סגור
Mary Quant מרי קוואנט 2004
מרי קוואנט, 2004 (צילום: PIERRE VERDY / AFP)

ממציאת המיני מרי קוואנט מתה בגיל 93

קוואנט, ללא ספק אחת המעצבות הבריטיות החשובות ביותר של המאה ה-20, היתה מחלוצי האופנה בשנות ה-60. היא נחשבת לממציאת חצאית המיני, שהפכה בתקופתה לטרנד עולמי

מעצבת האופנה הבריטית מרי קוואנט, מי שאחראית להפיכתה של חצאית המיני לפריט חובה בקרב דור שלם של צעירות, מתה היום בת 93 בביתה בסארי שבאנגליה.
קוואנט, ללא ספק אחת המעצבות הבריטיות החשובות ביותר של המאה ה-20, היתה מחלוצי האופנה בשנות ה-60 של המאה הקודמת, סמל תרבות ואייקון אופנה ותיזכר בעיקר כמי שהפיחה רוח נעורים וחדשנות באופנת שנות ה-60, ושימשה מודל חיקוי לצעירות בריטיות ולסצנת הסווינגינג סיקסטיז הלונדונית של הימים ההם.
הבגדים שעיצבה היו בעלי שפה עיצובית פשוטה, צבעוניים ונוחים. תחילה הם נמכרו בבוטיק אלטרנטיבי שפתחה קוואנט ב-1955 עם בעלה בצ'לסי בלונדון. עד מהרה נהפכה חנות הבזאר למוקד משיכה ובילוי לצעירי העיר, קבוצת אמנים, במאי סרטים וזמרים.
קוואנט, בעלת המראה הייחודי והתספורת החדה המזוהה כל כך של מעצב השיער וידאל ששון, שאבה השראה ממדי בית ספר בריטיים ומתרבות הנוער והסגנון האופנתי המודרני והלא שגרתי שצמח אז. היא היתה אוטודידקטית, "מנהיגה של אופנה אבל גם יזמית בעלת חזון, שהיה הרבה יותר מתספורת טובה", כתבה עורכת ווג הבריטי לשעבר, אלכסנדרה שולמן.
היא נולדה ב-1930 בלונדון. אביה ואמה היו מורים והתנגדו לכך שבתם תלמד עיצוב אופנה. קוואנט למדה איור ואמנות. הקולקציות הראשונות שלה היו לבישות ומודרניות בפשטותן. היא נחשבת למי שהמציאה את חצאית המיני האיקונית, למרות שניטש בנושא ויכוח אם אכן היתה זו קוואנט או הקוטורייר הצרפתי אנדרה קוראז'. כך או כך, חצאיות המיני היו לסמלה המסחרי, ובתקופתה – ועל כך אין עוררין - נהפכו טרנד עולמי. אלה נלבשו עם עוד אחד מסמליה המסחריים – גרבונים בצבעוניות יוצאת דופן.
ב-2019 יוחדה לה תערוכה במוזיאון ויקטוריה ואלברט. "כל העניין באופנה הוא ליצור בגדים אופנתיים שיהיו נגישים לכולם", נכתב על קיר התערוכה אז, שהציגה יותר מ-200 עיצובים שלה, לרבות פריטים מהארכיון הפרטי של המעצבת.