סגור
פנאי קפטן נבחרת אנגליה בכדורגל הארי קיין מסתייע בבינה מלאכותית לטיפול בפציעת ספורט
קפטן נבחרת אנגליה בכדורגל הארי קיין מסתייע בבינה מלאכותית לטיפול בפציעת ספורט. טכנולוגיה שטובה לאינטגרציה של מידע פיזיולוגי (צילום: רויטרס)

אינטליגנציה לא רגשית: הבינה המלאכותית מגיעה לספורט

אפליקציות של בינה מלאכותית פרצו לשוק הספורט בסערה ומציעות תוכניות אימון, ניתוחי תנועה וטיפול בפציעות. האם יחליפו בקרוב את המאמן האנושי? כל עוד אין להן גישה לנפש הספורטאי ולרגשותיו זה לא יקרה, סבורים המומחים

בשעת בוקר של שבת יצאתי לריצה באחד מנחלי הצפון עם חבר. אלו היו אמורים להיות בערך 20 ק"מ קלילים, ללא מאמץ מיוחד או תקלות. אולם החיים תכננו משהו שונה: כבר אחרי זמן קצר קצב הריצה דעך, החום העיק בצורה יוצאת דופן ותחושת קושי וכבדות לא נעימה השתררה בכל שריר בגוף, בנוסף לכאב גרון מעקצץ שהחל ערב קודם. “בוא נקצר הפעם את העניינים”, התחננתי לחבר, “נראה לי שאני הולך להיות חולה”. כמאמן, ידעתי שאין טעם להילחם. חישוב פשוט הבהיר שהנזק יעלה על התועלת.
היום כבר יש כלים טכנולוגיים של בינה מלאכותית שהיו מסוגלים לקחת עבורי החלטה דומה. יתרה מכך: לו היו מקבלים גישה לנתונים הפיזיולוגיים הבסיסיים שלי, להיסטוריית אימוני הריצה האישית שלי ואפילו לתחושות הסובייקטיביות שליוו אותי באותו הבוקר, ייתכן שהיו ממליצים לי להישאר בבית, להמשיך לישון ולהימנע מההרפתקה המיותרת. חלקם אף היו מציעים לי אסטרטגיות לזירוז ההחלמה, ואולי גם תפריט למזונות ותוספים מסוימים שיוכלו לסייע בכך. אם הייתי מבקש, היו בונים לי אפילו תוכנית אימונים למתאושש משפעת ושולחים אותה ביחד עם מסרים מעודדים ומלאי מוטיבציה.
“בינה מלאכותית תהיה חלק בלתי נפרד מעולם אימון הספורטאים, מי שחושב אחרת משלה את עצמו”, סבור מאמן הטריאתלון הבריטי הבכיר, פיליפ האטזיס. כבר היום היא משמשת לאיתור כישרונות ספורטיביים, למניעת פציעות באמצעות ניתוחי תנועה וטכניקה בשלל ענפים — כמו התוכנה שבה משתמש הארי קיין, שחקן טוטנהאם וקפטן נבחרת אנגליה בכדורגל — לעיבוד מידע וניתוח ביצועי תחרויות ואימונים, ככלי סיוע לשופטים, להתאמת ציוד מתאים לספורט ואפילו לשיפור אינטראקציה בין אוהדים”.
וזה רק קצה הקרחון. כבר היום אפליקציות ייעודיות יכולות לספק המלצה אישית מותאמת לאימון כמעט לכל ענף ספורט: מהחלקה על גלגיליות, דרך גלישת גלים ועד ריצת אולטרה מרתון. “היכולות המרשימות של ChatGPT מאפשרות דברים שהיו נראים דמיוניים רק לפני כמה חודשים”, אומר מרקוס רומל, מייסד הפלטפורמה AI Endurance המסייעת לספורטאים בענפי הסיבולת באמצעות שימוש בבינה מלאכותית. אחרי שלמד אתכם על פי נתונים אישיים, שלרוב נקלטים משעוני היד המשוכללים, יכול הבוט לפסוק בעזרת מודלים מתוחכמים ותכונות למידה האם אתם כשירים פיזית, או אפילו מנטלית, לצאת לאימון הבא. האם הבוקר אתם עייפים מדי ועד כמה שריריכם דואבים וכאובים אחרי אימון.
עם כל התוכנות, התכונות ותוכניות האימונים הללו, האם מקצוע מאמן הספורט ייכחד מן העולם? האם מאמנים בכלל יהיו נחוצים בעתיד? מומחים סבורים שבעתיד הקרוב עיקר השימוש בבינה מלאכותית יהיה נחלתם של ספורטאים חובבים שפשוט מחפשים תוכנית אימונים המותאמת עבורם אישית, אך האם תוכניות שמייצרת בינה מלאכותית יוכלו להתמודד בהצלחה עם מאות, ואף אלפי המשתנים הכרוכים בעיסוק בענפי ספורט מסוימים?
נסו רגע להסביר לבוט שהכביש הבוקר היה רטוב מגשם בעת שרכבתם על אופניכם או שחשתם פחד קל כשרצתם בדרדרת בוצית וחלקלקה בשטח. כאן כנראה צפויים קשיים מסוימים בתקשורת עם הבינה המלאכותית. “יש אינספור גורמים פסיכולוגיים, קוגניטיביים ורגשיים שלפחות כעת למאמנים אנושיים יש עליונות בהם בהשוואה למכונה”, מודה גם פול לארסן, מפתח פלטפורמה בשם Athletica, הבונה תוכניות אימון שנשענות על בינה מלאכותית. לארסן, פיזיולוג שמגיע מעולמות הספורט התחרותיים והכין נבחרות למשחקים אולימפיים, סבור שאמצעי הבינה המלאכותית יהיו בסופו של דבר רק כלי המסייע למאמנים, מין עוזר מאמן שתפקידו לבנות תוכניות מדויקות, בעיקר לקבוצות גדולות עם הרבה ספורטאים.
“שום בינה מלאכותית לא תוכל להעביר לך לעולם במדויק את תחושת העייפות והקושי שספורטאי מרגיש בסוף תחרות”, טוענת בתוקף מאמנת הריצה קאט ברדלי. דבריה ההחלטיים מקבלים חיזוק מרבים בקהילת המאמנים שסבורים כי אין טכנולוגיה מתקדמת דייה שתוכל להחליף את הקשר הרגשי ההדוק שנרקם בין מאמנים לספורטאיהם: את ההיכרות לנבכי נפשו של ספורטאי שנדרשת כדי לדייק את ביצועיו, את האכפתיות ויכולת ההכלה שמאמן נדרש לגלות ברגעי משבר, ובטח שלא את האמוציות וההתרגשות המשותפת שלעתים הן מניע קריטי להצלחת ספורטאים.
“בסופו של דבר, צריך להבין שלמרות המגבלות כרגע, הבינה המלאכותית יכולה יותר לסייע מאשר להזיק”, מסכם האטזיס, “אבל למאמנים נכון תפקיד חדש והוא לתווך לספורטאים את הידע האדיר שהבינה המלאכותית צברה ומציעה בזמן הנכון ובהקשר הנכון. לטעמי אין שום סיבה לפחד ממנה”.