סגור

מכירות המזון ירדו, הספקים דווקא התחזקו

לכלכליסט נודע כי מכירות שוק המזון ירדו בנובמבר ב־2.2%, המשך המגמה מתחילת השנה. הספקים הגדולים שמרו על נתח השוק שלהם

שוק המזון ממשיך לצלול והירידה במכירות שוק המזון לא נעצרה גם במהלך נובמבר. על פי נתוני סטורנקסט, ירדו מכירות שוק מוצרי המזון, המשקאות, הטיפוח והניקיון בנובמבר ב־2.2% ביחס לנובמבר 2020, והסתכמו ב־4 מיליארד שקל.

2 צפייה בגלריה
קניות קופאית רמי לוי סופר מרקט
קניות קופאית רמי לוי סופר מרקט
ירידה של 2.8% בקטגוריית המזון
(צילום: אוראל כהן)

את הירידה במכירות נובמבר הובילה קטגוריית המזון שירדה ב־2.8%, כשלאחריה קטגוריית המשקאות שירדה ב־2.1% ביחס לנובמבר אשתקד. קטגוריית המוצרים לבית ירדה בשיעור קל של0.4% ואילו מכירות מוצרי הטיפוח צמחו קלות ב־0.4%. ניתן להעריך כי הירידה במכירות קטגוריית מוצרי הבית נבלמה בעקבות העלאת מחירי הכלים החד־פעמיים כתוצאה ממס הקנייה שהוטל על המוצרים. במצטבר, מתחילת השנה ירדו מכירות המזון ב־4%, מכירות המוצרים לבית ב־2.6% ומוצרי הטיפוח ירדו ב־1.4%.
מהנתונים עולה עוד כי הספקים הגדולים, שלא קידמו את גל עליות המחירים שניסו לייצר ראשי רשתות המזון במהלך השנה, דווקא התחזקו ושמרו על נתח השוק שלהם. נתח השוק של שטראוס, חברת המזון השנייה בגודלה, עלה מתחילת השנה ל־12.4% מהשוק לעומת 12% בתקופה המקבילה. החברה המרכזית (קוקה־קולה ישראל), המחזיקה גם במחלבת טרה, עלתה ל־6.5% לעומת 6.4% בתקופה המקבילה אשתקד, ואילו נתח השוק של יפאורה עלה ל־1.9% לעומת 1.7%. נתח השוק של אסם ושל יוניליוור ישראל עלה ל־9% ו־3.6% בהתאמה, ואילו טמפו שמרה על כוחה עם 2.2% מהמכירות. נתח השוק של הספקית הגדולה ביותר, תנובה, ירד ל־14.1% לעומת 14.3% בתקופה המקבילה אשתקד.
מדובר בהמשך המגמה השלילית שהציגו רשתות השיווק בדו”חותיהן לסיכום הרבעון השלישי. הירידה במכירות היתה צפויה על רקע הזינוק במכירות הענף ב־9.2% בשנת 2020, כתוצאה מאגירת המזון לקראת הסגר הראשון ורכישה מוגברת של מוצרים לצריכה ביתית בחודשים שבהם נסגרו המסעדות ובתי המלון. אלא שלמרות הירידה במכירות, שיפרו רשתות השיווק את הרווחיות שלהן בתקופה כתוצאה משיפור תנאי סחר מהספקים, אשר לא גולגל לצרכנים.
כך, לדוגמה, עלתה הרווחיות הגולמית של שופרסל ל־27% מהמכירות לעומת 26.1% בלבד ברבעון המקביל אשתקד. ברשת פרשמרקט עלתה הרווחיות הגולמית ברבעון ל־35.6% לעומת 35% כתוצאה משיפור תנאי סחר. גם ברשת יוחננוף שיפרו הספקים את תנאי הסחר של הרשת, במידה שהובילה לשיפור הרווחיות הגולמית ברבעון ל־26.6% מהמכירות לעומת 26.1% ברבעון המקביל אשתקד.
ברשת ויקטורי שמרו על רמת הרווחיות שהיתה לרשת ברבעון המקביל אשתקד, ואילו בטיב טעם, שהורידה השנה מחירי אלפי מוצרים, ירדה הרווחיות הגולמית ברבעון מ־31.8% מהמכירות אשתקד ל־31.6% ברבעון השלישי. בעוד כשלושה שבועות תסתיים השנה האזרחית, וההערכות הן כי תציג ירידה בשיעור דומה לזה שנרשם עד כה. מדובר בתוצאה חריגה בשוק מוצרי הצריכה, שצומח בכל שנה לפחות בשיעור הגידול הטבעי באוכלוסייה, של כ־2%.