סגור

בלעדי
מחקר: הפנסיה של צעירים שיצאו לחל"ת בקורונה תקטן ב-5%

לפי אגודת האקטוארים, הפסקת ההפרשה לעובדים עד גיל 30 במשך שנה תביא, לאורך כל התקופה, להפחתה של 70 אלף שקל בפנסיה לגברים ו-130 אלף שקל לנשים

על רקע התאוששות המשק וביטול מגבלות הקורונה הודיע אתמול משרד האוצר על סיומה ההדרגתי של תוכנית התמיכה במובטלי הקורונה, החל מהחודש ועד סוף השנה. לפי מחקר חדש של אגודת האקטוארים שהתפרסם היום (ד'), אחת ההשפעות השליליות לטווח הארוך שנגרמו מהיציאה הממושכת לחל"ת היא ירידה בשווי הפנסיה.
לפי המחקר, קצבת הפנסיה של עובדים בגיל 30 שנמצאו בחל"ת במשך 12 חודשים ללא הפרשות לפנסיה תקטן ב-5%.
החלטת הממשלה על מתווה התמיכה של תשלום דמי אבטלה ללא אבחנה ליוצאים לחל"ת זכתה לביקורות רבות לאורך קיומה. לפי נתונים במחקר שערכה אגודת האקטוארים, שהיא גוף המאגד יועצים לחברות ביטוח וגופים ממשלתיים (אקטואר הוא חשב שמתכנן עבור חברות ביטוח כמה הן צריכות לחסוך מההון ובאיזו ריבית), מתוך 509 אלף מקבלי דמי אבטלה באפריל, כ-120 אלף הם בני פחות מ-28 עם עד שני ילדים.
2 צפייה בגלריה
ישראל כץ אולפן ynet פברואר 2021
ישראל כץ אולפן ynet פברואר 2021
ישראל כץ
(קובי קואנקס)
עבור חלק ניכר מהצעירים שהוצאו לחל"ת לא בוצעו הפרשות של תגמולי עובד, תגמולי מעסיק וכספי פיצויים. הפרשות אלו נקבעות לפי שיעורי הפרשה קבועים בהתאם לחוק פנסיית חובה, ואינן משתנות על פני ציר הזמן בהתאם לגיל העובד בישראל.
עובדים צעירים בחל"ת היו רגישים לפגיעה בשוק התעסוקה
עובדים שהקצבה הצפויה שלהם בגיל זה טרם היציאה לחל"ת נאמדה ב-10,000 שקל צפויים לקבל בהשפעת הפסקת ההפקדות השוטפות בחל"ת ועם חזרתם לעבודה הפרשה נמוכה יותר של כ-9,500 שקל. בחישוב על פני כל תקופת הפנסיה, הנזק מצטבר לסך של 70 אלף שקל עבור גברים ו-130 אלף שקל עבור נשים.
שכבת העובדים הצעירים בחל"ת שנבדקה נבחרה בשל רגישותה לאובדן התשואות העתידי עקב "חור" בהפקדות בגיל צעיר. בנוסף לכך עובדים אלו היו רגישים מאוד לפגיעה בשוק התעסוקה במהלך תקופת הקורונה במגוון רחב של תחומים.
2 צפייה בגלריה
לשכת התעסוקה חולון שירות התעסוקה אבטלה
לשכת התעסוקה חולון שירות התעסוקה אבטלה
לשכת התעסוקה חולון
(קובי קואנקס)
ההפרשות לפי חוק פנסיית החובה בישראל עומדות על שיעור כולל של 18.5%, מתוכם 6% הפרשות של העובד, 6.5% הפרשות של המעסיק ו-6% הפרשות של המעסיק לקופת פיצויים.
כדי לסגור את הפער, מציעים באגודה למשרד האוצר לקבוע הפרשה דינמית של העובדים לפנסיה. כלומר החוזרים מחל"ת יחלו להפריש לפנסיה בשיעור של עד 8%, אשר גבוה מהחוק. בעשורים הבאים שיעור ההפרשה יורד לאותם חוסכים עד ל-4%. הפרשת היתר תוכר במס ותביא לפגיעה מינורית יותר בשורת הנטו של החוסכים משום שהיא תקוזז במס ההכנסה שנגבה מדי חודש.