סגור

אנרגיה חלופית: המלצות לשעות הפנאי

להתפעל מהכוח ומההשראה של רונית אלקבץ בדוקו חדש, ללגום שיראז על שפת הכנרת, להפגין סולידריות לקולנוע וזכויות אדם, לפזז לצלילי באך ורדיוהד ולשרבט ברחבי ירושלים

דוקו
להתפעל מהכוח ומההשראה של רונית אלקבץ
השבוע, ביום הולדתה ה־58 של הבימאית והשחקנית המוכשרת רונית אלקבץ, שמתה ב־2016, עלה לשידור בהוט 8 הסרט הנהדר "ז'ה טם רונית אלקבץ" שביימה מורן איפרגן ("הקיר"). הסרט חושף את דמותה המרשימה והמעוררת השראה של אלקבץ דרך ארון הבגדים שלה, סגנונה הייחודי הלא מתנצל והחיבור שלה לגוף. "עשיתי סרט על מישהי שלא הכרתי", אומרת איפרגן, "רציתי לחבר בין דמויות שגילמה בקולנוע הישראלי ואיך שהיא היתה מתלבשת, וראיתי שוב את כל הדברים שהופיעה בהם. זאת היתה חוויה מדהימה לראות אותה, לא רק כשחקנית אלא גם כבמאית, בכמה דברים היתה מושקעת ומה קורה בעולם הפנימי שלה".
דרך העבודה על התערוכה "ז'ה טם רונית אלקבץ" שהוצגה ב־2017 במוזיאון העיצוב חולון, הסרטים שלה, שיחות עם בני משפחה, חברים ויוצרים, איפרגן מצליחה לשרטט דיוקן של אישה חזקה וסקרנית, מוזה של אמנים ויוצרים, שתמיד הקדימה את האופנה, נשארה נאמנה לעצמה, ידעה שהכוח שלה הוא בשורשים שלה, וסיפרה סיפור כמו שרק היא ראתה אותו.
עילית מינמר
5 צפייה בגלריה
פנאי מתוך הסרט "ז'ה טם רונית אלקבץ
פנאי מתוך הסרט "ז'ה טם רונית אלקבץ
“ז'ה טם רונית אלקבץ". דיוקן עוצמתי
(צילום: באדיבות 8 HOT)
יין
ללגום שיראז על שפת הכנרת
מבול ברי היין לא נפסק. היינו טוענים שזה מבורך אבל אולי צריך להתחיל לדאוג, לפחות תמנו נהג תורן. בשוק לוינסקי פתחו איתן ויומי לוי, בעלי מעדניית יום טוב הוותיקה את "Rehab", בשיתוף פעולה עם השפית המוערכת והאוונגרדית משהו רימה אוליברה ממסעדת אואזיס. בבר היין שלהם (לוינסקי 47) לא יהיה שום דבר אוונגרדי, תודה לאל. רק יין טוב במחירים שפויים ופלטות נקניקים וגבינות מההיצע של המעדנייה. כמה פשוט ככה טוב.
על שפת הכינרת, בכפר הנופש עין גב, מוביל הסומלייה הבכיר עמרי יצחק (המלון הסקוטי בטבריה) את חדר היין החדש של הכפר, שבו ימזגו יינות מהסביבה, כלומר מהגליל והגולן. יקבים כמו יקב תבור, אסף, לוטם, חרשים, כישור ומטר יככבו בתפריט הכוסות הראשון, ולצידם אפשר יהיה לשמור על צלילות עם אוכל ממעדניית הבוטיק הסמוכה שתציע נקניקים, גבינות, קישים, פסטות טריות ועוד.
חיליק גורפינקל
5 צפייה בגלריה
פנאי חדר ה יין בעין גב
פנאי חדר ה יין בעין גב
חדר היין בעין גב. רק יינות מהאזור
(צילום: איה בן עזרי)
פסטיבל
להפגין סולידריות בזמנים קשים
