סגור

אחרי 15 שנה: רוני גת פורש מניהול יפאורה, השכר יישאר

גת, שמכהן מאז 2007 כיו”ר ומנכ”ל חברת המשקאות השנייה בגודלה, יישאר יו”ר פעיל. השינוי בהנהלה עלול להכביד על ההוצאות, שכן עלות שכרו תרד רק ב־15%

חברת המשקאות השנייה בגודלה מובילה מהלך לשינוי מתכונת הניהול. קרור אחזקות של שלמה רודב ורוני גת, בעלת השליטה (69.56%) ביפאורה באמצעות חברת יפ־אורה, זימנה אסיפת בעלי מניות לחודש הבא, לצורך אישור מהלך שבמסגרתו גת המכהן זה 15 שנים כמנכ"ל וכיו"ר יפאורה־תבורי, יחדל בסוף השנה לכהן כמנכ"ל, וימונה ליו"ר דירקטוריון פעיל בחברה במשרה מלאה. בקרור אחזקות הסבירו את השינוי ברצון להבטיח המשך רציפות ניהולית וניצול הידע, הניסיון והיכולות של גת, לטובת חניכה ותמיכה במנכ"ל המיועד של החברה.
סיבה נוספת שהחברה לא ציינה, עשויה להיות נעוצה ביחסים המורכבים של רודב וגת עם שותפם לן בלווטניק מכלל תעשיות ומשקאות המחזיקה 30.45% ביפאורה. היחסים בין השותפים משמעותיים, שכן חוק החברות קובע כי במידה שאותו אדם מכהן כיו"ר וכמנכ"ל, צריכים בעלי המניות לאשר את המינוי הכפול אחת לשלוש שנים. לא מן הנמנע כי בקרור העריכו כי חידוש כהונתו של גת לשני התפקידים לא יזכה לתמיכת השותפים בכלל משקאות ובחרו לשדרג את תפקידו ליו"ר פעיל, מה שיאפשר לו להמשיך להיות מעורב בניהול.
בין השותפים התגלע סכסוך לפני כשש שנים נוכח רצונו של בלווטניק למכור את חלקו ביפאורה במסגרת מהלך רחב של כלל תעשיות למימוש נכסים בישראל. בעוד בלווטניק העריך את שווי אחזקותיו ביפאורה בכ־600 מיליון שקל, רודב וגת היו מוכנים לשלם עליהן 375 מיליון שקל בלבד.
המחלוקת הקשה הובילה לכך שב־2018 מכרה כלל תעשיות את חלקה לחברה־הבת שלה כלל משקאות והנפיקה את החברה. צעד זה הסלים את הסכסוך שהגיע לבית המשפט, כשרודב וגת הגישו תביעה בבקשה לפסוק כי בצעד זה, כלל תעשיות איבדה את כל זכויות המיעוט שלה בחברה.
ב־2019 נחתם בין הצדדים הסכם פשרה ובו הסכמות בנוגע לזכויות כלל משקאות למינוי דירקטורים ביפאורה. לפני חצי שנה ניסו רודב וגת לרכוש את חלקה של כלל משקאות תמורת כחצי מיליארד שקל, אך הצעתם נדחתה וכלל משקאות חיזקה עצמה לפני חודשיים עם מיזוג עם יקבי כרמל, המשקף שווי של 840 מיליון שקל לחברה המשותפת.
הפסקת כהונתו של גת כמנכ"ל החל מסוף השנה הנוכחית עלולה להכביד על שורת ההוצאות של החברה. במסגרת השינוי, צפוי שכרו של גת לרדת בשיעור קל בלבד, והחברה צפויה למנות מנכ"ל בשכר. בהסדר המוצע שבין יפאורה־תבורי לבין חברת ספנות, בעלת השליטה בקרור, למתן שירותי ניהול של גת כיו"ר דירקטוריון פעיל, הוא יזכה לתשלום חודשי של 150 אלף שקל, בתוספת מע"מ, לעומת תשלום חודשי של כ־170 אלף שקל על שני התפקידים. זאת אף שהתשלום הנוכחי מורכב מכ־37 אלף שקל על שירותיו כיו"ר ועיקר הסכום (כ־132 אלף שקל) על שירותיו כמנכ"ל שייפסקו אם תאושר ההחלטה.
בנוסף, כולל ההסכם מענק שנתי בשיעור של 1% מהגידול ברווח השנתי לפני מס של יפאורה־תבורי ושותפויות השיווק שלה ו־1% מהגידול ב־50% מהרווח השנתי לפני מס של עין גדי מים מינרליים בע"מ. כמו כן כולל ההסכם מענק שנתי נוסף, המחושב מהרווח השנתי של יפאורה־תבורי לפני מס. תקרת שני המענקים עומדת על 1.75 מיליון שקל בתוספת מע"מ לעומת תקרת המענק הנוכחית למנכ"ל בגובה 2.5 מיליון שקל.
עלות שכרו של גת הסתכמה בשנה החולפת ב־4.6 מיליון שקל. אם תאשר האסיפה את ההצעה, צפויה לרדת עלות שכרו בכ־15% בלבד ל־3.9 מיליון שקל.
השינוי שאותו מבקשים רודב וגת לקדם, חל בסמוך לתוצאות הרבעון הראשון של השנה, שאותו חתמה יפאורה עם ירידה של 20.5% בהכנסות וצניחה של 67% ברווח הנקי שהסתכם ב־7.5 מיליון שקל. ההרעה נרשמה בעקבות מס הקנייה שהוטל מינואר על משקאות מתוקים.