סגור

איך יראה הבנק של אמזון?

חברות שרוצות באמת לחדש ללקוחות ולבלוט בשטח, צריכות להפסיק לנסות להדביק את המתחרים שלהן, ולעבור להסתכל מחוץ לענף שבו הן פועלות. אחת הדרכים הטובות לחשוב חדשנות היא לשאול את עצמכם: "מה אמזון הייתה עושה"?

המהות של ניצחון היא לא להשיג את המתחרים, אלא בעיקר להשיג את עצמך; לראות מה המתחרים עושים ולא לנסות להדביק את הקצב – כי זה צעד שלא יכול לייצר לחברות יתרון אמיתי. בשביל לפתוח פער, צריך לחשוב מחוץ לענף שבו אתם נמצאים. אחד מתרגילי המחשבה שיכולים לסייע הוא לחשוב מה חברה חדשנית היתה עושה באותו המקרה, או לחילופין מה היה קורה אם החברה שבה אנו עובדים היתה רוכשת את אחת החברות החדשניות, ואיך זה היה משנה את ההתנהלות שלה.
ואפשר לשאול את עצמכם: מה אמזון הייתה עושה? איך אמזון הייתה מפתחת את השירות הבא בענף שבו אתם נמצאים?
אמזון היא ארגון ממוקד לקוח, כשהמוטו שלה הוא שיבוש המודלים המסורתיים - זה חלק מה-DNA של החברה, שמזרים לה מיזמים חדשים ללא הפסקה. היא כבר מציעה שירותי בריאות, מספרה, שירות סטרימינג למשחקים, מכוניות בנהיגה עצמית (Zoox), חברת תעופה עבור מטענים, שירות משלוחי מזון ועוד.
בואו ניקח את אחד הענפים היותר מסורתיים – בנקאות - וננסה לחשוב איך הבנק של אמזון יכול להיראות? בעוד שרוב הבנקים משותקים פחות או יותר על ידי הרגולטורים ומצייתים מתוך פחד לאבד את הרישיון שלהם, בנק חדש עשוי להיות אחד הבודדים שיכולים לאתגר את הבנקים המסורתיים - ולנצח.
אמזון מתמחה בהגשמת חלומות של לקוחות, אולי יותר מכל חברה אחרת. לכן, הפילוסופיה הזו צריכה לחול באותה מידה על בנק בסגנון אמזון. מתשלומים והלוואות, ועד ביטוח ופיקדונות במזומן – אמזון יכולה להציע שירותים פיננסיים מכל זווית מבלי להגיש בקשה להיות בנק רגיל.
לא ידוע אם אמזון באמת מתכננת לפתוח בנק בעתיד, אבל כבר יש באמתחתה כמה וכמה יוזמות פיננסיות הפזורות ברחבי העולם, ויהיה מעניין לראות העלילה הזו תתפתח בשנים הקרובות.

חשמל (וכסף) זורם בכפות ידייך

לצד התוכניות שלה לחנות ללא קופות, אמזון שמה עין על ביטול הצורך בכרטיסי אשראי פיזיים, וכרטיסי חיוב בכלל. בספטמבר 2020 השיקה החברה את Amazon One, סט של טכנולוגיות תוכנה וחומרה המאפשרות למשתמשים לשלם באמצעות סריקה של כף היד.
בספטמבר 2021, חברת הכרטיסים AXS הודיעה שתתקין מכשירי Amazon One באצטדיון רד רוקס בדנוור, קולורדו, כדי לאפשר למבקרים להיכנס לאירועים על ידי סריקת כף ידם. השותפות מסמנת את הפעם הראשונה שבה אמזון משיקה את מכשירי סריקת כף היד שלה מחוץ לחנויות שלה. החברות גם מתכננות להשיק את הטכנולוגיה במקומות נוספים.

2 צפייה בגלריה
חנות בגדים אמזון סטייל לוס אנג'לס
חנות בגדים אמזון סטייל לוס אנג'לס
חנות הבגדים אמזון סטייל בלוס אנג'לס
(צילום: Amazon)
לפני כשבוע הושקה בלוס אנג'לס, קליפורניה, חנות אמזון סטייל, חנות האופנה הראשונה של אמזון. הפורמט משלב את חוויית הקנייה המסורתית והדיגיטלית. על ידי סריקת קוד QR של פריט עם אפליקציית Amazon Shopping, לקוחות יכולים לראות סגנונות זמינים, גדלים, דירוגים ומידע שימושי אחר. לאחר מכן, הם יכולים לבקש למדוד את הפריט בחדר ההלבשה או לאסוף אותו בדלפק האיסוף.
הלקוחות יוכלו לרכוש פריטים באמצעות מכשירי סריקת כף היד של Amazon One לתשלומים ללא מגע. אפליקציית הקניות תשמור אוטומטית פריטים שהלקוח סורק בתוך החנות, אותם יוכל לרכוש מאוחר יותר באתר החברה. בעוד שטרם הוכחה הצלחת פורמט החנויות הפיזיות של החברה, אמזון סטייל מציגה הזדמנות נוספת לחברה להפיץ פתרונות תשלום חדשניים כמו Amazon One.