פסטיבל סולידריות לקולנוע וזכויות אדם נפתח היום בסינמטק תל אביב (עד 10.12). זו השנה ה־11 שבה הפסטיבל מתקיים וחייבים להודות שאם הוא מנסה לקדם ערכים של סובלנות ודמוקרטיה, הוא כנראה חסר תועלת כי בשנים האלה כל ערכי הסולידריות והזכויות רק הלכו ונשחקו בכל העולם. ההפתעה בפסטיבל היא שלמרות שהוא מוטה אג'נדה הוא מציג באופן עקבי טעם קולנועי משובח. אחד הסרטים הבולטים השנה הוא "קלונדייק", נציג אוקראינה לאוסקרים וזוכה פרס הבימוי בפסטיבל סאנדאנס. בחבל דונצק ב־2014 חי זוג אוקראיני בחווה מבודדת. בוקר אחד הם מגלים שהגג וקיר הבית נחרבו מהפצצה רוסית המבשרת את תחילת המלחמה והפלישה הרוסית לדונבאס. השניים מצפים ללידת ילדם הראשון בלב איזור אסון ומלחמה, שרק הולכת ומחריפה מיום ליום כשהבית שלהם הופך להיות גם קו החזית וגם חדר לידה.
יאיר רוה
5 צפייה בגלריה
פנאי קלונדייק
פנאי קלונדייק
“קלונדייק". כשהבית הופך לחזית
מופע
לפזז לצלילי באך ורדיוהד
תזמורת המהפכה לא מפסיקה להפתיע. אחרי שכבשה את הקהל עם פרשנות ייחודית ליצירותיהם של "התרנגולים", "הגשש החיוור", גידי גוב ולאחרונה יוסי בנאי, חוברת התזמורת בניהולם האמנותי של המוזיקאי והמנצח רועי אופנהיים והמלחין והמעבד זהר שרון, למעצב התנועה והבמאי אריאל וולף. יחד הם מעלים את "מצבי רוח", והפעם הנגנים הופכים כמעט לרקדנים. בלי תווים ותוך כדי נגינה הם נעים בחלל ויוצאים מאזור הנוחות שלהם וזו בהחלט חוויה מרעננת ומקורית.
זה נפתח כשאופנהיים מנגן על פסנתר בלתי נראה את הפרלוד של שופן, התזמורת מצטרפת אליו כשברקע וידאו ארט (של יואב כהן), ומאותו רגע נגנים באים והולכים, יושבים ונעים בחלל, והמוזיקה מנהלת דיאלוג עם התנועה, הויז'ואל והתאורה. גם ההיצע המוזיקלי מגוון בסגנונו וקצבו. מנוגנות יצירות של באך, אנטוניו קרלוס, בוסה נובה וגם רדיוהד.
מאיה נחום שחל
5 צפייה בגלריה
פנאי מצבי רוח של תזמורת המהפכה
פנאי מצבי רוח של תזמורת המהפכה
“מצבי רוח" של תזמורת המהפכה. יודעים גם לרקוד
אמנות
לשרבט ברחבי ירושלים
אז מה זה רישום? הביאנלה לרישום בירושלים, המתקיימת זו הפעם השמינית, מוכיחה שזה כמעט הכל. בביאנלה הקודמת, המצוינת, שאצרה הדס מאור התגלה הרישום כמדיום העוסק ביחס שבין רישום לחלל, ואילו בזו שאוצרת הפעם אירית הדר, ״יותר מאחד״, הדגש הוא על רישום בסדרות, שבו השלם גדול מסך חלקיו. ירושלים כבר מזמן החליפה, לטעמי, את תל אביב כבירת תרבות, לפחות מבחינת האיכות. האירועים הרבים המתקיימים בה מידי שנה — פתיחת עונת התערוכות, פסטיבל מקודשת, פסטיבל ישראל וגם הביאנלה שמתפרשת על פני חללים רבים בעיר — הם מעניינים, מסקרנים, אוונגרדים לעתים, כל מה שכבר מזמן לא מתקיים בתל אביב. עבודות של 71 אמנים ואמניות, שנבחרו מתוך למעלה מ־600 הצעות לקול קורא, מוצגות בחללים שונים בירושלים: בבית האמנים, בו מוצגת התערוכה המרכזית, בגלריה כורש 14, המפעל, גלריה ברבור, סדנת ההדפס ובית טיכו. התערוכה, שכוללת גם מפגשים ואירועים, תתקיים עד ה־25.2. הכניסה חינם.
דנה גילרמן
5 צפייה בגלריה
פנאי רישום של יונתן הירשפלד שיוצג בביאנלה
פנאי רישום של יונתן הירשפלד שיוצג בביאנלה
רישום של יונתן הירשפלד שיוצג בביאנלה. עשרות משתתפים ואירועים