סגור

אימון מתקדם
חלום יאקוב: ספר חדש על רץ העל הנורווגי מסביר את השיטה

יאקוב אינגבריגטסן, הצעיר במשפחת ספורטאי העל הנורווגית, בדרך להפוך לרץ הטוב בעולם. בספר חדש מסביר אביו ומאמנו את השיטה: חיים נורמליים והמון תכנון

יום אחד, כשיאקוב אינגבריגטסן היה בערך בן 16, נשמע צלצול לא צפוי בפעמון הבית שבו התגורר עם משפחתו. מחוץ לדלת עמדה נערה צנומה ונאה שביקשה להיפגש עם הכוכב הנורווגי הצעיר, שבדיוק באותם ימים החל להטביע את חותמו על ענף הריצה האירופי. אב המשפחה, יירט אינגבריגטסן ללא ממש התלהב מהרעיון: "אין לך עכשיו זמן אליה", ירה באגרסיביות לכיוון בנו שניגש גם הוא אל הדלת, "תגיד לה בבקשה שתחזור עוד חמש או עשר שנים".


אבל הנערה מעולם לא הלכה. "אתה לא יכול לשלוט כך בחיים שלי", נהם הבן בחזרה אל עבר אביו ההמום. "אלו החיים שלי וההחלטות שלי ואם ארצה להיות עם הנערה הזאת, פשוט אהיה איתה". רגע לפני שחילופי הדברים בניהם החריפו, סינן יאקוב משפט נוסף שזיעזע את אביו, שמאז ומתמיד גם שימש כמאמנם האישי שלו ושל שני אחיו הגדולים – הנרי ופיליפ: "אל תשכח שאני יכול לפרוש היום. אם אתה רוצה שאהיה במיטבי, אני חייב שיהיו לי חיים נורמליים".
לימים, כך עולה כעת במסע לקידום מכירות שהאב המאמן עושה לספר חדש שכתב ("שיטת יירט"), התברר שלאותו ויכוח נוקב היתה השפעה רבה על האופן שבו המשיך לאמן את ג'ייקוב, שבינתיים צמח להיות מה שרבים מעזים כעת לכנות — הרץ הטוב ביותר בעולם.
2 צפייה בגלריה
פנאי  יאקוב אינגבריגטסן
פנאי  יאקוב אינגבריגטסן
יאקוב אינגבריגטסן. התגרה באחיו שלא זכו במדליה אולימפית והודיע לאביו שהוא לא יכול לשלוט בחייו
(צילום: גטי אימג'ס,)
רק בקיץ האחרון, וכשטרם מלאו לו 20, זכה במדליית זהב בריצת 1,500 מטר בזירה החשובה מכולן: המשחקים האולימפיים, כשהוא מותיר מאחוריו את אגדת הריצה טימותי צ'ריוט הקנייתי, אבל גם את התפיסה כי אדם לבן לא יכול לשבור את ההגמוניה האפריקאית בענף הריצה למרחקים ארוכים ובינוניים. מלבד אינספור תארים אירופיים וניצחונות סנסציונים שצבר מאז שהיה בן 15, תוצאותיו הנוכחיות שומטות לסת וכמעט חסרות תקדים: 3:28:32 דקות ב־1,500 מטר; 7:27:05 דקות ב־3,000 מטר; ובעיקר: 12:48.05 דקות ב־5,000 מטר — תוצאה אדירה שהיא שילוב של מהירות וסבולת מטורפים שנראו רק אצל רץ אחד קודם לכן: האגדה הקנייתית, דניאל קומן.
"עם הנריק (האח הגדול ביותר), ניסינו לשלוט בכל אספקט בחייו, וכמה שיותר", סיפר האב והמאמן שהיה איש לוגיסטיקה וניהול, ללא רקע או עבר ספורטיבי. "איתו עשינו את הטעויות הכי גדולות", הודה. באותה נשימה יירט גם ציין את חשיבותו המכרעת של הנריק בכך שהיה הדמות שפרצה את כל הגבולות הספורטיביים שתחילה נראו בבית כבלתי אפשריים.
יאקוב, בן 21 היום, החל את דרכו בתחום הריצה בגיל צעיר מאוד, אחרי שראה את אחיו הגדולים עטורי התהילה זוכים באליפויות אירופה ושבים מהמשחקים האולימפיים. אך סירב לצעוד (או לרוץ במקרה שלו) בדיוק באותו נתיב שהתוו אחיו.
"אתה חושב שהצלחת", שאל בהתגרות הילד בן ה־12 את אחיו הגדול, כשזה שב עם המקום החמישי המכובד מהמשחקים האולימפיים. "אני בניגוד אליך — אנצח", לעג לו. במשך השנים, אביהם נאלץ לעשות את ההתאמות הנחוצות לבנו הצעיר והחצוף. התאמות מיוחדות למאפייניו הספורטיביים היחודיים, אך גם כאלו שיהלמו את אופיו ה"חופשי" ויצמצמו את הסכנה שיפרוש בגיל צעיר מהספורט, לפני מיצוי מלא של הפוטנציאל האדיר שטמון בו.
2 צפייה בגלריה
פנאי מאמן יירט אינגבריגטסן
פנאי מאמן יירט אינגבריגטסן
האב והמאמן יירט אינגבריגטסן: "אני מיואש מכך שכולם חושבים שתוצאות טובות מקורן רק באימון. בבסיס הכל חייבת להיות תוכנית"
(צילום: flickr by Nordiske Mediedager)

