סגור

ראיון כלכליסט
"אנשים התרגלו לא לעבוד. לא יהיה מנוס מהעלאת מחירים"

למרות ההחלטה על סיום החל"ת, בנדיקט עדין מתקשה בגיוס עובדים, וביצעה שינויים כמו צמצום שעות הפעילות והשקת מיזם הפיקניקים בתל אביב. הבעלים, יאיר קינדלר: "התיכוניסטים הם כרגע היחידים שרוצים לעבוד"

בעלי רשת בנדיקט מיואשים בחודשים האחרונים. הם נאלצים לצמצם מקומות במסעדות הרשת, ולסגור בשעות מוקדמות יותר, בגלל מצוקת כוח האדם. לדברי אחד הבעלים, יאיר קינדלר, הודעת שר האוצר אביגדור ליברמן על הפסקת החל"ת לצעירים עדיין לא שינתה את המצב הקשה של שוק המסעדנות. עם זאת לדבריו, הרשת מתמודדת עם המצב בפתרונות חלופיים דוגמת מיזם פיקניקים בפארק הירקון, ובחינת התרחבות לפארקים נוספים. "מי שמנצח את קרב האגרוף הוא לא בעל האגרופים היותר חזקים, אלא מי שלא נשאר על הרצפה, וכל הזמן קם", הוא אומר.


"נכון לעכשיו, אני לא רואה את התוצאות של הפסקת החל"ת, אני מקוה שזה יגיע", מוסיף קינדלר. "אנחנו עדיין מתקשים מאוד לגייס עובדים למגוון תפקידים, זו הבעיה הכי גדולה של התקופה. אנשים התרגלו לא לעבוד. להחזיר אותם למעגל העבודה לוקח זמן".
כמה עמוקה המצוקה שלכם?
"הכי עמוקה שיכולה להיות. כלל הגיוס נמוך מאוד. יש אזורים במסעדה שלא נפתחים, שעות הפעילות מצומצמות. זאת באמת מצוקה מאוד קשה. אני מנסה להיות אופטימי שזה יחזור בקרוב, אבל נערך לכך שזה ייקח תקופה. הרבה אנשים עזבו את העיר וחזרו להורים או עשו הסבות תפקיד. תמיד היתה מצוקת כוח אדם בתחום שלנו בקווים האחוריים ובמטבחים, עכשיו זה הגיע גם לפרונט ולתפקידי השירות".
מה הפתרון?
"פתרונות יכולים לבוא ממקומות כמו רגולציה, הבאת עוד ידיים עובדות למטבחים, לניקיון. נוצר מצב אבסורדי שאחרי מגפה בריאותית, גם אנחנו רוצים לקחת על עצמנו להחמיר את נוהלי הניקיון, אבל דווקא כוח האדם הזה כל הזמן מתייקר. העובד הכי יקר בעסק היום הוא שוטף הכלים והמנקה, בגלל הפיקדון, ההיטל וחברות כוח אדם. משכורת של עובד זר בניקיון הופכת לעצומה. הפיקדון שדרשה המדינה נועד למנוע מאיתנו להעסיק עובדים זרים, אבל אף אחד לא מחליף אותם בעבודה. אני מקווה שהמדינה תשנה את ההסתכלות שלה על המצב".

