סגור
מתוך הסדרה בית הדרקון פנאי
מתוך הסדרה בית הדרקון (צילום: Ollie Upton/HBO, באדיבות yes)

כשמשחקי הכס פגשו את מי־טו

"בית הדרקון", סדרת ההמשך של "משחקי הכס", עולה החודש וחוזרת אחורה בזמן להיסטוריה של ווסטרוז. בניגוד לסדרת המקור, כאן הנשים נוטלות את ההובלה ונלחמות על עניינים בוערים כמו שוויון ומגדר. בדומה למקור, גם הפעם צפויים הרבה ראשים ערופים, נהרות של דם והמון סקס. אולי יותר מדי

הקיץ כבר כאן מזמן ועמו באה "בית הדרקון", סדרת המשך, המקדימה מבחינה כרונולוגית את האירועים של הסדרה המזהירה מבוא החורף — "משחקי הכס". אירועי "בית הדרקון", שתעלה ב־22 באוגוסט ב־HBO (אצלנו ב־HOT, yes וסלקום tv), מתרחשים 200 שנה לפני המאורעות המרכזיים של "משחקי הכס". הסדרה מבוססת על הספר "אש ודם", שגם הוא, כמו כל ספרי "שיר של אש ושל קרח", שמהם עיבדו לטלוויזיה את "משחקי הכס", נכתב על ידי ג'ורג' ר"ר מרטין שחתום על הסדרה החדשה כיוצר יחד עם ריאן קונדל (היוצרים של "משחקי הכס", ד"ב וייס ודיוויד בניוף, לא מעורבים בפרויקט החדש).
העלילה עוסקת במלחמת האזרחים שהתחוללה בממלכת טארגאריין הידועה בשמה "מלחמת הדרקונים". לפי השואוראנר של הסדרה מיגל סאפוצ'ניק , הסדרה שעולה כעת יכולה להיות תחילתה של אנתולוגיה. "ייתכן שנלך קדימה ואחורה בזמן. יש כאן המון אפשרויות", הוא אמר בראיון ל"אסקווייר". לפי הקדימון לסדרה, ששוחרר לא מזמן, צפויים לפקוד אותה דרקונים, קרבות, חרבות והרבה גיבורים עם שיער ארוך בצבע בלונד פלטינה.
הסדרה אמורה להתמקד באירוע ידוע לשמצה בהיסטוריה של ווסטרוז, ומוכר כ"ריקוד הדרקונים". המאבק הוא על מי יירש את כס הברזל: הנסיכה ריינירה טארגאריין או הנסיך דיימון טארגאריין. השמרנים אינם מוכנים לראות אישה על הכס, אבל ריינירה סמוכה ובטוחה שהיא תיצור סדר חדש. הסדרה מבטיחה לראשונה דמויות נשיות בקדמת הבמה, והעמקה בנושאי מגדר ושוויוניות. הנסיכה רייניס טארגאריין אומרת לאחייניתה ריינירה: "גברים מעדיפים להעלות את עולמם באש מאשר לראות אישה על כס הברזל". איב בסט המגלמת את הנסיכה הדודה אמרה על כך כי הסדרה עוסקת ב"התפכחות מהפטריארכיה, מהשיטה שמתקיימת כך מאות על מאות שנים". כן, כן, דיונים על הפטריארכיה הגיעו עד ווסטרוז.
במקביל, בתי סטארק, ולאריון, לאניסטר ובאראתיאון זוממים נגד מי שבשלטון, אבל לטארגאריין יש כוח אש שאין שני לו. רבים מהדרקונים של בית טארגאריין מתים וזמן קצר אחר כך נכחדים, עד שמאות שנים אחר כך הגיבורה דאינריז טארגאריין תביא לבקיעת שלוש ביצי דרקונים.
"אף אחד בסיפור הזה לא ראה מלחמה או קונפליקט משמעותי", מספר קונדל ל"אנטרטיינמנט וויקלי", "אנחנו צופים בתקופה שבה כל אדם הוכן לקרב מיום היוולדו, אבל הקרב טרם התרחש. כל המתח הזה הוא על סף רתיחה".
לא רק לחובבי פנטזיה
