סגור
טנק של צה"ל בדרום מלחמה בעזה חרבות ברזל
טנק של צה"ל בדרום (צילום: גיל נחושתן)

בעיצומה של המלחמה: קרעי מעניק עוד הטבות לערוץ 14

שר התקשורת ניצל סמכויות שניתנו לו מכוח המצב ופטר את ערוץ 14, התומך בראש הממשלה, מתשלום בזמן הלחימה על שידור במערכת עידן פלוס בעלות המוערכת ב־2 מיליון שקל בשנה. זעם בקרב גורמים בשירות המדינה: "בזה השר מתעסק עכשיו?"

מחטף תחת אש? שר התקשורת שלמה קרעי הורה לרשות השנייה להפיץ את שידורי ערוץ 14 על גבי מערכת עידן פלוס החינמית, מבלי שייגבה ממנו תשלום עד תום המלחמה. זאת אף שלערוץ יש חובות של כ־20 מיליון שקל לרשות השנייה, מתוכם חוב של כ־7 מיליון שקל על סירובו לשלם עבור הפצת שידוריו בעידן פלוס — הסיבה שבגינה הערוץ אולץ לצאת מהפלטפורמה ב־2022.
הערוץ בעל סדר היום הימני, שמהדהד את מסרי הליכוד וראש הממשלה נתניהו, יקבל בכך הטבה המוערכת בכ־2 מיליון שקל לשנה, על פי הסכום שנדרש לשלם בעבר על הפצתו על גבי עידן פלוס. זאת היות שלא יצטרך לשלם, לפחות לא בשלב זה, על הפצתו על הפלטפורמה, בניגוד ליתר הערוצים המשלמים על כך.
בנוסף, לפי החלטת קרעי, ייכנסו למערך עידן פלוס גם ערוצים אחרים שייהנו מההטבה ולא ישלמו כעת: ערוץ 9 המשדר ברוסית, הלאTV המשדר בערבית וערוץ המוזיקה 24. בנוסף הורה השר להפיץ על הפלטפורמה את ערוצי הרדיו האזוריים והמגזריים.
קרעי השתמש לשם כך בסמכויות שניתנו לו מכוח המצב המיוחד שהוכרז בעורף בעקבות המלחמה והמצב הביטחוני והורה לרשות השנייה להפיץ את הערוצים על גבי עידן פלוס — שירות המסופק חינם למי שאינו מחובר לכבלים או לווין, ועיקר מימונו מגיע מהערוצים המשדרים בו.
הדבר מגיע בהמשך למהלך שקידמו קרעי וחבר סיעתו ח"כ אריאל קלנר שבו ועדת השרים לחקיקה אישרה ביולי הצעת חוק שנועדה להחזיר את ערוץ 14 לעידן פלוס חרף חובותיו הכבדים וסירובו לשלם על הפצת השידורים. אולם כדי להשלימו נדרשת הצעת החוק לעבור שלוש קריאות בכנסת.
כעת, לכאורה בתואנה לגיטימית שסיפק קרעי לפיה יש צורך אמיתי להגביר את החשיפה של הציבור להודעות חירום בין השאר דרך הפעלת "גל שקט" בלילות ובשבתות וחגים (אף שלכך כבר יש פתרון אחר), מורה קרעי לרשות להכניס את הערוץ לעידן פלוס ללא תשלום במשך כל ימי השבוע, ועד תום הלחימה. קרעי ציין כי "בהתייעצות שקדמה להוראה, הודיעה הרשות השנייה לשר כי ניתן להרחיב את מערך השידורים בעידן פלוס".
עד כמה הדבר היה חשוב לקרעי יעידו לא פחות מארבעה מכתבים שונים, שהגיעו לידי "כלכליסט", ששלח בימים רביעי וחמישי בנושא לרשות, ובהם קידם את המהלך. בגרסאות המכתבים הראשונות, כולל עוד ביום חמישי בבוקר, כתב קרעי שההתחשבנות עבור התשלום על הפצת השידורים על גבי העידן פלוס, "תעשה לאחר תום המצב הביטחוני שפקד את ארצנו, ומכל מקום המשרד בראשותי התחייב לספק פתרון לעניין התשלום".
בהמשך נראה כי קרעי נאלץ לסגת מעט מהתחייבותו המוחלטת לממן מתקציב משרד התקשורת את המהלך, ובגרסה מתוקנת כתב שהתשלומים "ייבחנו לאחר תום המצב שפקד את ארצנו, ומכל מקום, המשרד בראשותי התחייב לבחון את ההסדר לעניין התשלום". קרעי ציין כי מכתב זה מבטל את האמור במכתבו הקודם "שנשלח בשגגה".
הסיבה לנוסחים השונים ביקורת על כך שקרעי כביכול התחייב לתת מענה תקציבי מטעם משרד התקשורת, ללא כל סמכות וללא עדכון או התייעצות עם משרד האוצר.
בנוסף נשמעה ביקורת על כך שקרעי משתמש בתירוץ של הצורך בשידור "גל שקט" בימי שבת עבור ציבור שומרי המסורת כדי להכניס את ערוץ 14 בכל ימי השבוע. זאת כאשר כבר קיימים פתרונות כאלה עבור הציבור הדתי-מסורתי על גבי פלטפורמת עידן פלוס - בתדרי ערוצי הרדיו "קול ברמה", "רדיו קול חי" (במרכז, גוש דן וירושלים) וב"כאן מורשת" של תאגיד השידור הציבורי (בכל רחבי הארץ).
"במה הוא מתעסק בזמן המלחמה? בהטבות לערוץ 14?", אמרו ל"כלכליסט" גורמים שונים בשירות המדינה. "נראה שקרעי פשוט מצא אמתלה של מצב החירום כדי להכניס את ערוץ 14 לעידן פלוס בדלת האחורית ללא תשלום, וזאת לכל ימי השידור ולא רק לשבת, למרות שלערוץ יש חובות של מיליוני שקלים למדינה".
לדברי הגורמים, ההחלטה של קרעי לפטור ערוצים מתשלום ולהעלות אותם לעידן פלוס בחינם, בעוד אחרים משלמים עבור העברתם על גבי הפלטפורמה, "היא פשוט אפליה והנחיה לא שיויונית. נראה שזו דרכו לדאוג שערוץ 14 ייכנס לעידן פלוס ויגיע לכל בית דווקא בתקופה הזו בה יש הרבה ביקורת על הממשלה על התנהלותה".
ראש מטהו של קרעי מסר בתגובה כי הערוצים יוכנסו לעידן פלוס "רק בתקופת הלחימה" וש"אין לכך קשר לחוב של ערוץ 14 לעידן פלוס".