סגור
שיווקיסט – טסלה
(אולפן כלכליסט)

מכוניות אוטונומיות ומשאיות חשמליות: על איזה שווקים טסלה מתכוונת להשתלט?

התקשורת עוסקת באובססיביות אחרי כל צעד של טסלה, אבל האם ההייפ סביבה מוצדק? יועץ האסטרגיה איתי ביכלר טוען שהסיפור הוא הרבה מעבר למוצר שהפך אותה למותג על. אז מה השלב הבא של החברה? ולמה אובר ופורד צריכים להיות מודאגים?

ידיעות חדשות על טסלה מתפרסמת בכלי התקשורת ברחבי העולם כמעט בקצב בו פועל המנוע שלה. רק הבוקר פורסם שהחברה שברה שיא מכירות חדש, אחרי שחברת השכרת הרכב הרץ הזמינה ממנה 100 אלף כלי רכב, בסכום המוערך בכ-4.4 מיליארד דולר. ידיעה נוספת הכריזה על כך שטסלה 3 הפכה לראשונה למכונית הנמכרת ביותר באירופה. איתי ביכלר, יועץ אסטרטגיה ושיווק מעולם לא התעניין בשוק הרכב, עד שנסע בפעם הראשונה במכונית טסלה ומיד הבין שיש כאן משהו שהוא מעבר למנועים וגלגלגים, יש כאן סיפור על חברת כלי רכב שעושה את הדברים אחרת וסיפור ההצלחה שלה אפילו לא קרוב למיצוי.

1 צפייה בגלריה
מכוניות טסלה 3
מכוניות טסלה 3
מכוניות טסלה 3
(צילום: פטר קלנר)
"יש הרבה דיבור על כך שטסלה לא יכולה לייצר מספיק הכנסות כדי להצדיק את שווי השוק שלה. אז כדי שתבינו כמה ההייפ לטעמי מוצדק מספיק להציץ במודל הליסינג האטרקטיבי שטסלה שחררה לשוק למודל T ב-2019. המחיר הכולל, 22 אלף דולר על פני 3 שנים לעומת 37 אלף דולר הוא סופר אטרקטיבי אבל הוא מגיע עם עז - בחוזה כתוב כי הלקוחות לא יכולים לרכוש את הרכב בתום 3 שנים והם מתחייבים להחזיר לטסלה את הרכב בתום התקופה. למה? לא בגלל שטסלה מעוניינת להיות לוי יצחק אלא כי טסלה הולכת לאסוף את כל הרכבים, להפוך אותן לאוטונומיות לחלוטין ולשווק אותן מחדש כ-robotaxies - מוניות אוטונומיות שעובדות 24 שעות ביממה במחיר נסיעה של 18 סנט למייל, מה שהלכה למעשה הולך לקבור את אובר וליפט ולגרוף את כל שוק המוניות, שכרגע עומד על 150 מיליארד דולר בשנה".
מניות אוטונומיות הן רק שוק אחד שטסלה מתכוונת לחדור אליו בשנים הקרובות, אך מה שמעיד על התעוזה וחוזקת המותג שלה היא התוכנית של החברה להיכנס למגרש של המשאיות. בטסלה מתכוונים בקרוב להשיק את ה"סייבר טראק" – משאית חשמלית שהולכת להתחרות בגרסה דומה שמייצרת חברת פורד. "טסלה טורפת את כל הקלפים והיא הסופר ברנד שהיא, בגלל שהיא מייצרת דיסרפשן מטורף לא רק לתעשיית הרכבים הפרטיים אלא למלא תעשיות אחרות".