סגור
קניות סופר קרפור רעננה 9.5.23
קניות סופר קרפור רעננה 9.5.23 (צילום: JACK GUEZ / AFP)

בלעדי
נתוני סטורנקסט מתחילת השנה חושפים: המחירים עלו, הקניות ירדו

בינואר־ספטמבר מכירות שוק המזון ומוצרי הצריכה עלו ב־5%, אך מכיוון שהמחירים עלו ב־4.8%, העלייה הריאלית במכירות הסתכמה ב־0.2%. בהתייחס לגידול הטבעי באוכלוסייה, הנתונים משקפים ירידה בצריכה. בשבוע הבא שוב יעלו המחירים

עליות המחירים הובילו את הצרכנים לצמצם את הקניות לחגי תשרי. מנתוני סטורנקסט שהגיעו לידי "כלכליסט" עולה כי מכירות שוק המזון ומוצרי הצריכה בחודש ספטמבר, שבמהלכו חלו השנה ראש השנה, יום כיפור וחג סוכות, לא כולל חול המועד ושמחת תורה, עלו ב־0.4% בלבד ביחס לספטמבר אשתקד, שבו חל רק ראש השנה. מכירות ספטמבר הסתכמו ב־4.73 מיליארד שקל. העלייה הקלה במכירות נרשמה לצד זינוק של 4.7% במדד המחירים שעורכת החברה, כך שלמעשה נרשמה ירידה ריאלית של 4.3% בצריכה בחודש זה השנה.
בחינת תשעת החודשים הראשונים של השנה, המנטרלת את השפעת עיתוי החגים, מציגה תמונה מטרידה. במהלך ינואר־ספטמבר עלו מכירות שוק המזון ומוצרי הצריכה ב־5% והסתכמו ב־42 מיליארד שקל, אך מדד המחירים של סטורנקסט עלה בתקופה האמורה ב־4.8%, כך שהעלייה הריאלית של מכירות הענף הסתכמה ב־0.2% בלבד, ומשקפת קיפאון במכירות. בהתייחס לגידול הטבעי באוכלוסייה, הנתונים משקפים ירידה בצריכה הכמותית.
בקטגוריית המזון עלה מדד המחירים ב־6.5%, בעוד המכירות בתשעת החודשים עלו רק ב־6.1%, כך שנרשמה ירידה ריאלית של 0.4% בצריכה. בקטגוריית מוצרי הטיפוח האישי נרשמה עלייה של 5% במדד המחירים, כך שהעלייה במכירות ב־4.9% הובילה לירידה ריאלית של 0.1% בצריכה. ביטול מס הסוכר הוריד ב־2.2% את מדד מחירי קטגוריית המשקאות, שרשמה בעקבות כך עלייה ריאלית של 2.7% מתחילת השנה לאחר עלייה של 0.5% במכירות. מכירות מוצרי הניקיון ועזרים לבית רשמו עלייה של 1.5%, עם עלייה קלה של 0.2% במדד המחירים.
מהנתונים עולה כי הזינוק שנרשם במחירי המזון מתחילת השנה ובא לידי ביטוי במדד המחירים, גורם לצרכן לצמצם את כמות המוצרים או את סוג המוצרים, בדרך של העדפת תחליפים זולים יותר. אפשר להעריך כי השינוי בהרגלי הצריכה רק יתעצם בחודשים הקרובים, נוכח היחלשות השקל, המובילה יבואנים לבחון העלאת מחירים. כבר בשבוע הבא תעלה חברת דיפלומט בשיעור דו־ספרתי את מחירי מגוון מותגיה, בהם סוללות דורסל, צבעי שיער של וולה, אבקות כביסה אריאל וטייד, מוצרי היגיינה נשית של אולווייז, נוזל כלים פרי, מברשות שיניים חשמליות ומוצרי ג'ילט.
במוצרי המזון העלייה תחול על מוצרי מרגרינה בלו בנד, קטשופ היינץ, קפה ג'ייקובס, רטבים, חטיפים ובראשם פרינגלס, דגני בוקר של קלוגס ועוד. לפי גורמים בענף, על פי המחירון החדש מוצרי הכביסה של אריאל יתייקרו ב־18%-13%, מוצרי הניקיון פיירי יתייקרו ב־30%-20%, קטשופ היינץ ב־14%, קפה ג'ייקובס ב־12%, ומוצרי ההיגיינה הנשית של אולווייז יעלו ב־5%.
העלאת המחירים של דיפלומט מעוררת חשש מכך שמדובר ביריית הפתיחה לגל התייקרויות נוסף, ושבעקבותיה יעבירו יבואנים וספקים נוספים דרישות להעלאות מחירי מוצרי מזון ומוצרי צריכה נוספים. לדברי גורם בענף, היבואנים יתקשו להמשיך לספוג את ההשפעה השלילית של היחלשות השקל, לצד העלאות מחירים מצד הספקים בחו"ל. האיום מגיע לא רק מצד היבואנים הגדולים, אלא גם מצד הקמעונאיות הגדולות שופרסל, רמי לוי וקרפור, המחזיקות במותג פרטי שחלק ניכר ממנו מיובא מחו"ל ומושפע מהיחלשות השקל. שופרסל, מובילת שוק קמעונאות המזון, נערכת גם ליישום תוכנית התייעלות בהיקף מאות מיליוני שקלים.