סגור

ויליפוד: "מוכנים לשלם את מחיר ההתייקרות"

יבואנית המזון ויליפוד ספגה צניחה של 78% ברווח הנקי ברבעון האחרון, אך מצטרפת לרוח הכללית בשוק המזון: "אנו נלחמים בגדולים ומוכנים לספוג עלויות"

שוק המזון משנה כיוון ומאווירת גל ההתייקרויות שניסה לייצר משנה למסר של ספיגת ההוצאות. יבואנית המזון וילי פוד כבר משלמת את מחיר הזינוק בעלויות השינוע עם ירידה בכל הפרמטרים. בשיחה עם "כלכליסט" אחרי פרסום הדוחות אמר צביקה ויליגר יו"ר ומבעלי השליטה אומר: "אי אפשר להתכחש לזינוק החריג במחירי השינוע, אבל קיבלתי החלטה מודעות, לספוג את ההתייקרויות, ככל שנוכל". ויליגר נימק את ההחלטה, ברצון לייצר אלטרנטיבה לחברות המזון הגדולות: "אנחנו מנסים להחדיר לשוק מוצרים שמתחרים במוצרי החברות הגדולות ומוכנים, בשביל שהצרכנים יסכימו להיחשף למוצרים שלנו, לשלם מחירים".
המחיר שויליגר מדבר עליו, נוגע לירידה החדה של 8.9% שרשמה מניית החברה, לאחר פרסום הדו"חות לסיכום הרבעון השלישי, מהם מתבררת ירידה של 13.4% ברווח הגולמי שהסתכם ב־29.5 מיליון שקל, ורווחיות גולמית שנשחקה ל־27.7% מהמכירות, לעומת כ־30.4% בתקופה המקבילה אשתקד.
2 צפייה בגלריה
צביקה ויליגר הבעלים של חברת ויליפוד
צביקה ויליגר הבעלים של חברת ויליפוד
צביקה ויליגר, בעלי חברת ויליפוד
(צילום: אלעד גוטמן)
שחיקת הרווחיות הגולמית, נרשמה בהמשך לירידה של 5.1% במכירות הרבעון שהסתכמו ב-106.3 מיליון שקל. הירידה במכירות נגרמה בעיקר מצמצום במספר ימי העבודה כתוצאה מריכוז חגי תשרי בחודש ספטמבר.
הרחבת פעילות החברה שנכנסה לקטגוריות מזון חדשות, גררה עלייה של 9.7% בהוצאות המכירה ושיווק ברבעון, בעקבות כך נחתך הרווח התפעולי של החברה בצורה דרמטית ב־43.2%, והסתכם ב־7.7 מיליון שקל. הירידה החדה ברווח התפעולי, שחקה את הרווחיות התפעולית ל־7.3% מהמכירות, לעומת 12.2% ברבעון המקביל אשתקד.

מתקשה להתחייב על מחיר
החלטת ויליגר שלא להעלות מחירים בהתאם לעלייה במחירי הקנייה והשינוע, התקבלה אחרי שהתריעה לאורך חודשים כי לא תהיה לחברות המזון ברירה, והן יאלצו להעלות מחירים. במאי אמר ויליגר ל"כלכליסט": "אחרי חג שבועות נבחן איזה מוצרים עלינו לייקר ובכמה. אנחנו מתמודדים עם עלייה במחירי חומרי גלם וזינוק של פי 10 במחירי השינוע".
עתה ניתן להעריך כי להחלטה שלא להעלות מחירים, יש קשר לשינוי האווירה בענף המזון: חקירת רשות התחרות שנפתחה בעקבות הצהרות בכירים בענף על הצורך להעלות מחירים, גרמה בשבועיים האחרונים לקמעונאים להימנע מדיונים עם ספקים בנושא.
עם זאת ויליגר, מתקשה להתחייב לאורך כמה זמן תוכל החברה לספוג את ההתייקרויות: "אני ממשיך במדיניות שקבעתי ואני ער למחיר שאשלם על ספיגת ההתייקרויות. אני ממילא כל הזמן נלחם בחברות הגדולות בענף, ואמשיך לעשות זאת תוך שמירה על האינטרס של בעלי המניות".
בנוסף לאתגרי התפעול השוטף, התמודדה החברה עם עלייה של 115% בהוצאות המימון, בעקבות ירידה בהכנסות המימון לעומת התקופה המקבילה. בעקבות כך, צנח הרווח הנקי ב־78.3% ל־4.4 מיליון שקל.
כולם מדברים אחרת
דברים של ויליגר, מסמנים בצורה ברורה את שינוי האווירה בשוק המזון. מה שהחל באוקטובר עם קריאות ראשי השוק, בהם איציק אברכהן מנכ"ל שופרסל, אייל רביד מנכ"ל ומבעלי השליטה ברשת ויקטורי ואריה בוים מבעלי אושר עד, הנוגעות לגל ההתייקרויות צפוי הפך מאז נפתחה חקירת רשות התחרות בחשד שאמירות אלו היו עבירה על חוק התחרות הכלכלית, להקפאת המצב ולגניזת התוכניות להעלאת מחירים.
גם שטראוס, שציינה ברבעון הראשון כי תבחן עדכון מחירי מכירה, לא הזכירה את הנושא בדוחותיה לסיכום הרבעון השלישי, שהתפרסמו שבוע בדיוק אחרי פשיטת חוקרי רשות התחרות על משרדי החברה, וחקירת מנכ"ל הקבוצה גיורא בר דעה. כך גם אייל רביד מוויקטורי, שהתריע בפני הציבור מפני גל התייקרויות שינה כיוון ובדו"חות לסיכום הרבעון השלישי חברתו ציינה כי היא "עושה את מירב המאמצים לא להעלות מחירים".