סגור
דולר דולרים כסף מזומן מט"ח מטבע חוץ
דולרים (צילום: רויטרס)

הדולר בשיא של 10 חודשים מול המטבעות המובילים, ויציב מול השקל

המטבע האמריקאי נסחר סביב 3.82 שקלים; הפד צפוי להותיר את הריבית בשיעור גבוה לזמן ממושך יותר - על כן תשואות אג"ח ארה"ב ממשיכות לזנק ומחזקות את הדולר בעולם; רונן מנחם ממזרחי טפחות: "המדיניות המוניטארית המרסנת בארה"ב גוררת ביקוש לדולר גם כחוף מבטחים"

הדולר ממשיך להתחזק בעולם ומטפס לשיא של 10 חודשים מול סל 6 המטבעות העיקריים עד ל-105.894 נק'. זאת בשל העלייה החזקה בתשואות אג"ח ארה"ב.
התשואה על האיגרת ל-10 שנים שוב בשיא מ-2007, הגיע ביממה האחרונה ל-4.57%. התשואה על האיגרת קצרת הטווח לשנתיים הגיעה ביממה האחרונה עד ל-5.127%.
ברקע, הבנק הפדרלי בארה"ב צפוי להותיר את הריבית ברמה גבוהה לזמן ממושך יותר. קודם צפוי הפד להעלות את הריבית פעם אחת נוספת עוד השנה (הריבית כבר בשיא של 22 שנה על 5.5% אחרי שהבנק הותירה על כנה בפגישה האחרונה).
לאחר מכן צפוי הפד לחתוך את הריבית ב-2024 רק פעמיים, בניגוד לתחזית הקודמת שלו מיוני האחרון לקצץ ארבע פעמים את הריבית בשנה הבאה.
מול השקל המטבע האמריקאי נסחר ביציבות סביב 3.82 שקלים. היורו נחתך ב-0.5% ל-4.04 שקלים.
רונן מנחם, כלכלן שווקים ראשי, מזרחי טפחות: "ראוי לשים לב לקושי לצפות כיום את המדיניות המוניטארית הגלובלית. אני צופה שמציאות זו תימשך בחודשים הבאים. כך, בגוש האירו, הריבית הועלתה, במפתיע, ב-¼ אחוז (ל-5 אחוזים), בשבוע שעבר, בעוד רבים העריכו כי הריבית תישאר ללא שינוי.
"מנגד, הנגידה לגארד אמרה תיכף אחר כך כי להערכתה הריבית הנוכחית, אם תישאר לזמן ממושך, תתרום משמעותית להשגת יעד האינפלציה. גם לכיוון ההפוך של ריכוך הטון במבט להמשך השוק לא היה ערוך. כעת הוא מסיק שהריבית לא תשתנה מעתה ואף תרד לקראת אמצע השנה הבאה. אני, אגב, סבור כי מוקדם מאוד להניח זאת.
"ביפן, קרה דבר שונה. הריבית נותרה על כנה, מינוס 0.1 אחוז, לא במפתיע, אך גם שאר חלקי המשוואה – תחום ניוד של ±0.5% סביב תשואת פדיון ממשלתית של 0% ל-10 שנים ותקרה של 1% לא השתנו. רבים ציפו לאיתותים מרסנים יותר (כגון הגדלת תחום הניוד ו/או הגבהת/הסרת התקרה).
"לא זו בלבד, הבנק המרכזי יפן עוד הפתיע עם אמירה יונית שהמדיניות המרחיבה תימשך תוך חתירה הדרגתית בלבד לכיוון יעד של 2 אחוזי אינפלציה ולקיחה בחשבון של עליות השכר. השוק הופתע מאוד גם מאמירה זו.
"בגוש האירו, ניכר כעת מעבר ממתן דגש יתר על המאבק באינפלציה לטובת ההאטה הכלכלית המחריפה והולכת. ביפן, הרצון לתמוך בכלכלה גובר כבר חודשים ארוכים על הרצון להשיב במהירות את האינפלציה לרמת היעד. בשני המקרים נלקח סיכון משום שהאינפלציה וליבתה גבוהות ולא מתכנסות לרמות היעד של 2 אחוזים.
"ובשני המקרים יש צורך להתמודד עם התחזקות כללית של הדולר בעולם, על רקע המדיניות המוניטארית המרסנת בארצות הברית (ותשואות הפדיון הגבוהות שם) והתגברות שנאת הסיכון הגלובלית, הגוררת ביקוש לדולר גם כמטבע חוף מבטחים.
"מצב דברים זה, של גורמים מפתח המשפיעים על הפעילות הכלכלית ועל האינפלציה בכיוונים מנוגדים עתיד להימשך וליצור התלבטויות בקרב הבנקים המרכזיים, שינויי כיוון של הריביות, איתותים משתנים לגבי ההמשך וכתוצאה מכל אלו קושי לצפות את צעדי הבנקים המרכזיים (בפרט במדינות המפותחות)".