סגור

בן אנד ג'ריס ישראל לרשות התחרות: לאסור על יוניליוור שלא לחדש הזיכיון למכירת גלידה

החברה הישראלית טוענת כי ההחלטה של יוניליוור העולמית, להפסיק לשווק גלידת בן אנד ג'ריס בשטחים, מפרה את תנאי המיזוג של יונילוור עם גלידות שטראוס: "ניסיון חמור לתת לגלידות שטראוס יתרון משמעותי"

מאבקה של בן אנד ג'ריס ישראל בהחלטת המותג האמריקאי שבבעלות יוניליוור העולמית, להפסיק לשווק את מוצריה בהתנחלויות עולה שלב. החברה פנתה לרשות התחרות בדרישה למנוע את המהלך, אשר לטענתה מפר את תנאי המיזוג של יונילוור עם גלידות שטראוס.

במכתב ששלחה החברה על ידי עו"ד ד"ר דורי קלגסבלד, למ"מ הממונה על התחרות עו"ד מיכל כהן, נטען כי התנהלות המותג העולמי מהווה "ניסיון חמור לתת לגלידות שטראוס יתרון משמעותי - קוראים לממונה להתערב ולהורות לביטול הדרישה הבלתי חוקית לעצור ההפצה בשטחים".
3 צפייה בגלריה
אבי זינגר בעל הזיכיון לגלידות בן אנד ג'ריס בישראל 1
אבי זינגר בעל הזיכיון לגלידות בן אנד ג'ריס בישראל 1
אבי זינגר, בעל הזיכיון לגלידות בן אנד ג'ריס בישראל
(צילום: אוראל כהן)

יוניליוור העולמית פועלת בישראל בשני כובעים. בראשון, באמצעות יוניליוור ישראל, חברת המזון החמישית בגודלה בשוק המקומי, המשווקת סל רחב של מותגים ובהם גלידות שטראוס ומותג מגנום. במקביל, מותג בן אנד ג'ריס שבבעלות הקונצרן העולמי משווק בישראל על ידי אבי זינגר מאז שנת 1987. החשש הוא שהפסקת שיווק בן אנד ג'ריס בישראל, תעצים את כוחה של יוניליוור ישראל בשוק הגלידות.
לטענת זינגר, כשיוניליוור העולמית קנתה את גלידות שטראוס בשנת 2001, נקבע בתנאי המיזוג כי לא תיעשה כל פעולה לצמצום היקף הזיכיון של מוצרי בן אנד ג'ריס בישראל, זאת מתוך חשש שעלה כבר אז כי ענקית המזון עלולה לפעול לצמצום התחרות בשוק. עוד נקבע במסגרת תנאי המיזוג כי ליוניליוור לא תהיה כל זכות לקבוע בעבור בעל הזיכיון את תנאי השיווק של המוצרים בארץ.
3 צפייה בגלריה
מוסף שבועי 22.7.21 גלידה בן אנד ג'ריס
מוסף שבועי 22.7.21 גלידה בן אנד ג'ריס
גלידת בן אנד ג'ריס
(צילום: BEN AND JERRY’S)
לפני כחודש וחצי, הודיעה יוניליוור העולמית לאבי זינגר, הזכיין הישראלי של המותג על סיום תקופת הזיכיון שלו, זאת לאחר שסירב לדרישתה להפסיק להפיץ את מוצרי החברה ביהודה ושומרון. הודעת בן אנד ג'ריס, שכללה אמירה כללית שתמצא דרך חלופית להשאר בישראל, חשפה מחלוקת קשה בינה לבין מייסדי המותג שרכשה לפני כשני עשורים, בהסכם בו השאירה בידיהם את הזכות לקבוע את המדיניות והצעדים החברתיים בכל הנוגע למותג.
"פעלו שנים להוציא את בן אנד ג'ריס מהשטחים"
מדיווח של NBC, עלה כי בן אנד ג'ריס זעמו על הקונצרן, שטענתם ריכך את ההודעה שביקשו להוציא: "מועצת המנהלים של בן אנד ג'ריס פעלה במשך שנים להפסיק את מכירות הגלידה לשטחים, אמרה ל-NBC יו"ר הדירקטוריון, אנוראדה מיטל. לטענתה, החברה רצתה לפרסם הצהרה אחרת, שלא התייחסה להמשך המכירות בישראל, ואשר הדגישה את מחויבותה של החברה לצדק חברתי. מיטל טענה בפני NBC כי יוניליוור פרסמה את ההצהרה שכללה אמירה לפיה בן אנד ג'ריס ישאר בישראל תחת הסכם אחר, בניגוד לרצון הדירקטוריון ובניגוד להסכם בין הצדדים, שנערך כשיוניליוור קנתה את בן אנד ג'ריס בשנת 2000.
לפי ההסכם, יש לדירקטוריון בן אנד ג'ריס עצמאות ושליטה בפן החברתי. ההודעה המרוככת שפרסמה יוניליוור, אינה משקפת לדבריו את עמדת דירקטוריון החברה ולא אושרה על ידו.

3 צפייה בגלריה
מפעל גלידה בן אנד ג'ריס באר טוביה
מפעל גלידה בן אנד ג'ריס באר טוביה
מפעל גלידה בן אנד ג'ריס, באר טוביה
(צילום: AP)

המאבק של בן אנד ג'ריס על מכירת מוצרים בישראל החל לפני מספר חודשים בעקבות קמפיין של תנועת ה-BDS שקרא להפעיל לחץ על ישראל באמצעות חרם כלכלי. אלא שלדברי זינגר, בעקבות מבצע שומר החומות, התעצם הלחץ ונוכח סירובו להיעתר לדרישה, הודיעה לו החברה על החלטתה. זינגר אמר כי הוא מצפה שהממשלה תפעל בכלים שעומדים לרשותה, נגד בן אנד ג'ריס ויוניליוור העולמית, שהיא בעלת המותג.
ראש הממשלה, נפתלי בנט, אמר בתגובה להחלטת בן אנד ג׳ריס: "גלידות יש הרבה, מדינה - יש לנו רק אחת. בן אנד ג׳ריס החליטה למתג את עצמה כגלידה אנטי-ישראלית. זו החלטה שגויה מוסרית ואני מאמין שתתברר גם כשגויה עסקית. החרם על ישראל - דמוקרטיה מוקפת איי טרור - משקף אובדן דרך מוחלט. החרם לא עובד ולא יעבוד, ונילחם בו בכל הכוח".
מרשות התחרות נמסר כי הנושא בבדיקה.