סגור
פנאי צבע טרי כדים של טליה לובטון
כדים של טליה לובטון (צילום: טליה לובטון)

כדים מקועקעים ונבואות זעם אקלימיות: מה צפוי ביריד צבע טרי

יריד צבע טרי שייפתח בשבוע הבא יכלול מיצב עוצמתי לחטופים, וידיאו ארט של היזם רוני דואק וקרמיקה מאוירת

48 אמנים ואמניות בראשית דרכם מציגים השנה ביריד צבע טרי לאמנות ולעיצוב שיתקיים ב־26-21 במאי במרכז הטכני קרמניצקי במזרח תל אביב. את פני הבאים יקדם מיצב וידיאו "בין חיים למוות" של אורי שיפרין ענבי ומיכאל שבדרון בשיתוף מטה החטופים, שצולם בנקודה שבה מי הירדן מתמזגים עם ים המלח הדועך, ים המוות, המקום הנמוך ביותר בעולם — נקודת מפגש בין חיים ומוות. 251 הדגלים הצהובים הניצבים בטור ארוך הם עדות עוצמתית למאבק להחזרת החטופים, לדחיפות ולחשיבות שלו. גם פרויקט הגלויה הסודית, שמציע יצירות בעילום שם של אמנים מוכרים לצד חובבים, מוקדש השנה לנפגעי 7 באוקטובר - כל ההכנסות יועברו לעמותת עטופים באהבה, התומכת בילדים או צעירים שאיבדו הורה ב 7.10
עוד ביריד "קיר ירוק/ 2050" — עבודת וידיאו גדולת ממדים של היזם זוכה פרס ישראל, רוני דואק, המתייחסת למשבר האקלים ולצמחיית העולם הנעלמת. העבודה מתעדת את מומחית הגינון אדר קדוש, בטיפול יומיומי בקיר ירוק כמטאפורה הפוכה להתנערות האנושות ממשבר האקלים. בשולי המסך מתעדכנים מדדים כלכליים בדיוניים של שנת 2050, שבהם מדווחים וסוחרים במשאבים חיוניים כמו חמצן, אוויר נקי, שטחים מוצלים וביולוגיה נכחדת. את המוזיקה אצר ג'וני גרינווד מרדיוהד.

2 צפייה בגלריה
פנאי  צבע טרי רוני דואק
פנאי  צבע טרי רוני דואק
מתוך “קיר ירוק/ 2050" של רוני דואק
(צילום: תום שקד)

קולקציה ראשונה לילדים של איוטה, מותג עיצוב הבית המשובח של שולה מוזס וטל צור, הפועל על פי עקרונות חברתיים וסביבתיים בטכניקות של סריגה ועבודת יד, מוצגת ביריד. הקולקציה נוצרה בהשראת שביל הקמינו דה סנטיאגו מצרפת לספרד, טרק צלבני שגם היום מטיילים בו. בהשראתו עוצבו שישה פופים וכריות מכותנה עם רוכסנים וידיות לילדים.

2 צפייה בגלריה
פנאי צבע הכלים של סטודיו cotta
פנאי צבע הכלים של סטודיו cotta
הכלים של סטודיו cotta
(צילום: מידן גיל הרוש)

המעצבת התעשייתית טליה לובטון בודקת את גבולות חומר הגלם שבו היא יוצרת — עור, באמצעות טכניקות חדשניות. ביריד היא יצרה סדרה של כדים מקועקעים מרשימים בשיתוף עם ארבעה מקעקעים: ג'ני פוקריבאילו, נועה מרגלית, עומרי גולדזק ועמית קפלן. "אם בני האדם משתמשים בקעקועים כדי לבטא את זהותם, עברם וחלומותיהם, למה לא להחיל את הגישה הזאת על כד מעור, חומר חי? ממש כמו שבעבר ציירו על כדים כדי להעביר מסר מסוים וכך היה אפשר ללמוד על תרבות ותקופה מסוימת", מסבירה לובטון.
עוד עבודה מעניינת היא קיר הכלים הקרמיים של המעצבות אביה חיימי ואביב לה־עוז כליף מסטודיו cotta בשיתוף המאייר והמקעקע עדן כליף. השתיים יצרו 365 כלים קרמיים שימושים שכל אחד מהם הוא חלק מיצירה שלמה שצייר כליף. כאשר הכלים מוצבים יחד צמודים, הם יוצרים דימוי אחד רחב יריעה. "בעבודות אנחנו מפתחות שיחה בין יחיד לסדרה, ריבוי ופרט. היחידות יוצרות יחד שלם, שילוב קראפט ומלאכה תעשייתית", אומרת חיימי.