ואם כל הדרקונים, האבירים, הקרבות, השמות המיוחדים של האישים והממלכות, והמאבקים על הכס נשמעים כלקוחים לגמרי מעולם הפנטזיה, צריך לזכור כי "משחקי הכס" לא רק כיוונה לקהל של ז'אנר הפנטזיה אלא היתה גם דרמה פוליטית, משפחתית, מורכבת ומסועפת, מפתיעה ומרגשת. מה שהתחיל כעיבוד לסדרת ספרים אהובה נהפך לתופעה תרבותית ולאחת הסדרות הכי פופולריות בתולדות הטלוויזיה. במשך שמונה עונות היא היתה מועמדת ל־59 פרסי אמי, מספר שיא של מועמדויות לסדרת דרמה, כולל פרס הדרמה הטובה ביותר במשך ארבע שנים. בעונתה השביעית צפו בכל פרק שלה כ־10 מיליון צופים ב־HBO, ועוד המונים בהורדות פיראטיות (לפי אתר סטורמבורן, הורידו אותה ב־2017 בלבד באופן לא חוקי כ־77 מיליון פעמים). פרק הסיום שלה, ב־2019, היה הכי נצפה בהיסטוריה של ערוץ הכבלים היוקרתי — 19.3 מיליון צופים בכל הפלטפורמות.
לפופולריות שלה תרם ריבוי עירום וסצנות מין מפורשות. מאט סמית ("דוקטור הו" ו"הכתר"), שיגלם בסדרה את דיימון, אישר ל"רולינג סטון" כי גם ב"בית הדרקון" צפויות להיות הרבה מאוד סצנות סקס. "קצת יותר מדי, אם שואלים אותי", הוסיף. סמית אינו השחקן המוכר היחיד בסדרה — בניגוד ל"משחקי הכס" שרוב שחקניה היו אנונימיים לפני שעלתה — ובנוסף אליו יופיעו פה פאדי קונסידין מ"פיקי בליינדרס", אמה דארסי מ"מחפשי האמת", אוליביה קוק מ"שחקן מספר אחת" ואחרים.
עוד הבדל בין המקור לסדרת ההמשך הוא בהשקעה הכספית. העלות של כל אחד מעשרת הפרקים של הסדרה החדשה היא כ־20 מיליון דולר לפרק. לשם השוואה — כל עונה של "משחקי הכס" עלתה כ־100 מיליון דולר, כשעלות פרק לעונה הראשונה נאמד ב־6 מיליון דולר והגיע ל־15 מיליון דולר בעונה השמינית והאחרונה.
עם זאת, 20 מיליון דולר לפרק נחשב לסכום צנוע בהתחשב בכמות אנימציית המחשב שנדרשה לגרום לדרקונים לעופף בה, ולכך שבכל סדרת המשך מושקע הרבה יותר כסף מבראשונה, כך לטענת "וראייטי"; וגם בהשוואה למתחרה המובהקת של "בית הדרקון", סדרת הפנטזיה "שר הטבעות" של אמזון, שנקראת "טבעות העוצמה", שעלותה המשוערת 465 מיליון דולר, והיא צפויה לעלות בשירות הסטרימינג הזה ב־2 בספטמבר ולהימשך כמה עונות.
בלי ספוילרים
"משחקי הכס" צמחה במקביל להתחזקות מעמד הספוילר, מאחר שסדרותיה סיפקו הפתעות גדולות ביותר, כמו — ספוילר — הריגת הדמות הראשית. לכן, אי אפשר לדבר עליה מבלי לעבור על החוק הכי מחמיר של מעריציה: "אל תספרו לי!".
מה, אם כן, בכל זאת אפשר לומר על "בית הדרקון"? "אנחנו מאוד מכבדים את סדרת המקור", אמר סאפוצ'ניק ל"הוליווד ריפורטר". "לא ניסינו להמציא את הגלגל מחדש. יש לסדרה נימה משלה שתתפתח יחד איתה, אבל חשוב היה לנו לשמור חסד לסדרת המקור, שהיתה פורצת דרך. אנחנו עומדים על כתפיה של הסדרה הקודמת, רק בזכותה אנחנו כאן", אמר. בהתחשב בכך שלפחות עשר דמויות ב"משחקי הכס" מסנדור קלגיין, דרך "ההר" ועד אחד ההלכים הלבנים הם בגובה שני מטר ויותר, זאת נקודת פתיחה מאוד גבוהה להתחיל בה.