סגור
מוצרי חלב גבינות סופרמרקט גד גבינה בולגרית
מוצרי חלב גד. התייקרות רביעית שהיא נוקטת בתוך כשנה, לקמעונאים ולשוק המוסדי (צילום: יריב כץ)

בלעדי
גד שוב מעלה מחירים, הפעם לשוק המסעדות

חודש לאחר שייקרה מוצרים ב־5% לרשתות המזון, כעת המחלבה מודיעה על ייקור זהה לשוק המוסדי, ב־1 ביולי. לפני שנה העלתה גד מחירים למסעדות בשיעור של עד 9.5%

כעת זה מגיע לפיצריות. חודש לאחר שמחלבות גד העלתה ב־5% את המחירים לקמעונאים, היא מודיעה על התייקרות נוספת של 5% בממוצע למוצרים שהיא מספקת, הפעם לשוק המוסדי הכולל מסעדות, בתי קפה, בתי מלון וארגונים שונים, כך נודע ל"כלכליסט". העלאת המחירים תיכנס לתוקף ב־1 ביולי. זו עליית המחירים הרביעית שנוקטת המחלבה בתוך שנה, לשוק הקמעונאי ולשוק המוסדי יחד.
גד, שנמצאת בבעלות המייסד עזרא כהן וקרן גרין לנטרן, היא המחלבה הרביעית בגודלה בארץ, ונחשבת למחלבת פרימיום. היא ספקית משמעותית בענף המסעדות, הפיצריות ובתי הקפה, שלהן היא משווקת גבינות קשות, גבינות למריחה, יוגורט, שמנת מתוקה, מוצרלה לפיצה, חמאה ורוטב לפסטה על בסיס שמנת.
באוקטובר 2022 ייקרה גד את מוצריה לקמעונאים בשיעור של עד 9.5%, כפול מעליית המחיר של מוצרי החלב בפיקוח שהתבצעה חודש לפני כן. המחלבה הסבירה את ההתייקרות בעליית מחיר החלב הגולמי, האריזות ומחירי השילוח.
בתחילת מאי 2022 העלתה גד מחירים למסעדות ולבתי הקפה בשיעור של 4% עד 9.5%, ואת גבינת הבורטה ייקרה ב־24% למחיר של 180 שקל לק”ג. לאחר כמה חודשים התייקרו המוצרים שלה לשוק המוסדי פעם נוספת, וכיום גבינת המסקרפונה שהיא מוכרת למסעדות עולה כבר 124 שקל לאריזת 2 ק”ג, את גרנה פדנו היא מוכרת ב־108 שקל לק”ג, שמנת מתוקה במכל של 5 ליטר נמכרת לשוק המוסדי ב־126 שקל, מוצרלה לפיצה 2 ק"ג נמכרת ב־75 שקל, קרטון חמאה ב־153 שקל ועוד.
כפי שנחשף ב"כלכליסט" בחודש שעבר, תנובה הייתה המחלבה הראשונה שגלגלה את התייקרות מוצרי החלב לענף המסעדות ובתי הקפה. תנובה היא המשווקת הגדולה של חלב ניגר וגבינות למסעדות ובתי קפה והיא העלתה להם את מחירי המוצרים בשיעור של 4.6% במאי האחרון וזאת לאחר שכבר ביצעה עליית מחירים בשיעור של 5% למסעדות בתחילת השנה.
שלוש המחלבות הגדולות, תנובה, שטראוס וטרה, העלו מחירים של כלל מוצרי החלב שלהן בשיעור של עד 9.3% שלושה שבועות לפני חג שבועות, שהפך לחג של המחלבות, לאחר שמשרד האוצר הפר את ההסכם הענפי שנחתם מול המחלבות.
בתחילת מאי זינק מחיר מוצרי החלב המפוקחים – חלב בשקית ובקרטון, גבינה לבנה, שמנת מתוקה, גבינה צהובה במעדנייה, שמנת חמוצה, גיל ואשל - בשיעור של כ־9%, והתייקרות נוספת צפויה בעוד שנה. המחלבות היו אמורות להעלות את המחירים ב־16% בעקבות העלייה במחיר החלב הגולמי, אך משרד האוצר גרר את הטיפול בעליות המחירים לצרכן שהיו ידועות מראש, ולבסוף הפר את ההסכם שנחתם עם המחלבות באוגוסט אשתקד, שכלל מעבר למגנון עדכון מחירים אוטומטי, וכפה עליהן התייקרות של מחצית מהסכום בשלב זה.
גל ההתייקרויות למסעדות לא עצר במחלבות, וספקיות נוספות העלו מחירים. יצרנית הטחינה הר ברכה העלתה את מחירי הטחינה בחודש שעבר בשיעור של 10%; חברת קפוא זן, המשווקת למסעדות צ'יפס, ירקות, מוצרי עוף ודגים קפואים, ייקרה את מוצריה ב־5%; וגם ספקית הציוד למטבח המוסדי, חברת ארגל, העלתה מחירים ב־6%. למעשה, גל עליות המחירים מצד הספקיות לא נפסק מתחילת 2022, כאשר כל ספקיות המזון לשוק המוסדי מהגדולות ועד הקטנות העלו מחירים למסעדנים, ואלה גלגלו אותן על מחירי המנות שהתייקרו ב־5% עד 10%.
עליות המחירים הובילו להאטה בצריכה במסעדות. כפי שנחשף ב"כלכליסט", התפוסה במסעדות ירדה ב־19% בחודשים ינואר עד מאי 2023, ובחודש מאי לבדו ירדה התפוסה במסעדות ב־17%.