סגור
מימין שי באבד ו עופרה שטראוס
המנכ"ל הנכנס שי באב"ד ובעלת השליטה עופרה שטראוס. התייעצו עם חברת ייעוץ בינלאומית (צילומים: דנה קופל שאול גולן)

ניתוח
העובדים ישלמו על המשבר, בהנהלת שטראוס פחות ירגישו

משבר הסלמונלה שלח את החברה לבצע צעד שלא עשתה מעולם - פיטורים המוניים. המשימה הראשונה של מנכ"ל שטראוס החדש שי באב"ד: פיטורי 150 עובדים, בלי לגעת בחברי ההנהלה, וביצוע שינויים מבניים בחברה

שבוע אחרי שאישרה למנכ"ל הנכנס שי באב"ד שכר שנתי בעלות של 6.8 מיליון שקל, נוקטת קבוצת שטראוס צעד קיצוני ולראשונה בתולדותיה היא מבצעת פיטורים המוניים שיכללו כ־150 עובדי מטה ומשרדים.
דירקטוריון הקבוצה, בראשו עומדת היו"ר ובעלת השליטה עופרה שטראוס, פרסם אתמול את תוכנית ההתייעלות של החברה, שבמסגרתה תפטר שטראוס, המעסיקה 1,500 עובדים במטה ובמשרדים בישראל, כ־10% מהם, זאת בנוסף לצמצום כח אדם שהחל כבר בתחילת השנה, אז חדלה החברה לגייס עובדים לתפקידים שהתפנו.
מדובר בארוע חריג בחייה של חברת שטראוס, שמעולם לא פיטרה עובדים בהיקף כזה. חריגה לא פחות ההחלטה לפטר רק עובדים מדרג הביניים, בלי לבצע צעד דומה גם בהנהלת החברה, שאף צפויה להתרחב כשיתווסף לה במסגרת השינוי הארגוני גם סמנכ"ל תפעול.
תוכנית ההתייעלות, שנחשפה ב"כלכליסט", צפויה להביא להערכת שטראוס לחיסכון שנתי של עד 80 מיליון שקל, שיושג הן מפיטורי עובדים והן משינוי מבני מקיף, שיבוא לידי ביטוי בישראל בריכוז המפעלים תחת חטיבה אחת וכן ריכוז שרשרת האספקה תחת חטיבה אחרת. מהלך שהחברה הסבירה אותו בשאיפה לשיפור ברמת האיכות, הבטיחות והחדשנות של המוצרים.
מדובר למעשה בחזרה למתכונת פעילות שאימצה החברה לפני כ־15 שנה, אז רוכזו כל מפעלי החברה בחטיבת תפעול מרכזית, ששירתה את כל היחידות העסקיות וכך גם את ניהול התפעול ושרשרת האספקה, ותחומי משאבי אנוש והכספים, שרוכזו במסגרות מרכזיות שהעניקו שירותים לחטיבות השונות. שינוי מבני זה, שהתבסס אז על המלצותיה של חברת הייעוץ הבינלאומית אקסנצ'ר (Accenture), לא האריך ימים, וכעבור שנים ספורות הוחזר הניהול לידיים של מנכ"לי החטיבות.
גם הפעם נעזרה שטראוס בחברת ייעוץ בינלאומית: BCG (Boston Consulting Group), המייעצת לחברות גלובליות כמו פפסיקו, דנונה ועוד. אלא שבשונה מקונצרנים אלו, הפועלים במגוון תחומים ובפריסה גיאוגרפית רחבה, במקרה של שטראוס מדובר בחברה שפועלת בטריטוריה אחת, עם פעילויות שונות מבחינת רכש חומרי הגלם, תהליכי הייצור ועוד. על רקע זה, לא ברור האם התפיסה של חברת הייעוץ הגלובליות תואמת את הצורך של החברה בישראל.
השינוי המבני מוציא מידי מנהלי החטיבות סמכויות משמעותיות ומכפיף אותם להנהלת החברה. מנהל מפעל אמנם יישאר בישיבות ההנהלה של אותו מפעל, אבל לא יהיה כפוף למנכ"ל החטיבה, אלא לסמנכ"ל התפעול של החברה.
לצד החיסכון הכספי, ישנו מעבר לניהול ריכוזי, הגורם לא פעם להתארכות תהליכים, בשל הצורך בקבלת אישורים של דרגים בכירים יותר לצעדים שגרתיים, כמו מהלכי שיווק. משמעות הדבר שהמבנה החדש עלול לייצר לא מעט קונפליקטים בין מנהלי החטיבות למי שהיו עד כה עובדים שלהם, אך מעתה יוכפפו להנהלה. החברה כבר התנסתה בעבר בדרך המורכבת הזו - ונטשה אותה, כעת חוזרת שטראוס על המהלך בהובלת שי באב"ד, שנכנס לתחום חדש לחלוטין עבורו, אחרי חפיפה קצרה של כחודש בלבד.
הפיטורים הנרחבים הם פועל יוצא של התוכנית להשטחת הארגון וצמצום בשכבות ניהול לצורך מה שהגדירה החברה "חיזוק גמישות, התייעלות ואפקטיביות ארגונית". התוכנית הנקראת "שטראוס ONE" נועדה לסייע בשיקום החברה, שנקלעה למשבר בעקבות זיהום הסלמונלה במפעל הממתקים בנוף הגליל, וסגירתו בחודש אפריל למשך ארבעה חודשים. החברה העריכה שהנזק שייגרם לה מהשבתת הייצור לתקופה כה ממושכת יגיע לכ־230 מיליון שקל. עד כה לא חזרו כל מוצריה לשוק.
לצד הקיצוצים הכואבים, השינוי המבני כולל גם החלטה על מיקוד השקעות הקבוצה בעתיד בארבעה אזורים גיאוגרפיים מובילים: ישראל, ברזיל, ארה"ב וסין, תוך המשכיות בגיאוגרפיות בהן פועלת הקבוצה כיום וכן, המשך פיתוח של יכולות ותשתית לצמיחה, הן באמצעות רכישות והן באמצעות מיזמים במודלים עסקיים חדשים. אירופה נעדרת מאזורי ההתמקדות, אבל שטראוס פעילה בה בתחומי הקפה והממרחים. בחברה לא מאמינים שאירופה יכולה להיות יעד אסטרטגי לצמיחה.
מנכ"ל קבוצת שטראוס גיורא בר דעה מסר כי השינויים במבנה הארגוני ובמודל ההפעלה של הקבוצה נועדו לשרת את יישום האסטרטגיה אותה פרסמה החברה במרץ השנה: "תוכנית הכוללת מהלכים לקידום צמיחה, שתושג בין היתר באמצעות מיקוד והשקעות בגיאוגרפיות נבחרות בהן נמשיך לפתח יתרון תחרותי, כניסה למודלים עסקיים חדשים, הרחבת השותפויות הקיימות והמשך השקעה בפודטק.
"לצד זאת כוללת התוכנית התאמה של מודל ההפעלה וביצוע התייעלות בהתאמה למציאות המשתנה ולאתגרים בסביבה הכלכלית. אנו מפנים משאבים לתחומי צמיחה תוך ביצוע התייעלות במקומות בהם נכון לייצר סינרגיות בישראל שיתמכו בחיזוק האפקטיביות והמצוינות הארגונית".