סגור

"המורה": סדרה שנותנת שיעור לחיים

רומן בין מורה לתלמיד עומד במרכז הסדרה החדשה שעלתה בשבוע שעבר ב-HOT, שיתרונה באופן העדין והמתוחכם שהיא מציגה את הקשר המתפתח, ללא מוסרנות יתרה

“המורה”, מיני־סדרה חדשה בת עשרה פרקים, שעלתה בשבוע שעבר ב־HOT, מתחילה ברמז מטרים, מחווה קטנה ומסקרנת: אחרי שהמורה החדשה לספרות, קלייר וילסון, מגיעה לבית הספר התיכון החדש בטקסס, היא הולכת לקניות בקניון, ושם היא גונבת ליפסטיק, מביטה לצדדים ומכניסה אותו לתיק.

מהשלב הזה ברור כי מורה לחיים היא לא. "המורה" מבוססת על ספר בשם זה של הסופרת והבמאית האמריקאית האנה פידל, שעוד קודם ביימה על פיו סרט שהוצג בפסטיבל סאנדנס. הסדרה מתרחשת בשנת 2013, ומתפתחת באופן מורכב ועדין, הרבה בזכות המשחק המעולה של קייט מארה שמגלמת את המורה ("בית הקלפים") וניק רובינסון ("פשוט ככה") המגלם את התלמיד שלה, אריק ווקר.
אחרי התקרית בקניון כבר ברור שהמפגש של המורה בת ה־30 ומשהו עם התלמיד בן ה־18, שכביכול מתחיל בכוונה טובה של שיעורי הכנה למבחנים לאוניברסיטה, יסטה מהמסלול הפדגוגי המקובל. כבר מהמפגש הראשון נראה שהשניים נמשכים זה לזה, המסרים שהם מעבירים מטושטשים, והגבולות נחצים. המורה, שמנסה להיכנס להיריון מבעלה האוהב, ללא הצלחה, היא מורה אהובה ויפה, אבל מתוסכלת. התלמיד, גם הוא מקובל, בא ממשפחה חלשה. הם מוצאים נחמה זה אצל זה.

1 צפייה בגלריה
פנאי רובינסון ו מארה ב המורה
פנאי רובינסון ו מארה ב המורה
הייחוד הוא היפוך התפקידים. הפועשה היא אישה
(צילום: באדיבות HOT)

הסדרה מתארת את הקשר והניצול, הנרקם ביניהם באופן מתוחכם. ההידרדרות היא הדרגתית. רואים את השכנוע העצמי של המורה, כיצד היא מכופפת את הכללים והערכים לטובתה. הכל על רקע צילומים מעולים ופסקול נהדר. "המורה| לא מסתיימת כשהשניים נתפסים במערכת יחסים אסורה, אלא במעקב אחר מה שקורה בחייהם אחר כך, ההרס והאובדן שהם חווים.
הייחוד בסיפור הזה הוא שהמנצלת, הפוגעת, היא אישה והקורבן הוא תלמיד, ולא כפי שלרוב קורה. הטיפול בהיפוך התפקידים הזה עשוי גם הוא בעדינות (אפילו יתרה), בין היתר משום שמאחורי הקלעים של הסדרה נמצא בעיקר צוות נשי, כולל קייט מארה, שהיא גם מפיקה שלה.
יחסי מורים־תלמידים לא נראים טוב על המסך באחרונה, כך לדוגמה ב"שעת אפס" המעולה, שהסתיימה בשבוע שעבר (גם אם לא היה מדובר שם ביחסים רומנטיים בין המורה לתלמידתו). אבל נושא "לו רק היית פחות המורה שלי" חביב מאוד על יוצרי טלוויזיה זאת כמעט קלישאה תסריטאית. היא הופיעה ב"גוסיפ גירל", ב"דוסון קריק", ב"שקרנית קטנות" וב"שריפות קטנות בכל מקום" בסדרה זו היא נעשית ללא חשק מוסתר לרעיון וללא מוסרנות יתרה. רובינסון ומארה ב"המורה". הייחוד הוא בהיפוך התפקידים, המנצלת הפוגעת היא אישה.