"החיים שלו כיום מאוד נורמליים", סיפר יירט בראיון לרגל צאת ספרו, "אין לו חללים מתים או חסכים בחייו. יש לו את ארוסתו (אליזבת אסרסון, אותה נערה שנקשה על דלת ביתו בגיל 16 — א.ג), יש לו כלב, בית וחיים משלו. הוא לא חש כאילו פספס משהו. אתה חייב לחיות חיים כמה שיותר נורמליים ולהישאר ממוקד. זה בעצם המפתח להמשכיות ועמידות בספורט". לדברי האב, אותה שגרת חיים נורמלית ממנה נהנה בנו, היא גם אחד המפתחות החשובים להצלחתו של יאקוב בספורט וגורם קריטי בחשיבותו לכך שיוכל בעתיד הקרוב לנסות ולעלות לשלב הבא בקריירה: שבו יתחיל גם לקבוע שיאי עולם חדשים. לשם בדיוק מכוונת המשפחה בעתיד הקרוב מאוד.
בספרו החדש האב, בן ה־55, תולה את עיקר ההצלחה הפנומלית של Team Ingebrigtsen, כפי שהמשפחה האתלטית מכונה בנורווגיה, בעיקרון התכנון. "אני מיואש מכך שכולם חושבים שתוצאות טובות מקורן רק באימון", אמר בראיון לטלוויזיה המקומית, "בבסיס הכל חייבת להיות מערכת. שיטה. כל אלו חשובים בהרבה מהתוכן". הוא מספר כי את תוכנית העל ליאקוב הכין עוד כשהיה בן 13, ומאז הוא דבק בה. לדבריו, גם כאשר אחד מבניו מתמודד עם פציעה או מחסום כלשהו, הוא מכין תוכנית מדויקת כדי לצלוח את המשבר מתחילתו ועד סופו. בעיניו, זה המפתח האמיתי להצלחת בניו — ולא בהכרח הכישרון הרב שכולם חושבים שטמון בהם.
כעת בתוכנית: ניפוץ שיאי העולם, והתחושה בבית האינגבריגטסנים היא שחייבים למהר. "אולי ארוץ עוד שנה, אולי עוד שנתיים", אמר לאחרונה יאקוב לאביו, "אני בוודאי לא רואה את עצמי רץ עוד 10 שנים". האב מספר כי חלק ניכר ממרצו של הבן מופנה לאחרונה כלפי תחביב אחר של המשפחה — ספורט מוטורי. הודות להכנסותיו הנאות מחזיק יאקוב שלוש מכוניות ספורט ואופנוע. בעתיד הוא חולם להתחרות על מסלול המרוצים או לפנות לכיוון מכונואות הרכב. את החיבה לתחום ירש מאביו, חובב מנועים מושבע, אשר כלל אינו מרוצה מהכיוון שאליו נוטה בנו.
ומה יעשה יירט במידה שיאקוב ואחיו הגדולים יחליטו לפרוש? אין כנראה חשש. האח הצעיר ווילאם, הוא רק בן שמונה, וכבר נשא נאום חוצב להבות בסדרת טלוויזה שבה משתתפת כל המשפחה, על שבעת בניה, על כך שיהיה מוצלח ומהיר יותר מאחיו; וינצח גם הוא במשחקים האולימפיים. למרות גילו, הרקורד של המשפחה מוכיח שאין מה לבטל את דבריו.