סגור

טק אינספיריישן
הסטארט-אפ שבנה משחק מחשב סביב מסר שיווקי ואיך משווקים טכנולוגיה בדרך חכמה

בעולם ה-B2B שבו רוב מאמצי השיווק מתרכזים בתוכן ולידים, סטארט-אפ אחד בולט משחק אחרת ובונה משחק מחשב במטרה לייצר Experience לקהל היעד שלו; איך Amazon Books מכניסה נשמה אל תוך המדפים הוירטואליים הקרים שלה, ומה טכניקת הקריאייטיב ש-HP השתמשה בה כדי לספר סיפור אחד קטן על מדפסת

Firebolt – The big data game
היוניקורן הישראלי פיירבולט שנמצא בתחום ה- Data Warehouse יצא בשנה האחרונה במהלך שיווקי בולט שבמרכזו משחק מחשב דמוי מריו שאורך מספר דקות ומספר את סיפור חייו של מהנדס דאטה. המשחק מלא בהלצות מודעות לעצמן שמיועדות לגיקי הדאטה הגדולים, משקף אמפתיה כלפי האתגרים בתפקיד של אותם מהנדסות ומהנדסי הדאטה ומרפרר לניואנסים עדינים ומתוחכמים מעולמם. המשחק מאפשר לשחקנים לעבור את התסכולים המוכרים להם מהתפקיד שלהם ולנסות לנצח אותם, ובכך מתקשר לכל אורכו את הפתרונות שהחברה מציעה באמצעות נכס נדיר: כמה דקות של קשב סביב המסר השיווקי שלו.
המשחק המושקע מעוצב ומתוכנת באופן שיאה לקהל היעד שלו, בעיצוב רטרו ועם המון הומור עצמי, וניכר שהושקעה בו ובמהלך הפרסומי סביבו הרבה מחשבה.
בעולם ה- B2B SaaS נהוג להיצמד למדדי פרפורמנס – ופחות או יותר כולם משקיעים בעיקר בעבודת לידים, הורדות או אינגייג'מנט סביב תכנים לקריאה וצפייה. בעולם כזה, מחלקת השיווק של פיירבולט, שבראשה עומד הישראלי אסף שולמן, ככל הנראה מבינה שדרוש משהו מעבר, ומכירה בחשיבות של חוויה וחיבור למותג – לא רק דרך וובינרס, ווייט פייפרס או שאר תכנים מקצועיים - אלא דרך תוכן אינטראקטיבי שבמרכזו Experience. מסר שמועבר דרך חוויה מהנה ואותנטית ככל האפשר – מנגיש את המסר והתובנות הנלוות לו באופן עמוק יותר ומשליך על מדדים מותגיים יותר סביב Top of mind, Awareness, ושיוך סנטימנט סביב מותג.

Amazon – That reading feeling awaits
ענקית ה-eCommerce ממשיכה להשתלט על שוק הספרים עם Amazon Books, וכיאה לענקית, היא שוכרת את שירותי סוכנות הפרסום droga5 כדי להפיח קצת נשמה במדפים הוירטואליים שלה. אמזון, שלאט לאט סוגרת על הבריק & מורטרס הקטנים והאהובים – גם הדיגיטליים שביניהם - עומדת אל מול האתגר שיווקי מרכזי: לפנות לאותו קהל יעד שקונה את הספרים שלו בחנויות המקומיות והקטנות – אותם חובבי הקריאה האמיתיים שעבורם חווית הקנייה היא חלק מקניית הספר עצמו.
אז איך אמזון מנסה להוכיח להם שהיא מקום ראוי ולגיטימי לרכוש בו ספרים? היא מראה להם אמפתיה – אני אחת משלכם, אני יודעת בדויק איך זה מרגיש כשאתם קוראים ספרים. אמפתיה: המהות המרכזית של שיווק - במקום לצעוק למה המוצר שלך עדיף מאחר – להצליח לייצר תחושה של היכרות קרובה עם הצרכים והשיקולים של שהולך להשתמש בו, עד לניואנסים הקטנים ביותר. אמפתיה ואותנטיות וחיבור לתובנה של החיים עצמם, לא של חדר הישיבות במחלקת השיווק.
בפרסומת, אמזון מתרכזת בדבר אחד: הרגע שבו אנחנו צוללים לתוך חווית הקריאה. וזה הכל. היא מבחינה בו, חוגגת אותו, מוקירה אותו. הפרסומת עצמה מושקעת ויזואלית כדי להמחיש ולהבליט איך הדמיון שלנו עובד כשאנחנו חווים סיפור כשאנחנו קוראים, ומשפט המפתח שמלווה אותה לא עוסק במוצר או ביתרונות של אמזון עצמה, אלא רק על תחושה – That reading feeling.

HP – המדפסת החכמה שהואנשה
מדפסת חכמה. ככל הנראה nothing to write home about. לא נשמע מרגש או פורץ דרך, בטח שלא חדשני. מה כבר מדפסת חכמה יודעת לעשות, ובעיקר: איך גורמים לאנשים להתעניין בזה? אלו ככל הנראה רק חלק מהשאלות שעלו בישיבת השיווק של HP כשהחלו לרקום פרסומת זוכת פרסים על מדפסת ערמומית.. בפרסומת זוכת הפרסים של HP (קאן, 2022), אנחנו רואים חבורה של Home Devices שהואנשו לחלוטין וזוממים ביניהם מזימות, כאשר המדפסת מצטרפת לחבורה ומוכיחה שהיא אחת משלהם. טכניקת ההאנשה, לפחות בשיווק, היא קיצור דרך למוח לתבונה, מחשבה עצמאית או רגשות סביב חפצים, והיא טכניקה יעילה להאדרה של טכנולוגיות שלא בהכרח מרשימות בפני עצמן את הקהל הממוצע. האנשת הטכנולוגיה מאפשרת לנו להמשיך לפלרטט עם הפחד והציפיה שבנו מהיום שבו הטכנולוגיה אכן תהיה בעלת תבונה אנושית, תחושות שכבר קיימות בקרב כל מי שמשחק או מדבר עם AI, וכל מי שעוקב בדריכות אחר הרובוטים של גוגל והיכולות המתפתחות שלהם. כשמצמידים את זה למדפסת, מקבלים פרסומת שיותר נוגעת ב-What if וחוסכת מאיתנו פרטים טכניים משעממים על חכמת מדפסות.

נטע רייך היא אשת פרסום ומיתוג שמתמחה בחברות טכנולוגיה. סמנכ"לית קריאייטיב ב-Atreo, סוכנות מיתוג ופרסום עבור חברות הייטק B2B בישראל ובעולם. בעבר שימשה כמנהלת קריאייטיב ב-McCann Tech ובקבוצת Publicis והייתה מנטורית בתוכנית הסטארטאפים של Cornell Tech New York