סגור

ציור עם שורה של נתן זך הפך לתביעת זכויות יוצרים

אלמנת המשורר תובעת חצי מיליון שקל מחברו יעקב הראל ומהאמנית סיגלית לנדאו על שימוש בשורות משירו. מהתביעה עולה כי זך הותיר לאלמנה רכוש במיליוני שקלים

אלמנתו של המשורר זוכה פרס ישראל נתן זך שנפטר בנובמבר 2020 תובעת חצי מיליון שקל מהאומנית הבינלאומית סיגלית לנדאו ומחבר עבר שלו יעקב הראל, הבעלים של גלריה הראל ביפו בטענה להפרת זכויות יוצרים.
בתביעה שהגישה האלמנה, שרה אביטל, בשם עזבון המנוח נתן זך, מצויה כנספח צוואתו של זך שבה הוריש את כל רכושו לרעייתו וציין כי הוא עושה זאת "בתחושה עמוקה של תודה ועזרה וסעד בכל השנים הארוכות בהן חיינו יחדיו". ברכוש שאותו הוריש לרעייתו מצויה דירה ברחוב כיכר רבין בתל אביב, אוסף יצירות אמנות (הכולל תמונות יקרות ערך, שטיחים פרסיים, וחפצי אמנות נדירים) וכל הזכויות על ספריו וספרי שיריו — וכל שימוש שיעשה בהם. על פי הערכה שווי הרכוש הוא מיליוני שקלים.
התביעה שהגישה אלמנתו של זך באמצעות עוה"ד יוחאי חי וברק מלכית לבית משפט השלום בתל אביב עוסקת בתערוכה שהציגה האמנית סיגלית לנדאו ב־2020 בגלריה הראל המתכתבת עם שירו של נתן זך "מזמור שיר לירוק". במכתב ההתראה ששלחה האלמנה ביולי 2020 לבעל הגלריה הראל כתבה כי "נדהמתי לגלות כי במרכז התערוכה 'צרחה ירוקה' של האמנית סיגלית לנדאו המוצגת בגלריה שבבעלותך עומד שירו של נתן זך 'מזמור שיר לירוק' מבלי שנעשתה פנייה אלי לקבל אישור; ובכך, נעשתה כאן הפרה בוטה של זכויות היוצרים של המחבר. הרי לא ניתנה כל רשות מהמחבר לעשות שימוש נרחב כל כך במילות השיר, ביצירות האמנות המוצגות בתערוכה זו". במכתב ההתראה הוסיפה כי העובדה ש"תחת לכותרת 'מזמור שיר לירוק' המופיע בספרו של נתן זך מופיעה הקדשה ליעקב הראל (בעל הגלריה — ל.ד.) אין זה מקנה לך בעלות על השיר או הרשאה לעשות בו כרצונך".
2 צפייה בגלריה
פנאי יצירה של סיגלית לנדאו עם השורה "זה ומעט הנצח אשר בו לא נשתמר" מתוך שירו של זך
פנאי יצירה של סיגלית לנדאו עם השורה "זה ומעט הנצח אשר בו לא נשתמר" מתוך שירו של זך
יצירה של סיגלית לנדאו עם השורה "זה ומעט הנצח אשר בו לא נשתמר" מתוך שירו של זך
(צילום: יותם פרום)
במכתב התראה ששלחה אביטל ללנדאו כתבה: "מאמנית במעמדך, המודעת לזכויות יוצרים, ניתן היה לצפות שתקפיד הקפדה יתרה ותבדוק את הצד המשפטי של השימוש במילות השיר ואף תדאג לתת קרדיט למשורר נתן זך ולשירו 'שיר מזמור לירוק', על גבי היצירות".
במכתב תגובה שצורף כנספח לתביעה מטעם עו"ד גיא אבידן, בא כוחם של לנדאו והראל, מכחישים השניים באופן גורף את כל הטענות נגדם. ומציינים כי הראל היה חבר קרוב של זך וכי "המנוח עודד את הראל לקדם את החיבור בין האמנות לבין השירה... בזמן אמת אביטל נתנה הסכמה מלאה ופוזיטיבית לתערוכה ולעבודות — שכולן הוצגו בפניה... העלאת הדברים כיום, כשנה לאחר סגירת התערוכה, אגב אי אמירת אמת, היא מעשה חמור". עוד נטען במכתב התגובה כי אין מדובר בהפרת זכויות יוצרים. טרם הוגש כתב הגנה.
2 צפייה בגלריה
פנאי מימין: סיגלית לנדאו ו נתן זך
פנאי מימין: סיגלית לנדאו ו נתן זך
מימין: סיגלית לנדאו ונתן זך. לדברי הנתבעים השימוש בשירו נעשה בהסכמה
(צילום: עמית הרמן, מיכאל קרמר)
עו"ד אבידן הוסיף: "לאחר שנשלח המכתב ביולי 2020 נפגשה אביטל עם הראל בתערוכה, והביעה הסכמה והרשאה מלאה להצגת כמה עבודות של לנדאו שכללו ציטוט ממילות השיר. זו מחווה לזך, שהביע בחייו רצון לקיום תערוכה המתייחסת לשירו... ניסינו להפיס את דעתה של שרה אביטל כמה פעמים כדי להסיר את המטרד בנסיבות שבהן אין הפרת זכויות יוצרים. אנו בטוחים שהתביעה תידחה".
עו"ד יוחאי חי, בא כוח אלמנת נתן זך מסר בתגובה : "ניסינו כל דרך להימנע מפנייה לערכאות ונתקלנו בגוש חוסם מצד הנתבעים עם דברי הסבר מתחכמים ולא משפטיים. זו הדרך האחרונה של שרה להגן על הזכויות של נתן זך המנוח"