרי ההתלהמות באוניברסיטאות תפסה תאוצה. "חווינו הפגנה מול התיאטרון בבוסטון אבל חוץ מזה עבר בשלום. בימים אלה עולה לדיון השאלה האם להביא אותנו בניו יורק בספטמבר. השאלה היא האם זה זמן ללהקה ישראלית עכשיו בניו יורק. יכול להיות שהביטול עוד יבוא מצידנו מכיוון אנחנו לא משלחת רשמית ולא זכאים לשירותי אבטחה כמו האירוויזיון אז הכל עלינו ויש לזה גם השלכות כלכליות וביטחוניות ולא נסכן את ביטחון האמנים שלנו. הפגנות מוחזקות מחוץ לתיאטרון זה דבר אחד, אבל כשזה חודר לאולם ויכול לשבש הופעה המזמין אומר שיש לו גם תורמים ודעת קהל ואולי עכשיו עדיף לקחת להקה שלא מעוררת סערה ציבורית. בינתיים אנחנו מוצאים עצמנו גם ממלאים "חורים" של להקות מחול מחו"ל שלא מגיעות בתקופת המלחמה לישראל".