סגור

לראשונה: טסלה 3 - המכונית הנמכרת ביותר באירופה

המכונית האמריקאית, שמיוצרת בסין, עקפה בספטמבר את המכירות של יריבותיה באירופה - גם החשמליות וגם אלה בעלות מנועים מזהמים. בספטמבר 2021 נמסרו באירופה 24,591 מכוניות טסלה 3, זינוק של 58% ביחס לספטמבר אשתקד. בתוך כך, מכירותיה של טסלה בסין מתקרבות למחצית כמות מכירות רכבי החברה בארה"ב, חברת המכוניות החשמליות של אלון מאסק דיווחה על מכירות של 3.11 מיליארד דולר בסין ברבעון השלישי

לראשונה, הרכב הנמכר ביותר באירופה אינו פולט זיהום והוא בכלל אמריקאי שמיוצר בסין: מנתוני ג'אטו דיינאמיקס המתמחה בניתוח שוק הרכב העולמי עולה כי ספטמבר 2021 הוא החודש בו לראשונה טסלה 3 עקפה את המכירות של יריבותיה באירופה, גם אלה שמייצרות מכוניות בעלות מנועים מזהמים וגם אלה שמייצרות מנועים חשמליים.
בספטמבר 2021 נמסרו באירופה 24,591 מכוניות טסלה 3, מה שמציב את היצרנית במקום הראשון בטבלת המכירות. עבור טסלה מדובר בזינוק של 58% ביחס לספטמבר אשתקד. במקום השני אחרי טסלה 3 נמצאת מכונית בעלת מנוע בעירה פנימית רגיל - רנו קליאו, ממנה נמסרו 18,264 יחידות (ירידה של 23% ביחס לספטמבר אשתקד) ובמקום השלישי נמצאת דאצ'יה סנדרו - מובילת השוק בחודשים האחרונים, עם 17,988 יחידות, רידה של תשעה אחוזים ביחס לאשתקד.

1 צפייה בגלריה
מכוניות טסלה 3
מכוניות טסלה 3
מכוניות טסלה 3
(צילום: פטר קלנר)
פולקסווגן גולף נמצאת במקום הרביעי עם 17,507 יחידות, ירידה של 39% ביחס לאשתקד ובמקום בחמישי בספטמבר באירופה פיאט 500 עם 16,349 יחידות.
יש להדגיש: המשותף לכל מתחרותיה של טסלה, חשמליות ולא חשמליות הוא העובדה שמסירותיהן ירדו ביחס לספטמבר אשתקד, וזאת למרות שבאירופה קיימת דרישה לרכבים חדשים. הסיבה לכך הא מחסור השבבים העולמי שכרגע "מסנדל" את יצרני הרכב הגדולים. מעבר לכך, באירופה מדינות שונות (למשל איטליה) הודיעו על חידוש של תוכניות התמריצים לרוכשי רכב חשמלי - ובניגוד לפולקסווגן ורנו אשר סובלות מקשיי יצור ולכן לא יכולות לספק מכוניות שישביעו את רצון הקונים לרכוש מכונית חשמלית מסובסדת - לטסלה יש אספקות.
מנתוני מסירות הרכב החשמלי לספטמבר באירופה עולה כאמור כי טסלה שולטת בראש הטבלה עם ה 3. במקום השני נמצאת טסלה מודל Y עם 8,926 מסירות. במקום השלישי פולקווגן 3 ID עם 8,302 מסירות. במקום הרביעי מבין החשמליות ניצבת הזואי של רנו עם 6,580 מסירות ובמקום החמישי סקודה אניאק עם 5,942 מסירות בחודש שעבר.
יש להדגיש כי נתונים אלה, הגם שהם חריגים, מתייחסים למסירות חודש אחד בלבד, אך קשה להתעלם מן ההישג המרשים של טסלה אשר נובע משילוב של זמינות יצור (יצרני הרכב האחרים סובלים ממחסור בשבבים) ויכולת להסיט יצור מסין לאירופה, מה שליצרני הרכב הוותיקים פשוט אין. מעבר לכך, מאמציה של טסלה לסיים ספטמבר חזק לקראת פרסום דוחות הרבעון השלישי בהחלט נתנו גם את אותותיהם. מה שמותיר כרגע את השאלה, האם לאחר הקצאות יצור עולמיות כה משמעותיות לאירופה ואחרי שהדוחות כבר פורסמו האם לטסלה עדיין תהיה מוטיבציה להציף את השוק הישראלי - והאם תוכל להמשיך ולשמר את מחירי המכוניות עבור הצרכנים בישראל.

טסלה ממשיכה לצמוח בסין

מכירותיה של טסלה בסין מתקרבות למחצית כמות מכירות רכבי החברה בארה"ב. חברת המכוניות החשמליות של אלון מאסק דיווחה על מכירות בסך 3.11 מיליארד דולר בסין ברבעון השלישי, ששוות ל-48.5% מ-6.41 מיליארד דולר שהכניסה החברה בארה"ב באותו פרק זמן, כך על פי מסמכים שנחשפו אתמול. היחס בין המכירות בשתי המדינות עמד בשנה שעברה על 41.4%, וב-2018 על 10%.
חלקה היחסי של סין מתוך סך המכירות של טסלה עלה ל-22.6% ברבעון השלישי, לעומת 20% בשנה שעברה. טסלה פתחה מפעל ענק בשנגחאי, ומסרה את רכביה הראשונים שיוצרו על אדמת לסין ללקוחותיה הסינים מעט לפני פרוץ מגפת הקורונה בינואר 2020. לאחרונה החברה החלה למסור במדינה מודל שני שיוצר בסין. למרות ביקורת שספגה החברה מהתקשורת שבשליטת המדינה ומשתמשי מדיה חברתית סינים, המכונית החשמלית של טסלה עודנה פופולרית במדינה. דגמי 3 ו-Y נמנים על שלושת דגמי המכוניות הנמכרים ביותר בשוק מכוניות הנוסעים המונעות באנרגיה מתחדשת בסין, על פי איגוד מכוניות הנוסעים הסיני.
מניות טסלה הגיעו לשיא והעלו את ערך השוק של החברה ליותר מטריליון דולר, לאחר שחברת הרץ הודיעה שהזמינה 100,000 מכוניות טסלה, שיסופקו לה עד סוף השנה הבאה. סין היא שוק הרכב הגדול בעולם, ויעד מרכזי עבור מותגים גלובליים. ענקית הרכב הגרמנית וולקסואגן מפיקה כ-41% מהכנסותיה בסין, על פי גולדמן זאקס.