אמזון כמשחק לילדים

אמזון חיפשה למנף את תכונת Amazon Cash כדי להתחבר לבני הנוער - הדור הבא של הצרכנים. באמצע 2015 החברה הוסיפה את Amazon Allowance, שלימים הובאה תחת מטריית Amazon Cash. באמצעות קצבת אמזון, ובהסכמת הורים, ילדים יכלו להגדיר חשבונות אמזון משלהם ולבצע רכישות באמצעות קצבת אמזון שלהם. הורים הקצו כספים חוזרים לחשבון של ילדם ולקבל שליטה נוספת בפיקוח על מה שילדיהם רכשו. עם זאת, החברה הפסיקה את הפיצ'ר האמור ביולי 2020, שכנראה הקדים את זמנו.
בהמשך החל שיתוף פעולה עם חברת Greenlight ועם תוכנית Amazon Kids+, תוכנית מנויים למשפחות הכוללת ספרים, משחקים וסרטים.
אמזון מבינה היטב שהעתיד נמצא בדור ההמשך, ושככל שתיכנס למשחק מולם מוקדם יותר, כך יש לה יותר סיכוי להפוך אותם ללקוחות שלה. תחשבו מה היה קורה אם הבנקים היו מציעים לבני הנוער מנוי שנותן להם ערך, ולא רק מאפשר להם לפתוח חשבון צעיר.

לשלם בלי להרגיש

שוק הקניות הקולי העולמי (Voice commerce) צפוי לצמוח מ-2 מיליארד דולר ל-40 מיליארד דולר עד סוף 2022. נדמה שהתרגלנו כבר לעשות הכל באמצעות הקול, ואנחנו עצלנים מדי עבור פעולת ההקלדה. פעם אולי הייתי מקבלת הודעות קוליות בווטסאפ רק מבני 10, אבל כיום יותר ויותר משתמשים מקליטים הודעות, והמספר רק גדל.
בספטמבר 2020 השיקה אמזון פיצ'ר חדש המאפשר ללקוחות לשלם עבור דלק בלמעלה מ-11,500 תחנות דלק של חברת אקסון ברחבי ארה"ב באמצעות פקודה קולית לרכבים. כל העסקות מעובדות באמצעות Amazon Pay.
אלקסה יכולה גם לתרום תרומה לצדקה בשם המשתמש. אמזון שיתפה פעולה עם כמעט 400 ארגוני צדקה כדי לאפשר תרומות קוליות. אמזון, כמו חברות פיננסיות נוספות, מפתחות כלים רבים כדי לגרום לנו לשלם בלי להרגיש.
2 צפייה בגלריה
חנות מזון מכולת רשת אמזון פרש amazon fresh
חנות מזון מכולת רשת אמזון פרש amazon fresh
מכולת של רשת אמזון פרש
(צילום: AP)


החברה שלא מפסיקה לנסות

מה שבאמזון מבינים היטב הוא שחלק מהמתכון להצלחה הוא להעז לנסות דברים שאין לך מושג אם יצליחו או לא, וגם אתה נכשל - אתה לא מתייאש מלנסות שוב.
קשה לטעון שאמזון בונה את הבנק של הדור הבא, אבל ברור שהחברה מתמקדת בבניית שירותים פיננסיים התומכים ביעד האסטרטגי המרכזי שלה: הגדלת ההשתתפות באקו-סיסטם של אמזון.
החלטות הפיתוח וההשקעה שסקרנו, לצד פיתוחים נוספים, חושפים שאמזון לא בונה בנק מסורתי שמשרת את כולם. במקום, אמזון לקחה את מרכיבי הליבה של חווית הבנקאות המודרנית ושינתה אותם כך שיתאימו ללקוחות אמזון - גם לסוחרים וגם לצרכנים, ובמובן מסוים, אמזון בונה לעצמה בנק. ייתכן שבבנק של אמזון יתנו הלוואות, ייתכן שתציע מטבע דיגיטלי משל עצמה, אבל מה שבטוח הוא שאמזון לא תפסיק לנסות – היא תיכשל וגם תצליח.
יעל קנדר מנהלת את יחידת BDO Digital, המספקת שירותי ייעוץ לארגונים בגיבוש ופיתוח יכולות דיגיטליות. בעלת ניסיון של 20 שנה בעולם השיווק והדיגיטל