סגור
משקאות קלים משקאות ממותקים קוקה קולה
משקאות קלים משקאות ממותקים קוקה קולה (צילום: שאול גולן)

מס הסוכר מיותר? בעולם הוא מציל חיים

בזמן שארגון הבריאות העולמי מצביע על יתרונותיו הבריאותיים והכלכליים של המס על משקאות ממותקים, הממשלה המסתמנת מבטיחה לבטלו. בינתיים התמותה מסוכרת בישראל היא מהגבוהות בעולם

אחת ההבטחות הגדולות של השותפים הקואליציוניים לממשלה המסתמנת היא ביטול מס הסוכר על משקאות ממותקים, שהוטל רק לפני כשנה. במקביל בסוף השבוע החולף ארגון הבריאות העולמי הצביע על היעילות של מסים דומים בעולם, וקרא למדינות לנקוט בגישה הפוכה מזו שמתכננת הממשלה - ולהטיל מס על משקאות ממותקים בהקדם, ״כדי להציל חיים, למען הבריאות והכלכלה״.
85 מדינות בעולם כבר הטילו מיסוי כלשהו על משקאות ממותקים בסוכר ישראל הצטרפה אליהן לפני שנה. לטענת ארגון הבריאות העולמי מיסוי משקאות ממותקים, טבק ואלכוהול הוכח כדרך יעילה למניעת מחלות, פציעות ותמותה מוקדמת. מס על משקאות ממותקים, אף יכול לעודד חברות להפחית את תכולת הסוכר במוצריהן.
בארגון מסבירים כי תכולת קלוריות וסוכר גבוהות ללא כל יתרון תזונתי במשקאות ממותקים וקבועה שלהם מגבירה את סיכון לשבץ, מחלות לב, סכרת מסוג 2 שעלולה להוביל לקטיעת גפיים ומוות, עלייה במשקל והשמנה אצל ילדים ומבוגרים.


ארגון הבריאות העולמי פרסם את הצהרתו במסגרת השקת מדריך עזר לעיצוב מדיניות בתחום. לטענתו עדויות בשטח מראות שמס על משקאות ממותקים מעלים את מחירי המוצרים ומפחיתים את הביקוש, ושזהו כלי יעיל לקדם תזונה בריאה יותר. לפי העדויות עלייה של 10% במחיר משקאות ממותקים, תוביל להפחתת רכישתם בשיעור 8%־13%. אף שהארגון לא עוסק במחקר כלכלי, הוא מציין כי בשנה הראשונה להחלתו בפורטוגל הניב הכנסות של 90 מיליון דולר. בדרום אפריקה הניב המס בתוך שנתיים כ־200 מיליון דולר וצריכת הסוכר היומית הממוצעת ממשקאות ממוסים ירדה שם ב־37.5%.

כיצד כדאי למסות? מיסי בלו הם המסים המומלצים ביותר על ידי ארגון הבריאות העולמי, שכן הם מטילים מס אחיד על המשקאות ומעלים את מחירים באופן יחסי המעודד הפחתת צריכה, בעוד שמסים מדורגים המבוססים על תכולת סוכר מעודדים את התעשייה להפחית סוכר באמצעות שינוי הרכב המוצר - כדי להפחית את המס (כפי שקרה בפורטוגל, בריטניה ודרום אפריקה), והם יעילים פחות ומסובכים יותר ליישום. לצד המיסוי, קורא הארגון לקבוע מנגנוני הגנה על ילדים מפני מסעות שיווק של מזון מזיק.
מחקרי סימולציה מצביעים על כך שהרווחים הבריאותיים ממס על משקאות ממותקים עשויים להיות משמעותיים. כך למשל, מחקר מצא שהעלאה גלובלית של המחירים ב־50%, עשויה למנוע 2.2 מיליון מקרי מוות בטרם עת במשך 50 שנים ולייצר הכנסות נוספות של טריליון דולר באותו זמן, וכך להוביל לא רק ליתרונות בריאותיים ולחיסכון למערכת הבריאות, אלא גם תועלת כלכלית לקופת המדינה. זאת, למרות שלפי קרן המטבע הבינלאומית, ביחס לתמ"ג, ההכנסות שנגבו ממדיניות מס משקאות אינן גבוהות, ונעות בין 0.001% ל־0.16% מהתמ"ג.
ישראל אינה המדינה היחידה שבה נשמעו התנגדויות רמות למס הסוכר תוך מעורבות משמעותית בבתי המחוקקים. הארגון מתאר את הטקטיקות של התעשייה לשיבוש הטלת המסים על ידי שימוש בלוביסטים והטעיית הציבור, קמפיינים בתקשורת ועוד, כמו זריעת ספק בנתונים, הכפשת מדענים, איומים משפטיים, ורטוריקה שמייחסת למס כוונות של מיסוי רגרסיבי "נגד עניים" וטענות לפגיעה בתעסוקה ועוד. בארה״ב לבדה, השקיעו שתי חברות המשקאות הגדולות כ־60 מיליון דולר בין 2009 ל־2019 על לובינג נגד מיסי סוכר. בארגון מציינים גם את ישראל ובריטניה שבהן נעשה ניסיון לשכנע את קובעי המדיניות להסיר את המס מהשולחן, באמצעות טיעונים הנוגעים ל״חופש בחירה״.
אכן, הטלת המס בישראל, לוותה בהתנגדות עזה של התעשייה. משימוש ברופאים כלוביסטים בוועדות הכנסת, דרך לחץ על חברי הכנסת ועד נסיון להשפיע על הרגולטורים. במקביל ההוצאות על פרסום לשתייה ממותקת השנה בישראל עלו בכ־20%, בעיקר בחברה החרדית, הדתית והערבית.
לעת עתה הפוליטיקאים מתעלמים מהנתונים הבריאותיים, המצביעים על כך שישראל היא המובילה ב־OECD בקטיעת גפיים עקב סוכרת, ונמצאת במקום השני (אחרי צ'כיה) במקרי מוות מסוכרת. במגזר החרדי, בו ההתנגדות היא המשמעותית ביותר, הסיכון של צעיר לחלות בסוכרת, גבוה פי 1.5 מיתר האוכלוסייה. במבט רחב, 59% מהישראלים המבוגרים סובלים מעודף משקל וכ־10% מסוכרת. ילדים בגיל 14־15 ממעמד סוציו אקונומי נמוך, סובלים מהשמנה כמעט פי 2 מילדים בני גילם ממעמד גבוה.
כעת, חוששים במערכת הבריאות כי ביטול המס ישדר לתעשייה כי מאמצי שיווק מוגברים וממוקדים, בנוסף למאמצי לובי, משתלמים להשגת מטרות מסחריות, על חשבון בריאות הציבור, וכי ביטול המס יוריד לטמיון שנים ארוכות של מאמצי קידום בריאות ויציב את ישראל במיקום נחות לעומת מדינות מפותחות, למרות הצורך הדחוף לטפל בתחלואה הגואה בחברה הישראלית. ״בכל העולם מבינים שמשקאות מתוקים, באופן ספציפי, גורמים לנזק בריאותי וחברתי אדיר״, אומר פרופ׳ חגי לוין מהאוניברסיטה העברית, יו״ר ארגון רופאי בריאות הציבור. ״המסמך שפרסם ארגון הבריאות העולמי מעיד על הטקטיקה הזהה של התעשייה בכל העולם וביטול המס בישראל יהיה תקדים מסוכן. יגרום נזק חמור לבריאות הציבור וישדר לציבור מסר שגוי כי שתיית משקאות מתוקים מומלצת".