1 צפייה בגלריה
יאיר קינדלר מבעלי רשת בנדיקט
יאיר קינדלר מבעלי רשת בנדיקט
יאיר קינדלר מבעלי רשת בנדיקט
(צילום: אוראל כהן)
אומרים שמלצרים עושים לכם ראיונות עבודה ולא הפוך.
"זה מרגיש ככה מבחינת האנרגיה וההשקעה האדירה בגיוס לעבודה. מספר המרואיינים מאוד נמוך. זה באמת מרגיש שאנחנו בראיון העבודה וצריכים להתאים את עצמנו לתנאים שלהם. אני מוצא את עצמי מפרסם ופונה להורים של חברים שהילדים שלהם יכולים לבוא לעבוד. באחד הקמפיינים שלנו טירגטנו הורים לצעירים, בקטע הומוריסטי, שידחף את הילד לעבוד בחוץ. יש לי כמה חברים שהילדים שלהם באים לתת יד. בסוף מי שהביאו הכי הרבה עובדים היו העובדים עצמם.
"אנחנו נותנים הכשרות מקיפות עם מסלולי התקדמות לעתודה ניהולית, ומציעים בונוס למי שנשאר איתנו יותר מתקופה מסוימת"
יש טעם להשקיע בהכשרת תיכוניסטים שיצאו לחופש?
"המציאות היא שכרגע הם היחידים שמחפשים לעבוד. מצד אחד, אנחנו מקטרים, אבל מצד שני, אנחנו גם מבינים שזו המציאות ותופסים אותה בשתי ידיים ורוצים לעבוד איתה ביחד. אני מאמין שהם יחזרו. אם לא עכשיו, זו השקעה לעתיד. אנחנו לא מוכנים להוריד בסטנדרט של השירות ומעדיפים לצמצם את מקומות הישיבה כי אין מלצרים. אנשים רוצים לצאת, לבלות, אבל כשאחרי 5 דקות אדם לא מקבל את הקפה שלו בגלל מחסור בכוח אדם, זה מתחיל לעצבן אותו, וזה לגיטימי".
נשמע שאתם פסע אחד מלהתחנן.
"זה אבסורד אבל כן. אני לא רוצה להתחנן כי אני רוצה למצוא מישהו שבאמת רוצה לעבוד. יש אופטימיות וטיפה חזרה לשגרה, אבל לא בקצב שרצינו. אחד הדברים שהקורונה לימדה אותנו הוא שאם תמיד דיברנו על תוכניות עבודה ל־5-3 שנים קדימה, מאז הקורונה אנחנו מסתכלים 3 חודשים קדימה".
יצא משהו טוב ממשבר הקורונה?
"זה תרחיש שלא היה לנו בשום תוכנית מגירה. כשזה הגיע היינו בשוק של כמה ימים, ומשם התחיל תהליך של בנייה מחדש של האופי שלנו להיות גמישים ואדפטיביים. כמה ימים לפני ליל הסדר בשנה שעברה נגמרו לכל רשתות השיווק הביצים וזה שיגע אותנו, כי אנחנו נשארנו עם המון סחורה. הגענו להבנה שברגע הזה, אתה הופך ממסעדה לחנות מכולת. היינו היחידים בשכונה עם ביצים, זה היה מטורלל".
"ערב לפני ליל הסדר אנחנו רצים עם מגשי ביצים לקניידלך כדי למכור את הסחורה שלנו. שם התבהר לנו הרעיון שלא משנה מה – חייבים להמשיך קדימה, לנצל את היתרון היחסי שלנו. עשינו ישיבת שותפים וזאת היתה ההבנה שלנו. מה שלא יבוא – נגיב אליו ונקום ממנו. כמו מודרנה ופייזר, המצאנו חיסון גם למצב שבו המסעדות סגורות, והפכנו את המסעדות בסגר למתקנים לוגיסטיים לאריזת פיקניקים. זה מהלך שהגדיר אותנו, וממנו הגענו לפיקניק פארק שהשקנו עכשיו".
מה זה הפיקניק פארק?
"חברנו למיכאל חלפון, זכיין מזון משקאות של פארק הירקון, בנינו מטבח פיקניקים על שפת האגם ליד הכדור הפורח, שם אנחנו מכינים מארזי פיקניק שונים במקום. החודש זה התחיל לעבוד, עם חברת טאביט שאיתה יצרנו אפליקציה שעל בסיס מיקום יודעת לאתר הזמנות בפארק ולהגיע אליהן עם רכב גולף שלנו. המטרה היא ליצור חוויית פיקניק הרבה יותר מהירה וספונטנית, אנחנו מגיעים כמעט לכל נקודה בפארק הירקון יחסית מהר. יש לנו כבר פניות כבר מפארקים נוספים בארץ שרוצים לעשות גם שם דבר כזה. גילינו את הפארקים בשנה וחצי האחרונה, זה חלק מהאבולוציה שעברה עלינו בקורונה – וזה עדיין כיף להיפגש באזורים פתוחים".
"מבחינתי הירקון הפך להיות מסעדת הפיקניקים הגדולה בעולם"
מצוקת כוח האדם תתגלגל להעלאת מחירים?
"אנשים שהכי קשה להם עם עליית מחירים הם המסעדנים עצמם, כי זה מבריח קהל. בסוף אם מחירי הסחורות, הנדל”ן והעובדים עולים – החשש הוא שלא תהיה ברירה ולא יהיה מנוס מהעלאת מחירים. עוד לא העלינו מחירים, אבל אנחנו מרגישים את זה בא".
אתה צופה מחאת קוטג' נוספת?
"מזון זה יוקר מחיה. הוא תמיד ברומטר. המחירים פה מטורפים, והמסעדנים לא עשירים. כשיגמרו לדבר על הקורונה, יהיה צריך להתעסק ביוקר המחיה".
מתי תוכלו לחזור לרעיון של ארוחת בוקר 24/7?
"כרגע, בגלל בעיית כוח האדם, רק בסניף רוטשילד בתל אביב אנחנו פתוחים 24 שעות ביממה. אנחנו מקווים להגיע לפתיחה סביב השעון גם בהרצליה, בצומת בילו ובקריות. בתקופה הזאת עשינו במקביל עוד ניסיונות להתפתח. נפתח בקרוב מסעדה של בנדיקט בכרמיאל, ופתחנו בקורונה בייקרי סנשיין בפולג וביהוד, בלי מלצרים ושירות”.