זיגי סטארדסט נחת במזרח לונדון: 90 אלף פריטים מארכיון דיוויד בואי בתערוכה חדשה
תלבושות אקסטרווגנטיות, שרבוטים על פתקי פוסט איט וטיוטות למחזות זמר - 90 אלף פריטים מארכיון דיוויד בואי מוצגים במוזיאון ויקטוריה ואלברט
ארכיונו של דיוויד בואי, מהיוצרים המשפיעים והמרתקים בתולדות המוזיקה, נפתח השבוע לציבור. מעריצים וחוקרים יכולים לגשת לכ־90 אלף פריטים בתיאום מראש במרכז דיוויד בואי בשלוחה החדשה של מוזיאון ויקטוריה ואלברט שנפתחה לאחרונה במזרח לונדון - V&A East Storehouse. בואי, שפעל בעולמות המוזיקה, האופנה, הקולנוע והאמנות, הותיר אחריו אוסף נרחב מקריירה בת חמישה עשורים. הוא נפטר מסרטן ב־2016 בגיל 69, יומיים בלבד לאחר יציאת אלבומו האחרון, "Blackstar".
הארכיון כולל 70 אלף תצלומים; 400 תלבושות, בין השאר התלבושות המוזרות והנפלאות שהמעצב קנסאי ימאמוטו יצר לסיור ההופעות של האלבום האיקוני זיגי סטארדסט ב־1972; 150 כלי נגינה; ומחברות בהן מכתב דחייה קצר מ־Apple Records ב־1968 (“אנחנו לא מרגישים שהוא מה שאנחנו מחפשים כרגע”). עוד באוסף: נעלי פלטפורמה מעץ עם עצי דקל מגולפים, מחוך PVC אדום עם נוצות יען שכונה על ידי בואי "מלאך המוות" ונלבש על ידיו להופעה בטלוויזיה ב־1980, גיטרות וכלי נגינה אחרים, מתנות ממעריצים, ורשימות על פרויקטים שלא מומשו.
הארכיון כולל גם את התסריט לסרט "Merry Christmas, Mr Lawrence" מ־1983, עם הערות של בואי בכתב ידו - למשל המילה "מתנשא" ליד אחת משורות הדיאלוג. מוצגת גם סקיצה שצייר לטוקסידו סוריאליסטי שלבש ב־Saturday Night Live ב־1979, כששר את "The Man Who Sold the World". באחד החדרים מונחת גיטרה אקוסטית עם מיתר קרוע - אותה גיטרה שנראית במסך וידיאו סמוך, שבו בואי שר את "Space Oddity" תוך כדי פריטה עליה. השילוב בין החפץ הפיזי לתיעוד יוצר חוויה מרגשת במיוחד.
הקשר של מוזיאון ויקטוריה ואלברט עם בואי החל מהרטרוספקטיבה המצליחה "David Bowie Is" ב־2013. תערוכה שנדדה בעולם ונצפתה על ידי 2 מיליון אנשים. המוצגים נלקחו מהאוסף האישי שלו, ובשנת 2023 המוזיאון הכריז על רכישת כל 90 אלף הפריטים בארכיון. מרכז דיוויד בואי שוכן במיזם החדש של המוזיאון, שהוא אחד ממוזיאוני העיצוב המובילים בעולם - מחסן בשווי 65 מיליון ליש"ט בסטרטפורד, מזרח לונדון. ה־V&A East Storehouse הוא המקום שבו נשמרים חפצים כשאינם מוצגים במוזיאון. אבל החפצים האלה אינם מוסתרים מהעין - הציבור יכול לבקר במחסן לסייר במבוך המדפים ולבחון את הפריטים. הגישה החדשנית הזו, שהופכת אחסון פונקציונלי לתצוגה אמנותית, מקבלת ממד נוסף בארכיון של בואי: המבקרים יכולים לבקש שיוציאו עבורם פריטים לבדיקה ומגע תחת השגחה.
הארכיון כולל גם רעיונות שבואי שרבט על פתקיות פוסט איט, שנמצאו במשרדו בניו יורק לאחר מותו, למחזמר "The Spectator", שעליו עבד לקראת סוף חייו. יש גם דף קרוע ממחברת עם רעיונות למחזמר המבוסס על "1984" של ג'ורג' אורוול. "זו הצצה מרתקת לאופן שבו בואי עבד כאמן, אבל גם כבן אדם," אמרה לרויטרס הארייט ריד, אוצרת במוזיאון.































